Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Olaf's Frozen Adventure (kortfilm)

Startat av TrondM, 5 november 2017 kl. 02:53:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 november 2025 kl. 14:12:48Den kostar "bara" 39 kronor på Apple TV (f.d. iTunes). Jag köpte den där för flera år sen, innan Disney+ fanns i Sverige, men jag minns inte hur mycket jag betalade då.
Jag skulle gissa att den kostade mer än 39 kr när jag skrev mitt inlägg för nästan ett år sedan, men huruvida jag kom ihåg att kolla alla tjänster är jag inte säker på...

Nackdelen med Apple TV/iTunes är ju att det inte är lika enkelt att ladda hem och avlägsna DRM-skydden, då publikt tillgängliga metoder inte fungerar; och mig veterligen heller inte StreamFab. Även om det finns program för just f.d. iTunes, så är de ganska dyra - kanske inget förstahandsval om man inte tror sig vilja köpa många filmer därifrån...

Den stora fördelen med SF Anytime är ju att vem som helst, även utan tillgång till kommersiella programvaror, kan komma runt DRM-skyddet och ladda hem videorna - det är kanske inte jätteenkelt för gemene man utan större datorvana, men det går. Att det går tycker jag är ett måste, för som vi alla vet bör ju digitala köpfilmer betraktas mer som att hyra på obestämd tid än att faktiskt köpa i ordets rätta mening - det finns inga garantier för att filmer man lagligt köpt för dyra pengar kan ses för evigt, eller ens kan ses nästa vecka...
(Sannolikheten att en film man köper nu inte skulle gå att ses nästa vecka är nog ytterst liten, men några garantier finns det fortfarande inte)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 november 2025 kl. 22:17:58Jag skulle gissa att den kostade mer än 39 kr när jag skrev mitt inlägg för nästan ett år sedan, men huruvida jag kom ihåg att kolla alla tjänster är jag inte säker på...

Nackdelen med Apple TV/iTunes är ju att det inte är lika enkelt att ladda hem och avlägsna DRM-skydden, då publikt tillgängliga metoder inte fungerar; och mig veterligen heller inte StreamFab. Även om det finns program för just f.d. iTunes, så är de ganska dyra - kanske inget förstahandsval om man inte tror sig vilja köpa många filmer därifrån...

Den stora fördelen med SF Anytime är ju att vem som helst, även utan tillgång till kommersiella programvaror, kan komma runt DRM-skyddet och ladda hem videorna - det är kanske inte jätteenkelt för gemene man utan större datorvana, men det går. Att det går tycker jag är ett måste, för som vi alla vet bör ju digitala köpfilmer betraktas mer som att hyra på obestämd tid än att faktiskt köpa i ordets rätta mening - det finns inga garantier för att filmer man lagligt köpt för dyra pengar kan ses för evigt, eller ens kan ses nästa vecka...
(Sannolikheten att en film man köper nu inte skulle gå att ses nästa vecka är nog ytterst liten, men några garantier finns det fortfarande inte)
Jag håller i princip med om allt du skriver. Genom åren har jag skaffat mig en hel "verktygslåda" av metoder för att motverka tjänsternas ovana att leverera så lite som möjligt, men ändå ta fullt betalt.

Om man ska köpa en film digitalt måste man nästan ha tillgång till någon metod för att ta bort leverantörens restriktioner, annars är det - som vi har sagt många gånger förr - bara hyra på obestämd tid.

Vad som sen blir billigast eller mest kostnadseffektivt kan variera beroende på ens egna förutsättningar. Vill man bara köpa en enda film och sen aldrig fler? Eller räknar man med att vara återkommande kund hos t.ex. Apple eller SF Anytime? Om man dessutom tar med faktorer som vilken tjänst som erbjuder den högsta kvalitén blir ekvationen ännu mer komplicerad. Samma film på olika tjänster kan ha helt olika bitrates, högsta upplösning och ljudsystem.

Jag har nu letat fram mina gamla fakturor, och jag betalade 39 kronor för Olaf's Frozen Adventure på iTunes den 3 december 2017. Min gissning är att priset har legat konstant på 39 kronor sen dess.

Ungefär samtidigt köpte jag en livstidslicens på DRmare M4V Converter för 772 kronor. Det programmet kan avkryptera så gott som alla köpta eller hyrda filmer på iTunes/AppleTV. Även om priset var högt har jag hittills kunnat utnyttja det i åtta år, så utslaget per år eller per film blir det inte så mycket.