Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Familjen Flinta

Startat av Erika, 28 mars 2007 kl. 20:37:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 mars 2024 kl. 16:08:42Är Familjen Flinta kändare i Sverige än Jetsons? The Jetsons Meet the Flintstones har den svenska titeln Familjen Flinta möter Jetsons fast det borde vara tvärtom
Den dubbade versionen verkar dock heta Jetsons möter Familjen Flinta...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 mars 2024 kl. 08:51:20Ja, det skulle jag definitivt vilja påstå. Jetsons sändes mig veterligen aldrig på SVT, utan visades i Sverige först på TV3 runt 1990 - 1991, medan Familjen Flinta då redan hade varit välkänt i flera decennier i Sverige.
Jodå, visst sändes Familjen Jetson på SVT, eller egentligen på Sveriges Radio TV som det hette på den tiden. Premiären var sommaren 1964, även om det redan tidigt 1963 påstods att den skulle komma i april (1963).

Jetson_SvD_1963-02-20.jpg

Jetson_SvD_1964-06-12.jpg

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 mars 2024 kl. 11:14:29Jodå, visst sändes Familjen Jetson på SVT, eller egentligen på Sveriges Radio TV som det hette på den tiden. Premiären var sommaren 1964, även om det redan tidigt 1963 påstods att den skulle komma i april (1963).
Intressant, det var mer än jag visste. Sändes hela säsong 1 på TV på 1960-talet (det var ju den enda säsongen som fanns på den tiden, då säsong 2 producerades ett par decennier senare)?

Intressant för övrigt att Sveriges Radio TV kallade serien för Familjen Jetson, när den på TV3 och Cartoon Network fick heta Jetsons - borde man inte ha kunnat bibehålla det gamla namnet...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 mars 2024 kl. 11:28:18Intressant, det var mer än jag visste. Sändes hela säsong 1 på TV på 1960-talet (det var ju den enda säsongen som fanns på den tiden, då säsong 2 producerades ett par decennier senare)?
Ingen aning. Kanske kan man ta reda på det genom att studera programtablåerna från 1964-1965. Det bör i alla fall gå att ta reda på hur många avsnitt som sändes. Men även om det sändes 24 avsnitt är det för den sakens skull inte säkert att hela säsongen sändes. Man kan ju t.ex. ha sänt halva säsongen och sen samma 12 avsnitt i repris.

Inom parentes ska jag kanske säga att det där med "säsonger" inte var något som svenska tv-tittare begrep på 1960-talet. TV-serier och avsnitt kom och gick utan att någon förstod att det handlade om hela eller delar av säsonger.

Beck

Ja, Familjen Flinta såg man under 90-talet, både på TV3 och Cartoon Network!

Jag minns avsnittet med swimmingpoolen, det finns på archive.org, men det är Sun Studios omdubbning!

Är det någon som har det avsnittet med Media Dubbs röster?

https://archive.org/details/familjen-flinta-svenska/Familjen+Flinta+-+s01e03+-+Simbass%C3%A4ngen.mkv

Mathilda Gustafsson

Hur ligger det till med de svenska dubbningarna? Är det avsnitt som har flera dubbningar eller har Turner/Warner köpt in TV3s dubbningar och sen dubbat säsonger som TV3 inte visade? Annars är det konstigt att de dubbade det där avsnittet med Sun Studio för att sedan använda Mediadubb 

Beck

Jag minns att jag hyrde en DVD i en videobutik 2007, och då fanns avsnittet med swimmingpoolen och Media Dubbs originaldubb!

Det var inte DVD-filmerna Det stora plasket och Magiska missöden, jag tror att det var en samlings-DVD med olika kortfilmer från Hanna Barbera.

Är det någon som har den DVD-filmen, utgiven före 2007?

gstone

Jag är så ledsen att inga Familjen Flinta serier eller filmer finns att streama i Sverige :'( :'(

Det ät jätte trist.

Dom finns inte ens omdubbade eller textade :'(

Det har ju varit bättre än inget  :-X

Varför är livet så orättvist 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 mars 2024 kl. 11:14:29Jodå, visst sändes Familjen Jetson på SVT, eller egentligen på Sveriges Radio TV som det hette på den tiden. Premiären var sommaren 1964, även om det redan tidigt 1963 påstods att den skulle komma i april (1963).

Jetson_SvD_1963-02-20.jpg

Jetson_SvD_1964-06-12.jpg
Tänk att man kan hitta så gamla utklipp online 😄

gstone

Nu när I Yabba-Dabba Do!  finns tt se på svenska på Archive,org kankse någon hör vem som spelar Wilmas mamma/Freds svärmor ?

MOA

Såg en revy där Sonya Hedenbratt sjöng om Familjen Flinta, har någon sett den & vet namnet? Fastna direkt i huvudet när jag såg det för första gången

TonyTonka

Dubbade Media Dubb någonsin Agent Flinta?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

BPS

Citat från: TonyTonka skrivet  7 oktober 2024 kl. 21:19:38Dubbade Media Dubb någonsin Agent Flinta?  ???
Jag skulle inte tro det, de fokuserade på serien och den dubbades första gången för Cartoon Network.

MOA

Citat från: MOA skrivet 24 augusti 2024 kl. 14:33:26Såg en revy där Sonya Hedenbratt sjöng om Familjen Flinta, har någon sett den & vet namnet? Fastna direkt i huvudet när jag såg det för första gången
Någon som sett den?

TonyTonka

Citat från: Beck skrivet  6 mars 2024 kl. 18:40:17Jag minns att jag hyrde en DVD i en videobutik 2007, och då fanns avsnittet med swimmingpoolen och Media Dubbs originaldubb!

Det var inte DVD-filmerna Det stora plasket och Magiska missöden, jag tror att det var en samlings-DVD med olika kortfilmer från Hanna Barbera.

Är det någon som har den DVD-filmen, utgiven före 2007?

Det är väl denna?
https://www.kvarnvideo.se/se/art/tecknade-parlor.php
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games