Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Simba - lejonkungen (Simba the King Lion)

Startat av Cadpig, 18 mars 2007 kl. 19:42:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Ni som har svenska dubbningen, Finns det möjlighet att få se dessa avsnitt ?

Will Siv

Har lyssnat in lite på den "riktiga" dubbningen från det här avsnittet:

https://youtu.be/788_dTNMwd0

Och kan tillägga med det här:

Det är utan tvekan Joakim Jennefors som gör Simbas röst ( i alla fall som vuxen ).

Och den vita hunden i avsnittet ( som nog är samma som i Mondo's "Tentacolino" ) måste va Annica Smedius.

Och fågeln som följer med henne låter som Louise Reader ( kan även va Annelie Berg eller Pernilla Wahlgren ).

Sjömansmössen ( också från Mondo's Titanic film! Fast den här serien kom förre ) är Niclas Wahlgren och Dick Eriksson.

Tror även att Linus Wahlgren, Peter Sjöqvist, Dan Ekborg, Steve Kratz, Johan Wahlström, Gunnar Ernblad, Anders Öjebo och Andreas Nilsson är med ( fast kanske inte allihop )

Det här är ju definitivt en mer proffsig dubbningen än vad det nu än är på VHSen Felix kollade på.

( Samma team som dubbade Gustaf och Vänner )
- what.

gstone

Citat från: Will Stewart skrivet 16 augusti 2021 kl. 12:13:48

Det är utan tvekan Joakim Jennefors som gör Simbas röst ( i alla fall som vuxen ).

Och den vita hunden i avsnittet ( som nog är samma som i Mondo's "Tentacolino" ) måste va Annica Smedius.

Och fågeln som följer med henne låter som Louise Reader ( kan även va Annelie Berg eller Pernilla Wahlgren ).

Sjömansmössen ( också från Mondo's Titanic film! Fast den här serien kom förre ) är Niclas Wahlgren och Dick Eriksson.

Tror även att Linus Wahlgren, Peter Sjöqvist, Dan Ekborg, Steve Kratz, Gunnar Ernblad, Anders Öjebo och Andreas Nilsson är med ( fast kanske inte allihop )

Det här är ju definitivt en mer proffsig dubbningen än vad det nu än är på VHSen Felix kollade på.

Jag tror inte Dan Ekborg,Linus Wahlgren,Pernilla Wahlgren eller Niclas Wahlgren är med.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

moviefan

Tror även att Linus Wahlgren, Peter Sjöqvist, Dan Ekborg, Steve Kratz, Johan Wahlström, Gunnar Ernblad, Anders Öjebo och Andreas Nilsson är med ( fast kanske inte allihop )

Minns att Simba är tonåring i ett avsnitt, innan han är vuxen. Men då spelas han väl inte av Joakim, eller ?

Will Siv

Citat från: moviefan skrivet 16 augusti 2021 kl. 20:43:43
Minns att Simba är tonåring i ett avsnitt, innan han är vuxen. Men då spelas han väl inte av Joakim, eller ?

Vet tyvärr inte :( , kunde bara utgå från avsnittet som ligger uppe på YT, samt ett 3 minuters klipp från ett tidigare avsnitt ( där hör man Johan Wahlström och Gunnar Ernblad och en till jag inte kan identifiera )
- what.

MOA

Va var de för dubbning på den VHS:en?

Will Siv

Citat från: MOA skrivet 16 augusti 2021 kl. 21:57:59
Va var de för dubbning på den VHS:en?

Kanske den sämsta jag hört :-\

Daniel pratade om den tidigare här.

Finns ingen info om vilka som gjorde den...

VARNING: Det här verkligen dåligt.

https://youtu.be/vytLdTsxkhM

Felix sågning av den:

https://youtu.be/inbAGFgV-_4
- what.

MOA

Will Siv

Citat från: MOA skrivet 16 augusti 2021 kl. 23:38:32
Påminner mig om Dingo Pictures dubbning

Visst, men t.o.m de svenska dubbingar av Dingo Pictures filmer är bättre och har riktiga röstskådespelare.
- what.

Daniel Hofverberg

Ja, VHS-dubben av Simba - lejonkungen är verkligen riktigt dålig. Ingen aning vem som gjort den, men skulle nästan gissa på att distributören dubbat den in-house; då jag inte kan tänka mig att någon professionell dubbningsstudio kan göra ett så dåligt jobb... :(

TV-dubben är kanske inget mästerverk, men ändå 100 gånger bättre och ganska välgjord.

Jag har åtminstone några dussin avsnitt inspelade - jag kan försöka leta fram dessa, för att se vilka röster jag känner igen. Eventuellt får jag ta till hjälp av "Oraklet" (= Erika), som är betydligt bättre än mig på röstidentifiering... :)

Citat från: Will Stewart skrivet 16 augusti 2021 kl. 22:21:01
Kanske den sämsta jag hört :-\
Men tyvärr inte den sämsta jag hört. Till den kategorin hör nog Stålmannen och hans vänner som Film-Factory släppte på DVD 2004, och hade en groteskt urusel lektordubbning med (tror jag) två personer som knappast är skådespelare och spelar över å det grövsta - det låter som en fandubbning som någon gjort för skojs skull (inte det minsta seriöst menat), men som av någon outgrundlig anledning har gått ut skarpt... :o

I jämförelse med den är VHS-dubben av Simba - lejonkungen minst fem gånger bättre, vilket talar sitt eget tydliga språk... :(

moviefan

Undrar om det finns någon chans att Simba sänds igen  ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 18 augusti 2021 kl. 20:29:24
Undrar om det finns någon chans att Simba sänds igen  ;)
Tyvärr verkar det finnas rättighetsproblem med alla dubbningar som FilmNet beställde, då ingen längre tycks veta vem som äger rättigheterna till de dubbningarna. Det verkar enligt egen utsago som att TV4-gruppen inte fick med sig rättigheter när TV4/C More köpte kanalen från franska Canal+ (som före det köpte upp FilmNet från sydafrikanska Multichoice), och såvitt jag vet har ingen försökt lösa de här problemen. :(

Jag tror för all del inte att problemen borde vara oöverstigliga, utan är man tillräckligt engagerad och lägger ner tid och pengar, så borde det ju inte vara omöjligt att reda ut vem som äger rättigheterna och kontakta vederbörande. Problemet är nog bara att det förmodligen inte är någon som är tillräckligt engagerad för att lösa problemet, när det förmodligen blir billigare och framförallt enklare att beställa ny dubbning... :'(

Och även utan rättighetsproblemen, så tror jag sannolikheten hade varit ganska liten att någon velat sända just Simba - lejonkungen igen efter alla dessa år, nu när de flesta TV-kanaler fokuserar på nya produktioner. På streamingtjänster är väl chansen något större, men även där fokuserar de flesta på nya serier - det är helt enkelt smidigare och billigare, då man vid nyare produktioner oftast får med sig dubbrättigheter automatiskt (som distributörerna oftast äger), och slipper lägga ner tid, arbete och pengar på det. :(

gstone

Steve Kratz, Johan Wahlström, Gunnar Ernblad, Anders Öjebo och Andreas Nilsson är för bra denna serie.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 oktober 2021 kl. 20:14:07
Steve Kratz, Johan Wahlström, Gunnar Ernblad, Anders Öjebo och Andreas Nilsson är för bra denna serie.
Ingen är för bra för någonting det handlar om att kunna överleva.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 oktober 2021 kl. 20:17:35
Ingen är för bra för någonting det handlar om att kunna överleva.

Fast det är ju en disney rip off ;)