Jag ska försöka bidra med min kunskap om de olika utgåvorna. 
Aladdin: Om du vill ha bästa bildkvalitén så är Blu-ray utgåvan från 2013 det bästa alternativet. Bonusmaterialet på Blu-ray utgåvan och DVD utgåvan från 2004 är likartat bra och innehåller i princip samma, så på den punkten kvittar det.
Den sämsta utgåvan är DVD utgåvan från 2010 (som är den man kan köpa i butikerna än) som endast innehåller sing-along som bonusmaterial och bilden är samma som på 2004 DVDn.
Pocahohtas: Även om DVD utgåvan har bra bonusmaterial så är bilden väldigt dålig. Här är den bästa utgåvan till Pocahontas Blu-ray versionen från 2013, som har bättre bild och ännu mer bonusmaterial. Dessutom bland bonusmaterialet finns den bortagna scenen med sången "If I never knew you". En scen som från början var tänkt att vara med i filmen men klipptes bort för att barnen i testpubliken inte tyckte om den.
Taran och den magiska kitteln Finns inte än någon Blu-ray utgåva än men hittils är DVD utgåvan från 2011 den bästa. Den har bättre bildkvalite och mer bonusmaterial än den förra DVD utgåvan.
Lejonkungen DVD utgåvan från 2011 (den som är i butikerna nu) är den sämsta utgåvan av dem. Blu-Ray utgåvan har bäst bildkvalite (en miss tyvärr när de restaurerade filmen var att de tog bort Mufasas moln när Simba springer efter honom.
Spola fram till 0:12 så kan ni jämföra
https://m.youtube.com/watch?v=gz8Xn3nqGP0
Blu-ray utgåvan hade fått full poäng annars om det inte var för det eftersom Blu-ray utgåvan har bäst bild och mest bonusmaterial. DVD utgåvan från 2003 kommer två, den har bra bildkvalite och mycket bonusmaterial, även om det inte är lika mycket som på Blu-ray utgåvan.
Hoppas det här hjälpte, säg till om du vill veta mer om skillnaderna mellan utgåvorna på DVD och Blu-ray av någon annan film. 
Bra information, jag har inte kållat så mycket på DVD på jättelänge då jag inte har tillgång till någon DVD-spelare, så jag undrar en sak om flera klassiker som inte nämnts i denna tråd (har valt att inte ta med de som gjorts från 2000 då jag skulle tro att bilden är exakt detsamma på både DVD och Bluray): Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Fantasia & Fantasia 2000, Dumbo, Bambi, Askungen, Alice i Underlandet, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa, Pongo och De 101 Dalmatinerna, Djungelboken, AristoCats, Robin Hood, Filmen om Nalle Puh, Bernard och Bianca, Micke och Molle, Mästerdetektiven Basil Mus, Oliver och Gänget, Den Lilla Sjöjungfrun, Bernard och Bianca i Australien, Skönheten och Odjuret, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan och Tarzan; vilka utgåvor är att föredra bildmässigt och/eller bonusmaterialmässigt?

(ledsen för så många titlar, men jag är minst lika nyfiken som han som skapade tråden)
Jag har iallafall för mig att det finns exempel på dåliga DVD-utgåvor (dvs, DVD-utgåvor som nästan helt saknar bonusmaterial), närmare bestämt Trassel, Röjar-Ralf, Frost, Big Hero 6 och Zootropolis (misstänker att Vaiana kommer att lida av samma problem också…), så där borde Blurayutgåvorna vara att föredra. Jag vet iallafall att något på kollot hyrde Zootropolis förra året och där fanns det inte mycket till bonusmaterial…