Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JK Animation

Varför jag tycker Disneydags är viktigt är för att man inte ska behöva vara beroende av Disney+ för att kunna se TV-serierna. Egentligen skulle det gå bra att visa dom som fristående barnprogram men det finns en annan sak som hamnar "inlåst i valvet" om det inte har ett block att visas i, kortfilmerna (som det förövrigt behövs större variation på).

Oskar

Jag tror att inte Svt och Disney har kommit överens om ny omgång med Disneydags än.

gstone

Citat från: JK Animation skrivet 10 februari 2024 kl. 10:21:35Varför jag tycker Disneydags är viktigt är för att man inte ska behöva vara beroende av Disney+ för att kunna se TV-serierna.
Du menar för barn som är fattiga  ? :'( :'( :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

KurageDHH

Citat från: JK Animation skrivet 10 februari 2024 kl. 08:12:00Stor katastrof!
Inget Disneydags när SVT:s tablå nu når till första lördagen i mars! Så här får det inte gå till!
Är det så att SVT har bestämt att lägga ner Disneydags efter många år? 

Disney Sjov har ju lagts ner i Danmark i slutet av 2022, så varför inte samma sak med Sverige. :)

Anders M Olsson

Citat från: JK Animation skrivet 10 februari 2024 kl. 08:12:00Stor katastrof!
Inget Disneydags när SVT:s tablå nu når till första lördagen i mars! Så här får det inte gå till!
Om det är så att SVT lägger ner Disneydags nu är det väl enbart positivt. De senaste åren har programmet varit grovt misskött, så om de inte kan ta sig i kragen och prestera en markant förbättring är det väl lika bra att lägga ner "skiten".

I princip allt är repriser på repriser, kortfilmerna inte minst. Med några få undantag har det bara varit 42 kortfilmer som har visats om och om igen under flera år.

För att inte tala om att de hela vårsäsongen i fjol sände Bumbibjörnarna i fel bildformat. Det tog SVT ända till hösten innan de hade fixat det felet. Det tyder på ett stort förakt för tittarna.

Den enda riktiga fördelen som Disneydags har jämfört med att se samma serier på Disney+ är att SVT har låtit texta upp alla avsnitten för hörselskadade.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 februari 2024 kl. 17:06:02Den enda riktiga fördelen som Disneydags har jämfört med att se samma serier på Disney+ är att SVT har låtit texta upp alla avsnitten för hörselskadade.
Men det är ju dock en viktig aspekt, för att alla hörselskadade ska få en chans att njuta av serierna; då Disney+ (i likhet med de flesta andra streamingtjänster) inte erbjuder textning för hörselskadade på någonting alls svenskdubbat. :(

Den enda streamingtjänsten (bortsett från SVT Play) som faktiskt erbjuder svensk text för hörselskadade till nästan alla filmer och serier är väl Apple TV+, medan ingen annan verkar tycka att det är värt att satsa på...

Apple TV+ är faktiskt unikt såtillvida att de även erbjuder svensk text för hörselskadade på icke-dubbade filmer och serier, som bara finns i originalversion, som SVT inte erbjuder - så även vid serier som inte har dubbats kan man där välja mellan "vanlig" svensk översättningstext (utan dövanpassning) och svensk översättningstext med ljudbeskrivningar (såsom vem som säger vad, viktiga ljud och dylikt). Varför har ingen annan tänkt den tanken; inte ens public service...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 februari 2024 kl. 01:58:53Men det är ju dock en viktig aspekt, för att alla hörselskadade ska få en chans att njuta av serierna; då Disney+ (i likhet med de flesta andra streamingtjänster) inte erbjuder textning för hörselskadade på någonting alls svenskdubbat. :(
Jo, det håller jag med om. Men jag ser ändå ingen poäng i att fortsätta med en programserie som inte längre innehåller några nya inslag. Det är bara repriser på avsnitt som redan har visats flera gånger, till råga på allt ganska nyligen.

För att ytterligare demonstrera hur lite de bryr sig om oss tittare tänker de tydligen inte ens avsluta snyggt och visa det sista avsnittet i repris efter åtta dagar som de brukar. De bryter bara helt abrupt, och tar dessutom bort alla avsnitt från SVT Play redan den 28 februari.

Oskar

Jag har skrivit en fråga till Svt om Disneydags om det kommer tillbaka eller inte.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 februari 2024 kl. 07:26:19Jo, det håller jag med om. Men jag ser ändå ingen poäng i att fortsätta med en programserie som inte längre innehåller några nya inslag. Det är bara repriser på avsnitt som redan har visats flera gånger, till råga på allt ganska nyligen.

För att ytterligare demonstrera hur lite de bryr sig om oss tittare tänker de tydligen inte ens avsluta snyggt och visa det sista avsnittet i repris efter åtta dagar som de brukar. De bryter bara helt abrupt, och tar dessutom bort alla avsnitt från SVT Play redan den 28 februari.
Ja, jag håller helt med att det som länge varit ett välfungerande och utmärkt programblock på senare år har misskötts ganska rejält, med repriser av serier som sänts ganska nyligen; och inte minst kortfilmer som repriseras så ofta så att i grunden utmärkta kortfilmer snabbt blir tjatiga... Och vadan denna kraftiga övervikt av Pluto-kortfilmer...?

Men för de som inte har tillgång till Disney+ och/eller har någon slags hörselnedsättning är det ju olyckligt om Disneydags läggs ned, så det vore klart önskvärt att istället återuppliva och förbättra programmet - och då gärna med fokus på serier som för närvarande inte finns på Disney+, för att bättre kunna fungera som komplement till streamingtjänsten.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 februari 2024 kl. 09:58:20Och vadan denna kraftiga övervikt av Pluto-kortfilmer...?
Jag kan ha fel men jag antar att de väljer Pluto kortfilmer så att det blir minimalt att texta.

Jonas9881

Tyvärr så har ju SVT en fast budget jämfört med företag som är ute efter att tjäna pengar, och SVT har mycket annat som Öppet arkiv som ingen annan har som också kostar en hel del.

Och massa barnprogram som dom endast sänder och så får man faktiskt tänka, dom är egentligen ett företag som måste visa nyheter, hyra in personal för att texta program och redan där bli det dyrt.

Så vi ska faktiskt inte förvänta oss att det ska köpa in program av Disney, på grund av att det kostar för mycket för SVT.

Men serierna som finns och har funnits på Disney+ har naturligtvis laddads ner av någon och ibland ploppar det upp på Archive. Så man får hoppas att det man vill se någon gång finns på Archive.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Ni nämner att Apple TV+ har undertext till hörselskadade, men jag tror att det är ett samarbete mellan SVT och Apple TV+ för varje gång jag ser ett program som åker ut från SVT och sedan går in på Apple TV+ så är det även borta där. 

Så det kan omöjligt vara en slump att det åker ut samma dag hela tiden för både SVT och Apple TV+, utan något samarbete bör det vara. Eller så har dom endast likadant kontrakt, hur längre dom får visa programmet.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 11 februari 2024 kl. 10:20:08Ni nämner att Apple TV+ har undertext till hörselskadade, men jag tror att det är ett samarbete mellan SVT och Apple TV+ för varje gång jag ser ett program som åker ut från SVT och sedan går in på Apple TV+ så är det även borta där.

Så det kan omöjligt vara en slump att det åker ut samma dag hela tiden för både SVT och Apple TV+, utan något samarbete bör det vara. Eller så har dom endast likadant kontrakt, hur längre dom får visa programmet.

Du blandar inte ihop nu då? Apple har ju både egen streamingtjänst men också verktyg för att hitta vad som finns på andra

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 februari 2024 kl. 10:36:58Du blandar inte ihop nu då? Apple har ju både egen streamingtjänst men också verktyg för att hitta vad som finns på andra
Oklart för betalar inte för tjänsten. Men du kan säkert ha rätt :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 februari 2024 kl. 09:58:20Ja, jag håller helt med att det som länge varit ett välfungerande och utmärkt programblock på senare år har misskötts ganska rejält, med repriser av serier som sänts ganska nyligen; och inte minst kortfilmer som repriseras så ofta så att i grunden utmärkta kortfilmer snabbt blir tjatiga... Och vadan denna kraftiga övervikt av Pluto-kortfilmer...?
Jag ställde just frågan till SVT för två år sen. Dels varför det är så litet urval kortfilmer som visas om och om igen och dels varför det är så kraftig övervikt av kortfilmer med Pluto?

Svaret jag fick får väl snarast betraktas som "goddag yxskaft":
CitatDet är inte vi på SVT som sätter ihop dessa program utan det är ett inköp vi gör som vi fått ett x antal visningsrättigheter till. När det kommer till frågor som din handlar det nästan uteslutande om visningsrättigheter och pengar. Jag kan inte gå in på exakta detaljer kring det här inköpet men oftast har vi ganska liten påverkan. Vi är dock glada att kunna visa Disneydags i vår kanal.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 februari 2024 kl. 09:58:20Men för de som inte har tillgång till Disney+ och/eller har någon slags hörselnedsättning är det ju olyckligt om Disneydags läggs ned, så det vore klart önskvärt att istället återuppliva och förbättra programmet - och då gärna med fokus på serier som för närvarande inte finns på Disney+, för att bättre kunna fungera som komplement till streamingtjänsten.
Jag håller helt med. Men det verkar inte som SVT kan påverka Disney att skaka fram ordentliga program. Man kan väl gissa att SVT inte vill betala vad det kostar, och därför bara har fått bottenskrapet av Disney.