Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Agent Freddie

Startat av gstone, 29 mars 2016 kl. 22:09:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 oktober 2023 kl. 08:48:40Visserligen, men Adaptor gjorde ju många svenska lågbudgetdubbningar av TV-serier; inte minst för FilmNet. De verkade också ha en förkärlek för Helen Sjöholm, som medverkade i de flesta av deras dubbningar (även om hon självklart har medverkat även för andra studior också).

Ofta brukar man ju föredra att anlita samma studio för flera länder, men visst kan det fortfarande vara Salut också - åtminstone en del andra filmer som Scanbox distribuerade under 1990-talet var väl dubbade av Salut...?
Jag kan fatta den förkärleken för hon sjunger så bra

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 10 oktober 2023 kl. 01:29:38Ja det är lite märkligt men det är säkert som din teori säger.
Den borde vara gjord omkring 1996/1997 då den gavs ut i Sverige. Så inte lastgammal heller.
Jag har nu fått svar av Håkan, men tyvärr inget positivt sådant... :(

Citat från: Håkan MohedeJa, du har rätt, det måste vara jag, men jag känner inte igen någon annan röst och har inget minne av produktionen...sorry!

Så där kommer vi tyvärr inte längre... :'(

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 oktober 2023 kl. 22:37:15Jag har nu fått svar av Håkan, men tyvärr inget positivt sådant... :(

Så där kommer vi tyvärr inte längre... :'(

Tråkigt och samtidigt väldigt underligt, då han måste ha regisserat både Helen Sjöholm och Dan Bratt åtskilliga gånger.

Kanske värt att kontakta Robert Cronholt, eller för den delen Dan Bratt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 11 oktober 2023 kl. 00:09:00Tråkigt och samtidigt väldigt underligt, då han måste ha regisserat både Helen Sjöholm och Dan Bratt åtskilliga gånger.
Jag håller med, han borde rimligtvis ha känt igen båda deras röster; då han flera gånger har nämnt att åtminstone Helen medverkat i dubbningar som han regisserat - inte minst från TV-dubbningar på FilmNet som Adaptor D&D dubbat, som Håkan nästan alltid regisserade och där Helen ofta medverkade (vid Adaptors TV-dubbar var det ju ganska vanligt förekommande med bara 3 - 5 skådespelare, där Helen Sjöholm ofta var en av dem)...

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 11 oktober 2023 kl. 00:09:00Kanske värt att kontakta Robert Cronholt, eller för den delen Dan Bratt.
Det är ingen dum idé. Robert Cronholt bör väl ha så pass bra dokumentation att han åtminstone bör veta vilken dubbningsstudio som han fick översättningsuppdraget från, även om han inte nödvändigtvis fått veta något om regissör eller skådespelare.

Vill man veta regissör och/eller övriga skådespelare känns ju dock Dan Bratt som ett säkrare kort - han borde väl med lite tur minnas både studio och regissör; oavsett om det var han som regisserade eller inte. Var han regissör finns det också en chans att han kan veta övriga skådespelare. Jag har haft lite kontakt med honom, men det var inte direkt igår; men jag gör gärna ett försök. :)

Citat från: MOA skrivet 10 oktober 2023 kl. 15:01:29Jag kan fatta den förkärleken för hon sjunger så bra
Absolut, och är/var bra som skådespelare också. Hon var också ganska bra på att förställa rösten, vilket var ett stort plus vid de lågbudgetdubbningar som Adaptor gjorde med ofta bara en eller två kvinnliga skådespelare med.

Nuförtiden tror jag tyvärr inte att Helen Sjöholm skulle ställa upp i dubbningar, eller åtminstone inte vid annat än större långfilmer, men de flesta av hennes dubbinsatser var ju innan hon fick sitt riktigt stora genombrott... Just Agent Freddie bör ju dock ha dubbats efter att hon blivit känd på allvar genom Kristina från Duvemåla, men dubbningen bör väl ha gjorts ungefär samtidigt som musikalen fortfarande spelades.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2023 kl. 01:14:14Absolut, och är/var bra som skådespelare också. Hon var också ganska bra på att förställa rösten, vilket var ett stort plus vid de lågbudgetdubbningar som Adaptor gjorde med ofta bara en eller två kvinnliga skådespelare med.

Nuförtiden tror jag tyvärr inte att Helen Sjöholm skulle ställa upp i dubbningar, eller åtminstone inte vid annat än större långfilmer, men de flesta av hennes dubbinsatser var ju innan hon fick sitt riktigt stora genombrott... Just Agent Freddie bör ju dock ha dubbats efter att hon blivit känd på allvar genom Kristina från Duvemåla, men dubbningen bör väl ha gjorts ungefär samtidigt som musikalen fortfarande spelades.
Hon e min favorit av kvinnliga VA i dessa dubbningar men nu var de nog över 20 år sen hon dubbade nåt

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 11 oktober 2023 kl. 11:58:55Hon e min favorit av kvinnliga VA i dessa dubbningar men nu var de nog över 20 år sen hon dubbade nåt
Nej, faktiskt "bara" 12 år sedan - 2011 hade hon en större roll i den danska julkalendern Pakten från 2009, som sändes på SVT första gången den 17 december 2011 med svenskt tal. Den var dubbad av Eurotroll.

Och före det var hon 2009 med i Nicke Nyfiken: Apa på rymmen, men det är väl kanske mindre anmärkningsvärt som trots allt var en påkostad biovisad långfilm.

(Sen kan det förstås ha funnits någon dubbningsroll efter 2011 som inte jag känner till - jag har trots allt inte koll på varenda dubbning som gjorts genom åren...)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2023 kl. 01:14:14Nuförtiden tror jag tyvärr inte att Helen Sjöholm skulle ställa upp i dubbningar, eller åtminstone inte vid annat än större långfilmer, men de flesta av hennes dubbinsatser var ju innan hon fick sitt riktigt stora genombrott... Just Agent Freddie bör ju dock ha dubbats efter att hon blivit känd på allvar genom Kristina från Duvemåla, men dubbningen bör väl ha gjorts ungefär samtidigt som musikalen fortfarande spelades.
Hon jobar väl som musikalarist eller gjord i alla fall det när dubbade so mest ?

Jag sett henne på scen några gånger.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Skokaka

Jag har faktiskt också sett den här... Och, tja, vad ska jag säga? Detta är en konstig film, helt enkelt. Handlingen går inte att hänga med och det var ganska rörigt... :-\ 

Håller dock med om MOA att sången i början av filmen är den bästa delen, synd bara att filmen inte var i lika klass som sången... 

Så Messina besegrades... Och vad hände med henne sen då? ??? Kanske inget... ::) 

Förresten, jag vet inte varför, men jag tycker att det känns som om jag har sett figurerna förut när jag såg filmen för första gången, men kanske annars de bara påminner mig om andra karaktärer?... 

Men i hela fall, jag har dock sett värre filmer... Kan väl säga att denna var bara ganska generisk av sig.  

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 27 oktober 2023 kl. 02:17:13Jag har faktiskt också sett den här... Och, tja, vad ska jag säga? Detta är en konstig film, helt enkelt. Handlingen går inte att hänga med och det var ganska rörigt... :-\

Håller dock med om MOA att sången i början av filmen är den bästa delen, synd bara att filmen inte var i lika klass som sången...

Så Messina besegrades... Och vad hände med henne sen då? ??? Kanske inget... ::)

Förresten, jag vet inte varför, men jag tycker att det känns som om jag har sett figurerna förut när jag såg filmen för första gången, men kanske annars de bara påminner mig om andra karaktärer?...

Men i hela fall, jag har dock sett värre filmer... Kan väl säga att denna var bara ganska generisk av sig. 
Karaktärsdesignerna kan påminna om nåt annat men inget jag reagerade på
Denna låt e också en banger

https://www.youtube.com/watch?v=mxHZ5tC6xIU

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 27 oktober 2023 kl. 10:18:33Karaktärsdesignerna kan påminna om nåt annat men inget jag reagerade på
Denna låt e också en banger

https://www.youtube.com/watch?v=mxHZ5tC6xIU
Ja, verkligen. Minns denna nu helt plötsligt, också. Låten, asså.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 27 oktober 2023 kl. 19:41:55Ja, verkligen. Minns denna nu helt plötsligt, också. Låten, asså.
Hört de från tidigare sammanhang eller falskt minne?

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 27 oktober 2023 kl. 20:07:51Hört de från tidigare sammanhang eller falskt minne?
Jag menar när jag såg filmen, det var ju från några år sedan, såklart.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 27 oktober 2023 kl. 20:39:14Jag menar när jag såg filmen, det var ju från några år sedan, såklart.
Oj,trodde du såg den nyligen som jag gjorde

MOA

Nu tror jag att Freddie spelas av Mats Qviström för en röst i Delfy & hans vänner påminde mig om honom

Will Siv

- what.