Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JK Animation

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 oktober 2020 kl. 11:05:14
Jag upptäckte precis att SVT Barn igår började sända Disney Junior-serien Gigantosaurus, och den finns även på SVT Play:
https://www.svtplay.se/gigantosaurus

Det är visserligen en fransk-kanadensisk serie, som Disney inte varit inblandade produktionsmässigt i, men det är Disney som distribuerar serien utanför Frankrike - och den svenska dubbningen är det Disney som äger rättigheterna till, då dubbningen gått via Disney Character Voices International. Serien har såvitt jag vet fram tills nu bara sänts på Disney Junior i Skandinavien (med samma dubbning som på SVT), och så finns serien på Disney+ i bl.a. USA och Storbritannien med svenskt/norskt/danskt tal; men saknas av någon outgrundlig anledning på Disney+ i Skandinavien.

Ikväll sänder SVT Barn även Micke och Molle 2, som vi ju alla vet kommer från Disney; men jag räknar med att den inte lär finnas på SVT Play.
Med andra ord verkar det som att SVT nu har fått till någon form av avtal med Disney trots allt, som de ju inte haft under de senaste nio månaderna, så då borde ju chansen öka att även Disneydags kan komma tillbaka. :)
Det var faktiskt en ganska god nyhet! Det rör i alla fall på sig om än lite.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 oktober 2020 kl. 11:05:14
Jag upptäckte precis att SVT Barn igår började sända Disney Junior-serien Gigantosaurus, och den finns även på SVT Play:
https://www.svtplay.se/gigantosaurus

Det är visserligen en fransk-kanadensisk serie, som Disney inte varit inblandade produktionsmässigt i, men det är Disney som distribuerar serien utanför Frankrike - och den svenska dubbningen är det Disney som äger rättigheterna till, då dubbningen gått via Disney Character Voices International. Serien har såvitt jag vet fram tills nu bara sänts på Disney Junior i Skandinavien (med samma dubbning som på SVT), och så finns serien på Disney+ i bl.a. USA och Storbritannien med svenskt/norskt/danskt tal; men saknas av någon outgrundlig anledning på Disney+ i Skandinavien.

Gigantosaurus finns nu även på Netflix, såvitt jag kan bedöma med samma dubbning som på SVT. Vad jag kan se finns det inga utsatta dubbningscredits på SVT, men väl på Netflix.

Även om Disney har varit inblandade på ett hörn kan de knappast fästa något större avseende vid den här produktionen eftersom de släpper den till en konkurrent i stället för att lägga upp den på Disney+.

JK Animation

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 oktober 2020 kl. 09:16:25
Gigantosaurus finns nu även på Netflix, såvitt jag kan bedöma med samma dubbning som på SVT. Vad jag kan se finns det inga utsatta dubbningscredits på SVT, men väl på Netflix.

Även om Disney har varit inblandade på ett hörn kan de knappast fästa något större avseende vid den här produktionen eftersom de släpper den till en konkurrent i stället för att lägga upp den på Disney+.
Det kan så vara att Gigantosaurus inte är världens bästa exempel men visningen av Micke & Molle 2 tycker jag var en god nyhet i alla fall.

Anders M Olsson

Citat från: JK Animation skrivet 30 oktober 2020 kl. 16:08:32
Det kan så vara att Gigantosaurus inte är världens bästa exempel men visningen av Micke & Molle 2 tycker jag var en god nyhet i alla fall.

I och för sig kan Micke & Molle 2 vara en indikation på att det är ett nytt avtal med Disney på gång. Men det kan också vara så att SVT har köpt visningsrätten långt tidigare men bara inte utnyttjat den förrän nu.

Daniel Hofverberg

Det är minst sagt märkligt att Disney väljer att släppa Gigantosaurus till Netflix istället för att publicera den på Disney+ - i synnerhet som serien redan finns på Disney+ i andra länder, och har i ett par månader haft svenskt, norskt och danskt ljudspår (även där med samma dubbning)... ??? Vad är egentligen logiken där...?

Dubbcreditsen på Netflix ser ut att vara aningen mer kortfattade än på Disney+ vad gäller rösterna, men fortfarande förstås betydligt bättre än inga dubbcredits alls som på SVT. På Disney Junior finns som vanligt dubbcredits via textremsor under eftertexterna, men med röster bara utsatt i grupp.

Dubbningen är det ju hursomhelst Disney som beställt och äger alla rättigheter till (då dubben gått via Disney Character Voices International), så både SVT och Netflix måste trots allt ha någon form av avtal med Disney; även fast Disney som sagt inte varit inblandade i själva produktionen av serien. Därmed inte sagt att det betyder att SVT kan beställa "vad som helst" från Disney, utan det kan ju röra sig om en engångsföreteelse hellre än ett långvarigt kontrakt.

Intressant att notera är att Netflix, precis som SVT, har publicerat Gigantosaurus i uppstyckat skick; med varje 11-minuters delavsnitt som ett separat avsnitt. På Disney+ (i andra länder) däremot är serien släppt i ursprungligt skick med 22-minuters avsnitt, där varje avsnitt består av två delavsnitt. Netflix har ju även svensk och norsk textning, som saknas på Disney+; som jag gissar att Netflix själva beställt.

JK Animation

En serie som jag gillade mycket var Milo Murphy's lag. Kommer ni andra ihåg den? I så fall, kan den vara en bra "första nya" TV-serie att visa på SVT om/när de lyckas få ett nytt avtal med Disney?

JK Animation

Tråkigt att se att det inte längre är någon aktivitet i den här tråden. Vi behöver visa att vi finns och fortsatt efterfrågar Disneydags. Och jag har svårt att tro att vi har slut på saker att prata om.

MOA

Väldigt okända VA

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 20 november 2020 kl. 23:31:26
Väldigt okända VA
Nja, det skulle jag väl inte vilja påstå - eller i alla fall inte merparten av dem. Ester Lejdemyr måste väl ses som hyfsat känd, som är musikalartist och har varit med i ganska många dubbningar genom åren. I Svenska röster och credits räknar jag till 12 filmer och 4 TV-serier som hon medverkat i, och då får man ha i åtanke att det är många filmer och serier som inte finns representerade på Dubbningshemsidan varför hon med all säkerhet har medverkat i mycket mer än så...

För Adil Backman räknar jag till 10 TV-serier och 8 långfilmer, trots sin ringa ålder, så han är också ganska aktiv i dessa sammanhang.

Ludvig Johansson Wiborg har också varit med i ett flertal dubbningar, nu senast Timmy Tabbes klantiga detektivbyrå och Noelle: Jultomtens dotterDisney+. Även Cecilia Karlsson har varit med i ett flertal dubbningar, men den minst aktiva i ensemblen i Gigantosaurus är nog Ture Nerman där jag bara hittar åt två andra roller utöver denna.

Men nu är ju hela vitsen att de flesta rollfigurer i Gigantosaurus föreställer barn (eller rättare sagt dinosaurier i ung ålder) och ska låta unga, så då är det ju en stor fördel med unga skådespelare framför att låta välkända vuxna skådespelare försöka låta som barn... Och ser man på barn och tonåringar, så finns det nog inte så många världskändisar man kan hitta åt...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 oktober 2020 kl. 09:18:38
I och för sig kan Micke & Molle 2 vara en indikation på att det är ett nytt avtal med Disney på gång. Men det kan också vara så att SVT har köpt visningsrätten långt tidigare men bara inte utnyttjat den förrän nu.
Förvisso sant, men imorgon (lördag) sänder faktiskt SVT Barn Den lilla sjöjungfrun II – Havets hemlighet kl. 18:40, och den kan de ju omöjligen ha köpt in någon annanstans än från Disney. Och det känns väl kanske mindre troligt att Disney skulle ha köpt in både den och Micke och Molle 2 för så länge sedan utan att ha utnyttjat visningsrätten...

Det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att ett storskaligt avtal med Disney är på gång, utan det kan ju röra sig om bara enstaka titlar som SVT köpt in separat, men i alla fall ett mer positivt tecken än medan SVT inte visade minsta lilla med Disney-anknytning (under årets första nio månader). :)

Den lilla sjöjungfrun II – Havets hemlighet kan ju också vara av intresse i och med textningen, då SVT mig veterligen blir det första stället där filmen har en svensk textning för hörselskadade som följer dubbningens dialog; istället för att vara nyöversatt från engelskan. :) Dock räknar jag med att filmen inte lär finnas på SVT Play, utan bara kommer sändas linjärt.

JK Animation

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 november 2020 kl. 02:47:21
Förvisso sant, men imorgon (lördag) sänder faktiskt SVT Barn Den lilla sjöjungfrun II – Havets hemlighet kl. 18:40, och den kan de ju omöjligen ha köpt in någon annanstans än från Disney. Och det känns väl kanske mindre troligt att Disney skulle ha köpt in både den och Micke och Molle 2 för så länge sedan utan att ha utnyttjat visningsrätten...

Det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att ett storskaligt avtal med Disney är på gång, utan det kan ju röra sig om bara enstaka titlar som SVT köpt in separat, men i alla fall ett mer positivt tecken än medan SVT inte visade minsta lilla med Disney-anknytning (under årets första nio månader). :)

Den lilla sjöjungfrun II – Havets hemlighet kan ju också vara av intresse i och med textningen, då SVT mig veterligen blir det första stället där filmen har en svensk textning för hörselskadade som följer dubbningens dialog; istället för att vara nyöversatt från engelskan. :) Dock räknar jag med att filmen inte lär finnas på SVT Play, utan bara kommer sändas linjärt.
Bättre det än ingenting. Dessutom en granska bra film för att vara "direkt till DVD".
Om inte Disneydags kommer tillbaka helt kanske SVT en dag kan landa i en slags mellanväg, liknande den i uppehållet 2002-2005, att visa en TV-serie som fristående program nån gång i veckan. En sån lösning skulle jag tycka vore lite snål men långt bättre än ingenting.

Oskar

Jag har läst på svt hemsidan om Disneydags det står "Disneydags kommer tillbaka 2021, närmare bestämt den 6 mars (vecka 9)."

Disneyfantasten

Citat från: Oskar skrivet 12 december 2020 kl. 13:07:51
Jag har läst på svt hemsidan om Disneydags det står "Disneydags kommer tillbaka 2021, närmare bestämt den 6 mars (vecka 9)."

Låter utmärkt! Det ser jag framemot!  :D

Hoppas då att de visar några tidigare, mer svårtillgängliga Disney-serier, men det går bra att visa fortsättningen av Trassel också eftersom det blev ett så dåligt avslut innan nyår...

Men jag vill gärna se bl.a. DuckTales, Piff & Puff Räddningspatrullen, Luftens Hjältar, Darkwing Duck, Långbens Galna Gäng, Den Lilla Sjöjungfrun, Timon och Pumbaa, Quack Pack och/eller Lilla Djungelboken igen så att jag kan se om jag kan lista ut de röster som jag efterlyser i rollistorna som jag skrivit i ämnet "Kompletta svenska dubbningar av Disneys TV-serier"!  :)

Anders M Olsson

Citat från: Oskar skrivet 12 december 2020 kl. 13:07:51

Äntligen. Har någon hört eller sett om även någon fristående Disneyserie kommer att sändas som komplement? Jag tänker då på sådana serier som brukade sändas på söndagar klockan 8.

clara liljeberg

och även lägga till avsnittsbeskrivningar i disneyania.för jag vill veta vad amerikanska draken-avsnitten handlar om som i drakmötet.

JK Animation

Vad glad jag blir över att Disneydags kommer tillbaka och den här gången dessutom med ett fastslaget datum (som vi naturligtvis måste bevaka noggrant). En stor seger för alla barn, vuxna med barnasinnet kvar och animationsnördar!