Det kan man absolut fråga sig. Det finns absolut inga tekniska hinder mot att ta med originaldubbningar som alternativa ljudspår på Blu-Ray, där det nästan alltid finns gott om utrymme till ett litet extra monospår (som tar upp försvinnande liten plats i jämförelse med DTS-HD- och/eller Dolby Atmos-spår med 5.1- eller 7.1-ljud, som är vardagsmat på Blu-Ray). Självklart tar det lite tid (och därmed också pengar) att digitalisera gamla ljudband från arkivet, men så länge man inte tänker ämna till någon omfattande restaurering bör det inte vara något oöverstigligt arbete för stora företag som Disney.
I vissa fall kan det möjligen finnas rättighetsproblem med äldre dubbningar, om de gjordes innan Disney började med mer vattentäta kontrakt, så att man kanske inte kan använda dessa hursomhelst. Det borde dock vara mer undantag än regel, och i de flesta fall borde det inte finnas något hinder. Och jag tycker precis som du att det borde vara ett bra försäljningsargument; i synnerhet för att få folk att "dubbelköpa" filmer som de redan äger på DVD och/eller tidigare Blu-Ray-utgåvor. Trots allt tror jag inte att gemene man är så intresserad av bonusmaterial, så att det kan vara skäl nog att köpa en ny utgåva om man är nöjd med den tidigare; och det är ju inte alls alla som är missnöjd med bild- eller ljudkvaliteten på DVD.
Det här handlar nog mest om policybeslut och fasta idéer, hellre än att det finns konkreta skäl till att det inte skulle gå att ta med originaldubbningar på nya utgåvor. Tydligen har det dock, åtminstone i undantagsfall, hänt att Disney lagt med gamla originaldubbar i mono på utländska Blu-Ray-utgåvor; så förhoppningsvis är det ett första steg mot en förändring på den här punkten.
Det som är oroande är ju dock att försäljningssiffrorna på DVD och Blu-Ray sjunker, och att det på senare tid blivit så vanligt med digital distribution istället för fysiska format - i vissa fall händer det till och med att filmer inte alls släpps på vare sig DVD eller Blu-Ray, utan enbart digitalt. Jag tycker dock att Blu-Ray har många fördelar gentemot både digitala köp och streamingtjänster, och att ta med sällsynta äldre dubbningar borde kunna vara ett steg mot att få försäljningssiffrorna att öka för Blu-Ray.