Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

JK Animation

Jag är glad att jag fått tag på vissa avsnitt av dom äldre TV-serierna på DVD, ofta från loppis, och har även kvar ett antal gamla Disneydags-inspelningar. Tack vare dessa kan jag liksom "fejka" ett Disneydags varje fredag. Det kan aldrig slå ett riktigt Disneydags men det är bättre än ingenting.

clara liljeberg

hur är det med lilla djungelboken på svtplay för de var roliga när baloo gick runt och runt när han blev stucken av bina.

gstone

Citat från: clara liljeberg skrivet  8 oktober 2020 kl. 20:47:05
hur är det med lilla djungelboken på svtplay för de var roliga när baloo gick runt och runt när han blev stucken av bina.

Eftersom det är Disney tror jag tyvärr en intet finns på svtplay :(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

clara liljeberg

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(nu blir jag ännu mer besvikenpå att svtplay inte har nån serie från disney channel,disney junior eller disney xd.

Daniel Hofverberg

Citat från: clara liljeberg skrivet  9 oktober 2020 kl. 04:42:12
:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(nu blir jag ännu mer besvikenpå att svtplay inte har nån serie från disney channel,disney junior eller disney xd.
Det är jag också, men du får ta upp din kritik till Sveriges Television så att de förhoppningsvis återupptar förhandlingarna med Disney. :)

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2020 kl. 08:12:24
Det är jag också, men du får ta upp din kritik till Sveriges Television så att de förhoppningsvis återupptar förhandlingarna med Disney. :)
Har SVT slutat sända Disneydags? Isåfall har jag missat det helt

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  9 oktober 2020 kl. 08:17:29
Har SVT slutat sända Disneydags? Isåfall har jag missat det helt
Ja, sedan årsskiftet - så det har inte sänts någonting från Disney i SVT på drygt nio månaders tid. :(

gstone

Hoppas Disney Plus Sverige För Luftens Hjältar , Gamla Duck Tales och Nya äventyr med Nalle puh Snart  :( :( :(

Jag vill även att Wuzzlarna ska finnas  :'( :'( :'(

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2020 kl. 08:33:03
Ja, sedan årsskiftet - så det har inte sänts någonting från Disney i SVT på drygt nio månaders tid. :(
Synd :(

JK Animation

Idag såg jag rubriker om att SVT vill locka till sig fler unga tittare. Om de verkligen ska lyckas med det bör de ta krafttag och förhandla fram ett nytt avtal med Disney!

Anders M Olsson

Citat från: JK Animation skrivet 14 oktober 2020 kl. 18:49:43
Idag såg jag rubriker om att SVT vill locka till sig fler unga tittare. Om de verkligen ska lyckas med det bör de ta krafttag och förhandla fram ett nytt avtal med Disney!

Jag håller helt med dig om att SVT borde ha avtal så att de kan visa Disneydags och annat material från Disney. Men kan du ge länkar till de artiklar och rubriker du pratar om? Jag sökte på nätet men hittade bara äldre artiklar från 2005 och liknande.

En annan sak som jag tycker SVT borde ta tag i är språkversionerna. Det håller inte att bara visa alla program på SVT Barn dubbade. Dubbade program fungerar säkert väldigt bra till de yngre barnen, men om de verkligen vill utöka tittarantalet bland de lite äldre barnen måste det även finnas originalspråk med textning till alla utländska program. Från tioårsåldern och uppåt läser barn och tonåringar engelska och andra främmande språk i skolan och vill säkert gärna testa och förbättra sina kunskaper.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2020 kl. 18:37:25
Jag håller helt med dig om att SVT borde ha avtal så att de kan visa Disneydags och annat material från Disney. Men kan du ge länkar till de artiklar och rubriker du pratar om? Jag sökte på nätet men hittade bara äldre artiklar från 2005 och liknande.
Jag förmodar att han syftar på den här artikeln, som Aftonbladet publicerade igår:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/OQpqol/succen-det-sitter-i-vaggarna-skrotas--svt-satsar-pa-de-yngre

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2020 kl. 18:37:25
En annan sak som jag tycker SVT borde ta tag i är språkversionerna. Det håller inte att bara visa alla program på SVT Barn dubbade. Dubbade program fungerar säkert väldigt bra till de yngre barnen, men om de verkligen vill utöka tittarantalet bland de lite äldre barnen måste det även finnas originalspråk med textning till alla utländska program. Från tioårsåldern och uppåt läser barn och tonåringar engelska och andra främmande språk i skolan och vill säkert gärna testa och förbättra sina kunskaper.
Jag instämmer fullständigt. Det finns redan nu flertalet live-actionserier på SVT Barn som även skulle tilltala tonåringar och t.o.m. ganska många vuxna, men fullvuxna vill med ganska stor sannolikhet inte se dubbade program utan hellre textad originalversion - detsamma med tonåringar, som vid det laget förmodligen har lärt sig engelska hyfsat och nog gärna vill förbättra sina kunskaper.

salle

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2020 kl. 20:42:16
Jag förmodar att han syftar på den här artikeln, som Aftonbladet publicerade igår:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/OQpqol/succen-det-sitter-i-vaggarna-skrotas--svt-satsar-pa-de-yngre
Det är ju lite synd. Det sitter i väggarna var som sagt rätt intressant att titta på emellanåt. Man skulle ju kunna ha lagt ned något annat med de tittarsiffrorna. Men något behöver ju tas bort för att få plats med annat.

En fundering som jag har dock är om inte Disneydags-konceptet kan anses gammalt och förlegat. Med det sagt så menar jag att jag inte är emot konceptet, utan snarare bedömer att konceptet inte är anpassat för dagens mediekonsumtion för barn. För mig är Disneydags en nostalgi från en tid då jag var liten och alternativet var en tecknad-VHS-film som man redan hade sett ett flertal gånger (det var som sagt länge sen jag såg på Disneydags). On-demand streamingtjänster gör ju att nostalgin att se barnprogram en fredagskväll har minskat radikalt för dagens barn. De har ju möjlighet att se tecknat när de vill (enligt föräldrarnas tv-regler) och då kan de välja att se på vilken serie de vill. Även om vissa streamingtjänster kostar en liten slant så är dock Disney+ med dagens pris á 69 kr väldigt billigt. Om jag hörde rätt här om dagen så har Disney+ nästan 1/2 miljon betalande hushåll till tjänsten, vilket betyder att många tycker att det är en tjänst värd att betala för.

Vi får väl se vad SVT kommer med till de yngre. Blir intressant att se nu när ens egna barn växer upp.

Daniel Hofverberg

Jag upptäckte precis att SVT Barn igår började sända Disney Junior-serien Gigantosaurus, och den finns även på SVT Play:
https://www.svtplay.se/gigantosaurus

Det är visserligen en fransk-kanadensisk serie, som Disney inte varit inblandade produktionsmässigt i, men det är Disney som distribuerar serien utanför Frankrike - och den svenska dubbningen är det Disney som äger rättigheterna till, då dubbningen gått via Disney Character Voices International. Serien har såvitt jag vet fram tills nu bara sänts på Disney Junior i Skandinavien (med samma dubbning som på SVT), och så finns serien på Disney+ i bl.a. USA och Storbritannien med svenskt/norskt/danskt tal; men saknas av någon outgrundlig anledning på Disney+ i Skandinavien.

Ikväll sänder SVT Barn även Micke och Molle 2, som vi ju alla vet kommer från Disney; men jag räknar med att den inte lär finnas på SVT Play.

Med andra ord verkar det som att SVT nu har fått till någon form av avtal med Disney trots allt, som de ju inte haft under de senaste nio månaderna, så då borde ju chansen öka att även Disneydags kan komma tillbaka. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 oktober 2020 kl. 11:05:14

Ikväll sänder SVT Barn även Micke och Molle 2, som vi ju alla vet kommer från Disney; men jag räknar med att den inte lär finnas på SVT Play.

Med andra ord verkar det som att SVT nu har fått till någon form av avtal med Disney trots allt, som de ju inte haft under de senaste nio månaderna, så då borde ju chansen öka att även Disneydags kan komma tillbaka. :)

Vad glad jag blir för alla barn ;D ;D ;D