Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka på jaktstigen

Startat av dubbnings_proffsen, 20 maj 2016 kl. 17:47:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

dubbnings_proffsen

Hej

Jag har undrat över Disney bioprogrammet Kalle Anka på jaktstigen som vart dubbad till svenska i mitten på 60-talet som det kanske är samma originaltitel (The Hunting instinct,[/i] 1961]The Hunting instinct, 1961), om det finns nån som har svenska credits på denna program, så vore det roligt.

Elios

gstone

Måste varit första gång Ludwig von anka fick en svensk röst !!
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

vore bra med credits till Kalle Anka på jaktstigen
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 31 augusti 2025 kl. 21:51:12vore bra med credits till Kalle Anka på jaktstigen
Det är nog tyvärr helt omöjligt att få fram, då det inte verkar finnas något sätt att kunna se eller få tag i filmen. Kalle Anka på jaktstigen finns tyvärr inte bevarad hos Svenska Filminstitutet, och heller inte hos Kungliga Biblioteket; så det lär alltså bara vara Disney som eventuellt har filmen i svensk version bevarad. :(

Kortfilmssamlingar verkar också dåligt dokumenterade, så att det ska finnas någon form av creditlista bevarad för en biofilm från 1965 kan vi nog bara glömma; tyvärr.

Enda hoppet är att jag vet att Kalle Anka på jaktstigen ska ha släppts på 16 mm-film i Sverige, som Swedish Film hade innan de gjorde sig av med alla 16 mm-filmer. Men enligt Swedish Films register hade deras exemplar av filmen engelskt tal, och inte svenskt tal. Möjligtvis kan det ändå vara samma version som gick på bio, då jag starkt misstänker att en kortfilmssamling från 1965 sannolikt inte var uteslutande med svenskt tal utan att bara vissa kortfilmer och/eller rollfigurer var dubbade.

Åtminstone har jag till dags dato inte stött på en enda kortfilmssamling som gick på bio under 1970- eller 1980-talet som hade helt och hållet svenskt tal, utan de flesta hade bara vissa kortfilmer dubbade - som mest ungefär hälften av den sammanlagda speltiden.

Om så var fallet även här, så skulle det alltså kunna vara samma version som på bio, men att så pass lite var svenskdubbat så att Swedish Film klassat den som engelskt tal. I så fall är det kanske inte helt omöjligt att kunna få tag i en 16 mm-kopia, om det eller något exemplar (beroende på om det släpptes mer än en kopia av filmen på 16 mm) har överlevt tidens tand.

Citat från: Elios skrivet 31 augusti 2025 kl. 16:25:18Vem spelade Kalle Anka i den?
Det är nog omöjligt att få någon klarhet i exakt hur den svenska versionen såg ut, men min bästa gissning är att Kalle Anka sannolikt inte var dubbad utan i originalversion; antingen med eller utan svensk text. Trots allt var majoriteten av förekomsterna av Kalle Anka på bio under 1970- och 1980-talet i odubbad form, så jag skulle bli förvånad om så inte var fallet 1965.

Men säker kan man förstås inte vara.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2025 kl. 00:46:17Det är nog tyvärr helt omöjligt att få fram, då det inte verkar finnas något sätt att kunna se eller få tag i filmen. Kalle Anka på jaktstigen finns tyvärr inte bevarad hos Svenska Filminstitutet, och heller inte hos Kungliga Biblioteket; så det lär alltså bara vara Disney som eventuellt har filmen i svensk version bevarad. :(

Kortfilmssamlingar verkar också dåligt dokumenterade, så att det ska finnas någon form av creditlista bevarad för en biofilm från 1965 kan vi nog bara glömma; tyvärr.

Enda hoppet är att jag vet att Kalle Anka på jaktstigen ska ha släppts på 16 mm-film i Sverige, som Swedish Film hade innan de gjorde sig av med alla 16 mm-filmer. Men enligt Swedish Films register hade deras exemplar av filmen engelskt tal, och inte svenskt tal. Möjligtvis kan det ändå vara samma version som gick på bio, då jag starkt misstänker att en kortfilmssamling från 1965 sannolikt inte var uteslutande med svenskt tal utan att bara vissa kortfilmer och/eller rollfigurer var dubbade.

Åtminstone har jag till dags dato inte stött på en enda kortfilmssamling som gick på bio under 1970- eller 1980-talet som hade helt och hållet svenskt tal, utan de flesta hade bara vissa kortfilmer dubbade - som mest ungefär hälften av den sammanlagda speltiden.

Om så var fallet även här, så skulle det alltså kunna vara samma version som på bio, men att så pass lite var svenskdubbat så att Swedish Film klassat den som engelskt tal. I så fall är det kanske inte helt omöjligt att kunna få tag i en 16 mm-kopia, om det eller något exemplar (beroende på om det släpptes mer än en kopia av filmen på 16 mm) har överlevt tidens tand.
Det är nog omöjligt att få någon klarhet i exakt hur den svenska versionen såg ut, men min bästa gissning är att Kalle Anka sannolikt inte var dubbad utan i originalversion; antingen med eller utan svensk text. Trots allt var majoriteten av förekomsterna av Kalle Anka på bio under 1970- och 1980-talet i odubbad form, så jag skulle bli förvånad om så inte var fallet 1965.

Men säker kan man förstås inte vara.
Var inte Clarence Nash här i farten och dubbade Kalles röst?