Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney VHS

Startat av moviefan, 29 juni 2017 kl. 22:09:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 oktober 2025 kl. 14:41:59Tillät mig själv att skriva ihop en lista utifrån vad jag uppfattade när jag såg filmen:

Jan Långben - Hans Lindgren
Joakim von Anka - John Harryson
Knatte, Fnatte & Tjatte - Monica Forsberg
Sportkommentator - Roger Storm
Museiintendent - Roger Storm
James - Roger Storm
Björnbuse #1 - Roger Storm
Björnbuse #2 - Anders Öjebo
Björnbuse #3 - Anders Öjebo
Björnbuse #4 - Anders Öjebo
Oppfinnar-Jocke - Anders Öjebo
Farmor Anka - Christel Körner
TV-kock - Christel Körner
Domare Näbbe-närsynt - Anders Öjebo
Björnbuse-walla - Daniel Bergfalk, Anders Öjebo
Tack skulle du möjligtvis kunna fråga Monica om hon var regissör och andra tekniska uppgifter?

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 12 oktober 2025 kl. 16:26:57Tack skulle du möjligtvis kunna fråga Monica om hon var regissör och andra tekniska uppgifter?
Jag räknar kallt med att hon var regissör för filmen. Men av erfarenhet vet jag att såna här "minde viktiga titlar" som var för så längesen har hon inte lagt på minnet. Så hon brukar inte ge så utförliga svar som vi nördar som lever mer eller mindre dagligdags med dessa dubbningar och hungrar efter svar.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 oktober 2025 kl. 14:41:59Tillät mig själv att skriva ihop en lista utifrån vad jag uppfattade när jag såg filmen:

Jan Långben - Hans Lindgren
Joakim von Anka - John Harryson
Knatte, Fnatte & Tjatte - Monica Forsberg
Sportkommentator - Roger Storm
Museiintendent - Roger Storm
James - Roger Storm
Björnbuse #1 - Roger Storm
Björnbuse #2 - Anders Öjebo
Björnbuse #3 - Anders Öjebo
Björnbuse #4 - Anders Öjebo
Oppfinnar-Jocke - Anders Öjebo
Farmor Anka - Christel Körner
TV-kock - Christel Körner
Domare Näbbe-närsynt - Anders Öjebo
Björnbuse-walla - Daniel Bergfalk, Anders Öjebo
Tack för hjälpen.  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 oktober 2025 kl. 11:52:21När jag nu har lyssnat igenom dubbningen, så får jag en övertygande känsla av att huvudfilmen och kortfilmerna är inspelade och mixade vid samma tillfälle. Så då borde produktionsuppgifterna för kortfilmsdubbningarna som finns på hemsidan även gälla kassettens huvudfilm.
Det låter som ett rimligt antagande - kortfilmerna hade utsatta dubbcredits när de sändes på Disney Channel, så under förutsättning att dessa uppgifter var tillförlitliga så borde alltså alla studiocredits gälla även huvudfilmen. :)

Och tack så mycket för listan.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 oktober 2025 kl. 18:47:48Det låter som ett rimligt antagande - kortfilmerna hade utsatta dubbcredits när de sändes på Disney Channel, så under förutsättning att dessa uppgifter var tillförlitliga så borde alltså alla studiocredits gälla även huvudfilmen. :)

Och tack så mycket för listan.
Det är främst väldigt tydligt när man lyssnar på Roger Storm och Hans Lindgren att det är samma inspelningstillfälle dvs samma ljudklang, närhet till mikrofonen mm. 

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 oktober 2025 kl. 19:08:00Det är främst väldigt tydligt när man lyssnar på Roger Storm och Hans Lindgren att det är samma inspelningstillfälle dvs samma ljudklang, närhet till mikrofonen mm.
Jag är verkligen imponerad över din förmåga att känna igen hur olika röstinsatser spelades in.  :D

Disneyfantasten

BPS

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet  7 november 2025 kl. 07:27:15Den låter bekant för att det är Steve Kratz.
Jag misstänkte nästan att det var han.

Disneyfantasten

Fick hem Älskling Vi Krympte Oss Själva på VHS igår i brevlådan.

Reklam före filmen;

1.   Varningstext (Buena Vista Home Entertainment)
2.   Herkules biotrailer (svensk biopremiär 14 november 1997) (speakerröst: Johan Hedenberg)
3.   Disneyland Paris 1997-1998 reklam (speakerröst: Mikael Roupé)
4.   Disney Videos logo (1995-2001) (speakerröst: Roger Storm)
5.   Kommer på hyr & köpvideo i oktober
6.   101 Dalmatiner (1996, SPELFILM) videotrailer (speakerröst: Niclas Wahlgren)
7.   Kommer på hyr & köpvideo i oktober
8.   D3 The Mighty Ducks videotrailer (svensktextad)
9.   Kommer på hyr & köpvideo i december
10. Musse Piggs Bästa & Kalle Ankas Bästa videotrailer (speakerröst: Johan Hedenberg)
11. Disney Videos logo (1995-2001)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2019 kl. 23:31:57Reklam före filmen (första upplagan; utgiven 1992-11);
(enligt min gissning)
1.  Varningstext (Buena Vista Home Video)
2.  Walt Disney Home Video logo (1986-1995) (speaker: Peter Wanngren)
3.  Askungen videotrailer (speaker: Peter Wanngren)
4.  Bernard och Bianca i Australien videotrailer (speaker: Peter Wanngren)
5.  Nalle Puh Jullovet videotrailer (speaker: Peter Wanngren)
6.  Walt Disney Home Video logo (1986-1995)
Kollade på den idag (köpte den begagnad under hösten, jag kollade på insticker för att ta reda på att det var denna) och reklamen stämde.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2019 kl. 23:31:57Reklam före filmen (1998-års upplaga; utgiven 1998-11-25);
1.  Varningstext (Buena Vista Home Entertainment)
2.  Kommer snart på bio (speaker: Roger Storm)
3.  Mulan biotrailer (svensk biopremiär 13 november 1998) (speaker: Mikael Roupé)
4.  Föräldrafällan biotrailer (svensk biopremiär 25 december 1998)
5.  Disney Videos logo (1995-2001) (speaker: Roger Storm)
6.  Kommer på hyr & köpvideo i januari
7.  Bambi videotrailer (speaker: Mikael Roupé)
8.  Kommer på hyr & köpvideo i mars
9.  Lejonkungen 2 Simbas Skatt videotrailer (speaker: Roger Storm)
10. Kommer på hyr & köpvideo i juli
11. Belles Magiska Värld videotrailer (speaker: Roger Storm)
12. Disney Videos logo (1995-2001)
Intressant detalj jag vill säga;

När jag såg denna uppladdade video;

https://www.youtube.com/watch?v=2fHVhWqNxHs

Och upptäckte trailern till Lejonkungen 2 Simbas Skatt vid 2:44-3:16 , så blev jag faktiskt lite överraskad, jag var nämligen helt övertygad om att den trailern bara fanns utomlands, och jag ville minnas att mitt exemplar av den utgåvan som jag har hemma (och som jag köpte begagnad för många år sedan) hade den "vanliga" trailern som på andra svenska Disney-VHS, så jag beslöt mig för att undersöka saken ikväll, och mitt exemplar hade också samma trailer som på den upplagda videon ovan.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 augusti 2019 kl. 23:26:40Reklam före filmen;
2.  Disneyland Paris 2000-2003 reklam (speaker: Jennie Jahns)
3.  Walt Disney Home Entertainment logo (2001-2008)
4.  Peter Pan videotrailer (Specialutgåva, kommer på VHS & Disney-DVD 15 januari 2003) (speaker: Roger Storm)
5.  Walt Disney Klassiker på Disney-DVD reklam (speaker: Gunnar Uddén)
6.  Disney Digital Magi reklam (speaker: Fredrik Beckman)
7.  Walt Disney Home Entertainment logo (2001-2008)
8.  I Väntan På Julen titelkort
9.  I Väntan På Julen intro (sångröst: ?) (speakerröst: ?)
10.Walt Disney Pictures logo
Studerade just reklamen och det stämde förutom det där med de två speakerrösterna som jag nyss rättade till.

Återigen ber jag om ursäkt för att flera av dessa inlägg i denna tråd är delvis felaktiga, men de skrevs för flera år sedan och jag tycker faktiskt ärligt talat också att dessa inlägg känns förlegade, varför jag länge funderat på att reboota dem.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 augusti 2019 kl. 21:43:47Djungel Till Djungel (1997) (1998-års VHS-utgåva);
Originaltitel: Jungle 2 Jungle
Utgivningsdatum: 1998-03-18

(jag har ännu inte denna i min samling och kan därför inte säga reklamen i den med säkerhet, så jag skulle uppskatta om någon har säkra källor)
Okej, fick hem denna i brevlådan ikväll så här är den;

2.  Disneyland Paris 1997-1998 reklam (speakerröst: Mikael Roupé)
3.  Disney Videos logo (1995-2001) (speakerröst: Roger Storm)
4.  Kommer på hyr & köpvideo i maj
5.  Djungel George reklam (kommer på video våren -98)
6.  Kommer på hyr & köpvideo i juni
7.  Peter Pan videotrailer (1998-års videoutgåva) (speakerröst: Roger Storm)
8.  Finns på hyr & köpvideo
9.  Katten Också (1997) videotrailer (svensktextad)
10. Disney Videos logo (1995-2001)
11. Walt Disney Pictures logo
12. TFI International logo

Disneyfantasten

Detta är visserligen ingen Disney-film alls men den distribuerades av Buena Vista;

Pelle Svanslös och Den Stora Skattjakten

1.   Varningstext (Buena Vista Home Entertainment)
2.   Snart på video & DVD
3.    Buzz Lightyear Rymdjägare Äventyret Börjar videotrailer (kommer på video & Disney-DVD 13 juni 2001) (speakerröst: Mikael Roupé)
4.   Dinosaurier videotrailer (kommer på video & Disney-DVD 15 augusti 2001) (speakerröst: Fredrik Beckman (?))
5.   102 Dalmatiner (SPELFIlM) videotrailer (kommer på video & Disney-DVD 19 september 2001) (speakerröst: Andres Nilsson (?))