Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Okej, nu ger vi oss med alla personangrepp - plus att det heller inte har minsta koppling till tråden. Jag har tagit bort allt sådant från den här tråden. :)

Disneyfantasten

Jag har nu filmat förra veckans avsnitt idag (alltså det som visades förra veckans lördag och visades som repris på söndag) och kommer så att göra varje söndag!  :)

Här är alltså de utsatta credits som visades;

>Eugene = Jonas Bane

>Rapunzel = Dominique Pålsson Wiklund

>Cassandra = Mercedesz Caampai

>Kung Fredrik = Rico Rönnbäck

>Drottning Arianna = Jennie Jahns

>Lance = Anton Olofsson Raeder

>Varian = Anton Olofsson Raeder

>Lillen = Ole Ornered

>Kung Edmund = Stephan Karlsén

>Adira = Anette Belander

>Vaktchefen = Anton Olofsson Raeder

>Mor Gothel = Charlott Strandberg

>Förhäxad flicka = Ellen Thuresson

>Cassandra som barn = Viva Östervall Lyngbrant

>Andrew = Fredrik Lexfors

>Clementin = Jennie Jahns

>Kaj = Jesper Adefelt

>Majsan = Andreas Nilsson

>Knasig Skomakare = Michael Blomqvist

>Introsång: Molly Sandén

Regissör: Adam Vasée

Regissör: Nils Manzuoi

Översättare: Robin Rönnbäck

Kreativt ansvarig: Michael Rudolph

Studioproducent: SDI Media

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 mars 2021 kl. 09:35:17
Jag har nu filmat förra veckans avsnitt idag (alltså det som visades förra veckans lördag och visades som repris på söndag) och kommer så att göra varje söndag!  :)

>Eugene = Jonas Bane

>Lillen = Ole Ornered

>Adira = Anette Belander

>Kaj = Jesper Adefelt

Det finns på SVT Play.

Anders M Olsson

Vad menar du med att du har "filmat" avsnittet?

Jag brukar spela in avsnitten, inte filma dem. För länge sen använde jag en VHS-bandspelare, lite senare en DVD-recorder och numera en apparat som spelar in på hårddisk.

Men i och med att SVT från och med i år publicerar Disneydags på SVT Play går det faktiskt att ladda ner avsnitten i efterhand, även om det kan vara lite struligt beroende på krypteringen.

Om man bara är intresserad av dubbningsuppgifterna kan man spela avsnitten i en webbläsare och ta skärmdumpar när texterna kommer upp.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 mars 2021 kl. 11:07:34
Vad menar du med att du har "filmat" avsnittet?

Jag brukar spela in avsnitten, inte filma dem. För länge sen använde jag en VHS-bandspelare, lite senare en DVD-recorder och numera en apparat som spelar in på hårddisk.

Men i och med att SVT från och med i år publicerar Disneydags på SVT Play går det faktiskt att ladda ner avsnitten i efterhand, även om det kan vara lite struligt beroende på krypteringen.

Jag var visst otydlig, jag menade att jag använde mobilen till att filma rollistan i slutet...

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 mars 2021 kl. 11:08:32
Jag var visst otydlig, jag menade att jag använde mobilen till att filma rollistan i slutet...

Mobilkameran riktad mot TV-skärmen... ? Det låter som ett väldigt klumpigt sätt att avbilda rollistorna.

Varför inte bara ta en skärmdump i din dator?

Nu när Disneydags finns på SVT Play är det enkelt att spela avsnittet i en webbläsare, pausa rollistan och ta en skärmdump. Alla de vanliga webbläsarna har egna inbyggda verktyg för att ta skärmdumpar, eller så kan man använda Windows egen funktion. Alt-PrtScn kopierar aktuellt fönster till urklipp och sen kan man klistra in bilden i valfritt grafikprogram.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 mars 2021 kl. 11:46:30
Mobilkameran riktad mot TV-skärmen... ? Det låter som ett väldigt klumpigt sätt att avbilda rollistorna.

Varför inte bara ta en skärmdump i din dator?

Nu när Disneydags finns på SVT Play är det enkelt att spela avsnittet i en webbläsare, pausa rollistan och ta en skärmdump. Alla de vanliga webbläsarna har egna inbyggda verktyg för att ta skärmdumpar, eller så kan man använda Windows egen funktion. Alt-PrtScn kopierar aktuellt fönster till urklipp och sen kan man klistra in bilden i valfritt grafikprogram.

På vilket sätt är det klumpigt att filma en rollista!? Jag skrev ju av rollistan i ett inlägg!

Jag är dessutom inte särskilt bra på att ta skärmdumpar från SVT Play eller YouTube, jag har försökt att ta skärmdump från YouTube en gång när jag fixat ett Dubbningskollage, men det gick tyvärr inte för den kopierade endast en textlänk!

Dessutom så finns inte Disneydags på SVT Play, senast var 2012 vill jag minnas, jag tror inte att SVT Play får ta in Disney-relaterade produktioner längre p.g.a. rättighetsskäl! (vilket också är därför som Kalle Anka och Hans Vänner Önskar God Jul aldrig tas in där)

Att filma med mobilen på skärmen fungerar väldigt bra och enkelt bara man är tidsberedd!  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten link=topic=3212.msg97354#msg97354
Dessutom så finns inte Disneydags på SVT Play, senast var 2012 vill jag minnas, jag tror inte att SVT Play får ta in Disney-relaterade produktioner längre p.g.a. rättighetsskäl! (vilket också är därför som Kalle Anka och Hans Vänner Önskar God Jul aldrig tas in där)
Jo Disneydags och Doktor McStuffins finns nu på SVT Play efter förhandlingar med Disney. Du kanske borde kontrollera innan du skriver nästa gång.

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 mars 2021 kl. 13:24:54
Jo Disneydags och Doktor McStuffins finns nu på SVT Play efter förhandlingar med Disney. Du kanske borde kontrollera innan du skriver nästa gång.

Precis.

Disneydags
Doktor McStuffins

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 mars 2021 kl. 12:39:52
På vilket sätt är det klumpigt att filma en rollista!? Jag skrev ju av rollistan i ett inlägg!

Det är för din egen skull, inte vår. Om du vill göra saker på det krångligare sättet får du naturligtvis gärna göra det.

Jag är dessutom inte särskilt bra på att ta skärmdumpar från SVT Play eller YouTube, jag har försökt att ta skärmdump från YouTube en gång när jag fixat ett Dubbningskollage, men det gick tyvärr inte för den kopierade endast en textlänk!

Vad använder du för webbläsare? Jag kan gärna förklara för dig hur man tar en skärmdump, men det går till lite olika beroende på vilken webbläsare du använder. Förutsättningen är förstås att du använder Windows. Det går säkert precis lika bra i Mac, men såna "djur" har jag ingen kunskap om.

Att filma med mobilen på skärmen fungerar väldigt bra och enkelt bara man är tidsberedd!  ;)

Visst, men att ta en skärmdump i datorn kan du göra när som helst, så länge programmet finns kvar på SVT Play. Du behöver inte sitta med kameran/mobilen i högsta hugg och vara rädd att missa något.

Anders M Olsson

Här är ett mycket enkelt sätt att ta skärmdumpar i  Windows. Det kräver visserligen lite förberedelser, men när man väl har installerat och ställt in allt en gång är det busenkelt att använda sen. Jag har testat det med alla de tre vanliga webbläsarna MS Edge, Firefox och Google Chrome.

Tanka hem och installera IrfanViev härifrån:
https://www.irfanview.com/

Starta IrfanView. Tryck C (för Capture).
Välj "After the capture" - "Save captured image as file" med radioknapparna
Välj vid "Destination" en katalog där du vill att skärmklippen ska sparas.

Resten av inställningarna kan du förmodligen lämna som de är om du inte har speciella önskemål.

Klicka på Start, varvid programmet minimeras till systemraden.

Starta valfri webbläsare, surfa till svtplay.se och starta det program som du vill ta skärmdumpar från.
Tryck F11 för att maximera spelaren så den täcker hela skärmen.
Om du inte är på rätt ställe i programmet kan du bara dra markören på tidslinjen med musen.

När det kommer en bild du vill dumpa, t.ex. en creditlista, tryck Ctrl F11 (om du inte har ändrat Hot key till något annat)
Tryck Ctrl F11 igen när nästa sida du vill dumpa kommer upp. Fortsätt så tills du har dumpat allt du vill spara.

Klart! Du kan nu stänga både webbläsaren och IrfanView.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 mars 2021 kl. 18:22:19
Det är för din egen skull, inte vår. Om du vill göra saker på det krångligare sättet får du naturligtvis gärna göra det.

Vad använder du för webbläsare? Jag kan gärna förklara för dig hur man tar en skärmdump, men det går till lite olika beroende på vilken webbläsare du använder. Förutsättningen är förstås att du använder Windows. Det går säkert precis lika bra i Mac, men såna "djur" har jag ingen kunskap om.

Visst, men att ta en skärmdump i datorn kan du göra när som helst, så länge programmet finns kvar på SVT Play. Du behöver inte sitta med kameran/mobilen i högsta hugg och vara rädd att missa något.

Jag skriver för tillfället på surfplattan alt. jobbdatorn, jobbdatorn använder jag dock endast måndag-fredag, medan paddan använder jag hemma veckan ut! (då Dubbningshemsidan nuförtiden varken fungerar på min mobil eller på min hemdator)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 mars 2021 kl. 19:49:21
Här är ett mycket enkelt sätt att ta skärmdumpar i  Windows. Det kräver visserligen lite förberedelser, men när man väl har installerat och ställt in allt en gång är det busenkelt att använda sen. Jag har testat det med alla de tre vanliga webbläsarna MS Edge, Firefox och Google Chrome.

Tanka hem och installera IrfanViev härifrån:
https://www.irfanview.com/

Starta IrfanView. Tryck C (för Capture).
Välj "After the capture" - "Save captured image as file" med radioknapparna
Välj vid "Destination" en katalog där du vill att skärmklippen ska sparas.

Resten av inställningarna kan du förmodligen lämna som de är om du inte har speciella önskemål.

Klicka på Start, varvid programmet minimeras till systemraden.

Starta valfri webbläsare, surfa till svtplay.se och starta det program som du vill ta skärmdumpar från.
Tryck F11 för att maximera spelaren så den täcker hela skärmen.
Om du inte är på rätt ställe i programmet kan du bara dra markören på tidslinjen med musen.

När det kommer en bild du vill dumpa, t.ex. en creditlista, tryck Ctrl F11 (om du inte har ändrat Hot key till något annat)
Tryck Ctrl F11 igen när nästa sida du vill dumpa kommer upp. Fortsätt så tills du har dumpat allt du vill spara.

Klart! Du kan nu stänga både webbläsaren och IrfanView.

Ledsen att behöva säga det men det sättet du visar mig ser tyvärr väldigt krångligt ut, jag har inga problem med att filma så länge jag vet att rollistan visas direkt efter att sluttexterna visas!

Dessutom så använder jag inte gamla dator-stilar som Windows, nuförtiden använder jag sedan flera år tillbaka den moderna dator-stilen som känns bekvämare!

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 mars 2021 kl. 20:12:18
Ledsen att behöva säga det men det sättet du visar mig ser tyvärr väldigt krångligt ut, jag har inga problem med att filma så länge jag vet att rollistan visas direkt efter att sluttexterna visas!

Dessutom så använder jag inte gamla dator-stilar som Windows, nuförtiden använder jag sedan flera år tillbaka den moderna dator-stilen som känns bekvämare!
Om du bara är ute efter att skriva av dubbcredits, så måste det absolut smidigaste vara att bara spela upp Disneydags på SVT Play, sätta på stillbild när creditsen visas och skriva av uppgifterna direkt på dator eller surfplatta. Då behöver du inte hålla på med vare sig att filma något med mobilen eller ta skärmdumpar. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 mars 2021 kl. 20:12:18
Jag skriver för tillfället på surfplattan alt. jobbdatorn, jobbdatorn använder jag dock endast måndag-fredag, medan paddan använder jag hemma veckan ut! (då Dubbningshemsidan nuförtiden varken fungerar på min mobil eller på min hemdator)
Varför fungerar inte Dubbningshemsidan på din mobil eller hemdator?

Fred

CitatVarför fungerar inte Dubbningshemsidan på din mobil eller hemdator?

Jag har Samsungmobil och här fungerar hemsidan jättebra.

gstone

>Eugene = Jonas Bane

>Lillen = Ole Ornered

>Adira = Anette Belander

>Kaj = Jesper Adefelt

Jag gillar Anette Belander och Fredrik Lexfors, Dom är bra dubbare.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"