Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dubbningstudios

Startat av moviefan, 25 mars 2016 kl. 11:13:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 29 april 2020 kl. 10:20:09
Har SVT sluta anställa Eurotroll?
Nej då, till största delen är det Eurotroll som SVT anlitat de senaste 10 åren. Men ibland anlitar de andra bolag, mest troligt för att minska belastningen hos en enda studio - ett flertal görs av Cineast Dub, några av SDI Media, några av Grape Town och ett fåtal av Riviera Sound & Post (som numera gått i konkurs).

Disneyfantasten

När grundades Salut Audio? (som dubbade Texas Jack i Vilda Västern, Asterix i Amerika och Mupparna i Rymden)

När hade (den för mig nya) Texas Jack i Vilda Västern (1992) Sverige-premiär? Har de bara dubbat video-dubbningar eller har de dubbat för bio också? (eftersom det står "Salut Audio & Video A/S"?)

Är den svenska dubbningen av Mupparna i Rymden gjord för bio eller VHS?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 maj 2020 kl. 13:19:35
När grundades Salut Audio? (som dubbade Texas Jack i Vilda Västern, Asterix i Amerika och Mupparna i Rymden)

När hade (den för mig nya) Texas Jack i Vilda Västern (1990) Sverige-premiär? Har de bara dubbat video-dubbningar eller har de dubbat för bio också? (eftersom det står "Salut Audio & Video A/S"?)

Asterix i Amerika är väl dubbad av Sun Studio

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 maj 2020 kl. 13:22:27
Asterix i Amerika är väl dubbad av Sun Studio

Nja, Daniel nämnde på forumet en gång att den tydligen var dubbad av Salut Audio! (som skådespelarmässigt påminner om Sun Studio)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 april 2020 kl. 09:39:04
Ja, ganska många 1990-talsdubbningar som spelades in hos KM mixades på Sun Studio gemensamt för alla de nordiska länderna.

Och dessa var följande utöver Lejonkungen 1994 om jag förstått saken rätt;
- Ringaren i Notre Dame 1996
- Den Otroliga Vandringen 2 På Rymmen i San Fransisco 1996
- Alice i Underlandet (omdubbningen från ca 1997-1998)
- Lånarna 1998
- Ett Småkryps Liv 1998
- Joe Jättegorillan 1999
- Tarzan 1999
- Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul 1999
- En Extremt Långbent Film ca 1999-2000

Daniel Hofverberg

Ursäkta att jag inte sett din åtta månader gamla fråga förrän nu... :(

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 maj 2020 kl. 13:19:35

När hade (den för mig nya) Texas Jack i Vilda Västern (1992) Sverige-premiär? Har de bara dubbat video-dubbningar eller har de dubbat för bio också? (eftersom det står "Salut Audio & Video A/S"?)

Salut Audio & Video ApS grundades den 19 november 1982 av bröderna Knud Thormod Jensen och Svend Christiansen - från början var tydligen Svend Christiansen VD, men ersattes av Knud Thormod som VD 1995 (men Svend fortsatte tydligen att sitta med i styrelsen; men exakt hur inblandad han varit i de dagliga verksamheterna vet jag inte). Företaget låg från början i Köpenhamn, men flyttade 1993 till Havnsø (ungefär nio mil från Köpenhamn på Själland).

I november 2004 bytte företaget namn till Salut Entertainment A/S, i samband med att företaget ombildats från ett anpartsselskab (vilket motsvarar ungefär privat aktiebolag i Sverige) till ett aktieselskab (vilket motsvarar ungefär publikt aktiebolag).

Salut Entertainment gick tyvärr i konkurs i april 2012 (men från 2009 och framåt verkar de inte ha haft mycket till verksamhet, då företaget sedan dess inte haft några anställda). :(

I det danska företagsregistret finns alla uppgifter om företaget och dess förändringar genom åren:
http://www.danske-selskaber.com/salut-entertainment-a-s-1v91/

Salut Audio & Video (eller senare Salut Entertainment) var för övrigt mycket mer än bara ett dubbningsbolag - de var även ett distributionsbolag som själva gav ut VHS- och DVD-utgåvor, musikstudio, skivbolag som gav ut mängder av skivor, o.s.v.

Mupparna i rymden dubbades för bio. Filmen censurgranskades i Sverige 1999-10-26, och hade svensk biopremiär 1999-12-17. I de officiella creditsen på både bio och VHS crediterades dock dubbningen till "Eurodubb AB", som såvitt jag vet aldrig har existerat och som ingen tycks veta vad det är eller var... ???

Såvitt jag vet var Mupparna i rymden den enda biofilmen som de dubbade. Annars dubbade Salut huvudsakligen direkt-till-VHS- och direkt-till-DVD-produktioner, och i undantagsfall TV-serier. Ibland dubbade de själva på uppdrag av andra distributörer, ibland dubbade de filmer som de själva distribuerade och ibland dubbade de på uppdrag av Sun Studio; som brukade leja bort uppdrag dit när de inte själva hann med.

Texas Jack i Vilda Västern hade premiär direkt på VHS, och släpptes av Egmont Film 1993 - det var en kortfilmssamling bestående av 9 kortfilmer med Quick Draw McGraw, som producerades av Hanna-Barbera mellan 1959 och 1962. Det var ju för övrigt en av Hanna-Barberas första produktioner; närmare bestämt deras tredje TV-serie... Kortfilmssamlingen har tyvärr inte släppts på DVD, utan köp-VHS-utgåvan från 1993 är såvitt jag vet den enda utgåvan av Texas Jack i Vilda Västern.

Svend Christiansen (som var med och grundade Salut tillsammans med sin bror Knud Thormod) var ju för övrigt också grundare och en gång i tiden chef för Sun Studio, men lämnade Sun Studio 2006. Efter att han lämnade Sun Studio startade han istället dubbnings- och skivbolaget STC Studios A/S, som gjort många danska dubbningar och som bl.a. länge samarbetat med Eurotroll (dock inte nu längre, då ju Eurotroll nyligen startat en egen studio i Danmark och därmed inte längre är beroende av samarbetspartners för danska dubbningar).

MOA

Inför mitt 2000:de inlägg ska fråga vad är Hippeis Media?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  8 januari 2021 kl. 13:33:40
Inför mitt 2000:de inlägg ska fråga vad är Hippeis Media?
Det är ett internationellt företag som arbetar med dubbning, textning, voiceover, global localization och Access Services.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 januari 2021 kl. 13:42:15
Det är ett internationellt företag som arbetar med dubbning, textning, voiceover, global localization och Access Services.
& de finns kvar?

Steffan Rudvall

MOA

Steffan Rudvall

gstone

Jag förknippar min Barndom mest med KM :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet  8 januari 2021 kl. 19:49:19
Jag förknippar min Barndom mest med KM :D
För mig blir de väl Media Dubb

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  8 januari 2021 kl. 23:33:11
För mig blir de väl Media Dubb
Men du är född efter att Media Dubb slutade existera.