Kan man inte bara använda en "screen capture" som tar upp bilden från TV:n till datorn, eller ger det också problem?
Det vanligaste sättet att "ladda ner" från Netflix är att hämta videon bild för bild ur bildminnet, men det ger flera olika problem. Jag har testat flera program som fungerar enligt den principen, men hittills har jag inte varit nöjd med resultatet från något av dem.
Dels kan kvalitén variera upp och ner medan inspelningen pågår. Dels kan man tappa bilder eller få dubblerade bilder om datorn inte lyckas behandla videon i samma takt som den kommer in. Dessutom blir videon omkodad, och man kommer aldrig att få riktigt samma bild- och ljudkvalité som originalet.
En variant är att man använder en helt separat inspelningsapparat som kopplas mellan datorn och bildskärmen. Det kan
möjligen fungera, men jag har inte testat någon sådan. Inspelningsapparater kan kosta en vacker slant, och jag är inte så road av att slösa pengar på lösningar som jag inte är helt säker på att de kommer att fungera. Ett problem är att videosignalen är krypterad (HDCP) för att hindra inspelning, så på något sätt måste man ta sig runt det skyddet.
Det man hellre skulle vilja göra är att spara ner den dekrypterade men ännu inte renderade strömmen på hårddisken. Program som svtplay-dl och youtube-dl fungerar enligt den principen, men inget av dem klarar att ladda ner från Netflix.