Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Överraskande dubbningar?

Startat av TonyTonka, 16 februari 2017 kl. 20:38:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Med anledning av Rosa mannen har lagt upp ett avsnitt av Sommarbio (1993); jag såg det visserligen då och egentligen är det väl inte så konstigt då hon medverkar i barnprogrammet, men jag minns faktiskt inte att Fransesca Quartey hade medverkat i en SVT-dubbning (den dubben hittar ni vid 17:55). Har faktiskt alltid trott att hon på den tiden medverkade i stort sett bara i Gothenburg Sound Studios dubbningar. 

https://www.youtube.com/watch?v=bxaQCwKo924

Vid 7:07 hittar ni även ett avsnitt av Apan Max dagbok med Ole Forsberg som berättare. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 21 februari 2026 kl. 18:39:44Med anledning av Rosa mannen har lagt upp ett avsnitt av Sommarbio (1993); jag såg det visserligen då och egentligen är det väl inte så konstigt då hon medverkar i barnprogrammet, men jag minns faktiskt inte att Fransesca Quartey hade medverkat i en SVT-dubbning (den dubben hittar ni vid 17:55). Har faktiskt alltid trott att hon på den tiden medverkade i stort sett bara i Gothenburg Sound Studios dubbningar.

https://www.youtube.com/watch?v=bxaQCwKo924
Det var en överraskning för mig också, måste jag medge. Det har heller Fransesca inte sagt något om, utan hon har sagt till mig att hon bara dubbat för Urmas Plunt; och främst som extraknäck medan hon studerade på Scenskolan i Göteborg.

Jag har stött på henne lite då och då under årens lopp, då hon ju bott i Skellefteå i många år och fram tills ganska nyligen var chef på Västerbottensteatern som har sitt säte i Skellefteå. Under en period mot slutet av "pressvisningseran" var hon också ofta och såg pressvisningar på biografen i Skellefteå tillsammans med mig och journalisten från lokaltidningen Norran, då hon brukade recensera filmer i TV-programmet Go'kväll på SVT (som sändes från Umeå och som ju alldeles nyligen lagts ned).
(Om några månader blir hon för övrigt ny teaterchef på Norrbottensteatern i Luleå, så då gissar jag att hon kommer att flytta dit)

Vilken är förresten originaltiteln på serien eller filmen där hon är berättarrösten i klippet ovan, och är det en TV-serie eller en slags tvådelad kortfilm? Jag hittar ingenting när jag söker på titeln på nätet, och heller inget i Svensk Mediedatabas, så jag har ingen aning vad det egentligen är för något... ???

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 februari 2026 kl. 02:40:18Vilken är förresten originaltiteln på serien eller filmen där hon är berättarrösten i klippet ovan, och är det en TV-serie eller en slags tvådelad kortfilm? Jag hittar ingenting när jag söker på titeln på nätet, och heller inget i Svensk Mediedatabas, så jag har ingen aning vad det egentligen är för något... ???
Det tog sin lilla tid att hitta originaltiteln, men det verkar vara två avsnitt av en fransk tv-serie som heter Colipito Ripatalo.

Den svenska titeln verkar vara Biet Bisse och hennes vänner.

https://tidningar.kb.se/search?q=%22apan%20max%20dagbok%22&searchGranularity=part

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 22 februari 2026 kl. 08:38:00Det tog sin lilla tid att hitta originaltiteln, men det verkar vara två avsnitt av en fransk tv-serie som heter Colipito Ripatalo.

Den svenska titeln verkar vara Biet Bisse och hennes vänner.

https://tidningar.kb.se/search?q=%22apan%20max%20dagbok%22&searchGranularity=part
Tack så mycket. Det verkar absolut vara rätt serie, men tydligen är ledmotivet bortklippt i Sverige; eller åtminstone i de avsnitten som sändes i det här avsnittet av Sommarbio - på din länk finns längst ned två YouTube-klipp med alla avsnitt i franskspråkig originalversion, och dessa inleds med en fin och minnesvärd sång som helt saknas på SVT-sändningen. :(

Tydligen finns det 13 avsnitt av serien, så om SVT alltid sände två avsnitt ihopklippta till ett så går det inte jämnt upp - så antingen måste ett avsnitt ha sänts "ensamt" på SVT utan något annat avsnitt, eller också hoppade SVT över ett avsnitt.

Erika

Ja, trist att signaturmelodin är bortklippt. :(

Jag kollade upp Sommarbio, och den här versionen (SVT har även senare sänt minst tre till barnprogram med samma titel, som jag vill minnas var sina egna istället för någon slags uppföljare) sändes i två säsonger. Första säsongen sändes 1992 och den andra året efter. Båda säsongerna består av 10 avsnitt vardera, vilket betyder SVT endast lär sänt 10 avsnitt av Biet Bisse och hennes vänner (som sändes 1993) - såvida inte man sände tre avsnitt vid ett par tillfällen...