Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney VHS

Startat av moviefan, 29 juni 2017 kl. 22:09:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 maj 2025 kl. 15:29:09Digitaliserade du filmen också? Det hade varit intressant att se den svenska bildversionen
Precis min tanke...

DingoPictures2005

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 maj 2025 kl. 15:29:09Digitaliserade du filmen också? Det hade varit intressant att se den svenska bildversionen
Nej, tycker det är tortyr att höra Ulf förstöra både Sigge och Merlock😕.
Inte nog med att Sigge fick en extremt opassande röst så förstördes också Christopher Lloyds skurk röst med samma röst som förstörde sigge's personlighet.

Vill du digitalisera hela vhsen så kan jag kolla upp om jag kan skicka den till dig, annars går den i skänkes högen.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 maj 2025 kl. 15:28:05Hur är det med själva filmen då? Har den svensk bildversion? För den saknas ju på DVD, medan åtminstone någon TV-sändning vill jag minnas haft svensk bildversion...
Buena Vistas VHS utgåva från 90-talet har det men det behöver ju i och för sig inte betyda att Egmonts utgåva har det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 maj 2025 kl. 16:08:25Buena Vistas VHS utgåva från 90-talet har det men det behöver ju i och för sig inte betyda att Egmonts utgåva har det.
Tack för informationen. Vore intressant att veta om även Egmonts utgåva hade svensk bildversion, för det har de ju inte alltid haft.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 maj 2025 kl. 21:54:06Tack för informationen. Vore intressant att veta om även Egmonts utgåva hade svensk bildversion, för det har de ju inte alltid haft.
Yes svensk bildversion.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 maj 2025 kl. 22:45:25Yes svensk bildversion.
Tack för bekräftelsen. Då vore det önskvärt med en digitalisering av filmen, eller åtminstone förtexter och eftertexter (det fanns väl inga översatta textskyltar under filmens gång, vill jag minnas...?), för att få del av den svenska bildversionen. :)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 maj 2025 kl. 23:41:29Tack för bekräftelsen. Då vore det önskvärt med en digitalisering av filmen, eller åtminstone förtexter och eftertexter (det fanns väl inga översatta textskyltar under filmens gång, vill jag minnas...?), för att få del av den svenska bildversionen. :)
Jag vet att det också fanns en svensk bildversion på 2004 års vhs utgåva av filmen.

Vhs:en är relativt enkel att hitta.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 maj 2025 kl. 15:17:00Jag vet att det också fanns en svensk bildversion på 2004 års vhs utgåva av filmen.

Vhs:en är relativt enkel att hitta.
Kan dock lösa en digitalisering av creditlistan och bildskylltarna när jag får tid om du vill.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 maj 2025 kl. 15:17:40Kan dock lösa en digitalisering av creditlistan och bildskylltarna när jag får tid om du vill.
Det vore uppskattat. :)

moviefan

Hur har vissa lyckats med att lägga upp vhs trailers på youtube ? 

DingoPictures2005

Citat från: moviefan skrivet  9 maj 2025 kl. 17:15:43Hur har vissa lyckats med att lägga upp vhs trailers på youtube ?
Disney bryr sig inte om det.
De drar in alla de få intäkter som kommer från videon då det blir en content match dock, sedan så stängs kanal av för att känna pengar vilket inte är någon big deal då du ej kan dra in särskilt mycket på yt hursomhelst.

BPS

Hur förhåller det sig med bildformaten till filmen? Är den gjord i widescreen och beskuren på VHS eller är den gjord i 4:3 och beskuren i höjd på DVD och Disney Plus?

moviefan

Hade ni de första vhs utgåvorna, eller andra utgåvorna ?  

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 10 maj 2025 kl. 15:42:07Hur förhåller det sig med bildformaten till filmen? Är den gjord i widescreen och beskuren på VHS eller är den gjord i 4:3 och beskuren i höjd på DVD och Disney Plus?
Jag har inte själv Farbror Joakim och Knattarna i jakten på den försvunna lampan på VHS, så jag har inget att jämföra med - men såvitt jag kunnat läsa mig till verkar det som att filmen ska vara inspelad i 1,66:1 (alltså aningen mindre bred än en vanlig Widescreen-TV) och beskuren i sidled på VHS.

Vilket alltså i så fall innebär att det inte går att få tag i filmen med hela bilden med den svenska bildversionen. :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 maj 2025 kl. 15:27:14Jag har inte själv Kalle Anka och Knattarna i jakten på den försvunna lampan på VHS, så jag har inget att jämföra med - men såvitt jag kunnat läsa mig till verkar det som att filmen ska vara inspelad i 1,66:1 (alltså aningen mindre bred än en vanlig Widescreen-TV) och beskuren i sidled på VHS.

Vilket alltså i så fall innebär att det inte går att få tag i filmen med hela bilden med den svenska bildversionen. :(
Det har du alldeles säkert rätt i. Det är ganska ovanligt att man gör på det viset. Det normala, när en film är inspelad på 35mm film, är att man filmar i s.k. open matte (1:1,37) och beskär i höjdled för att få bredbild.

Men här har man av allt att döma gjort tvärtom, filmat i bredbild och maskat till normalbild.

Disney+:
Lost Lamp 1-DP.jpg

VHS:
Lost Lamp 1-VHS.jpg

Disney+:
Lost Lamp 2-DP.jpg

VHS:
Lost Lamp 2-VHS.jpg