Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Denver - den siste dinosaurien (Denver, the Last Dinosaur)

Startat av Beck, 9 september 2007 kl. 23:38:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Anton: Nu när du nämner det... Jo, det finns en viss likhet med Nicks röst!

Nu gäller det bara att hitta några andra dubbningar där Nick Atkinson medverkade i gjorda runt samma tid så man kan lyssna och jämföra.

Jag hittade förstås avsnitt av "Sonic" där Nick gör rösten till en typ som heter Surf, men den dubben är väl gjord ett par år efter "Denver"-dubben?

http://www.youtube.com/watch?v=yWoYWzU-QOs

TonyTonka

Citat från: Erika skrivet 21 augusti 2011 kl. 16:58:54
Anton: Nu när du nämner det... Jo, det finns en viss likhet med Nicks röst!

Nu gäller det bara att hitta några andra dubbningar där Nick Atkinson medverkade i gjorda runt samma tid så man kan lyssna och jämföra.

Jag hittade förstås avsnitt av "Sonic" där Nick gör rösten till en typ som heter Surf, men den dubben är väl gjord ett par år efter "Denver"-dubben?

http://www.youtube.com/watch?v=yWoYWzU-QOs

Gammalt ämne, men jag håller med om att Wally låter lite som Nick Aktinson, men när jag frågade Nick om vilken hans första dubbningsroll var på facebook, svarade han Tom & Jerry gör stan osäker som dubbades 1992.

Men när dubbades Denver? Och dubbades avsnitten med Steve Kratz som Shades in senare än de med Fredrik Dolk som Shades?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Denver, den siste dinosaurien bör ha dubbats 1992, då det var då serien började sändas på FilmNet. Då FilmNet sände serien utan uppehåll tror jag inte att det gjordes något längre inspelningsuppehåll, utan hela serien dubbades nog kontinuerligt med start 1992. Att det förekommer skådespelarbyten beror gissningsvis på sjukdom eller något annat slags förhinder, i och med att TV-serier oftast dubbas ganska kort tid innan de ska börja sändas och man därför vanligtvis inte hinner vänta in att alla ska bli friska/tillgängliga igen.

Tyvärr är det dock inte Nick Atkinson som spelar Wally. Då Nick inte själv kom ihåg något skickade jag faktiskt ljudklipp på Wally till Nick häromveckan, och han höll med att det var likt hans röst, men han var säker på att det trots allt inte var honom.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 april 2015 kl. 17:40:37
Denver, den siste dinosaurien bör ha dubbats 1992, då det var då serien började sändas på FilmNet. Då FilmNet sände serien utan uppehåll tror jag inte att det gjordes något längre inspelningsuppehåll, utan hela serien dubbades nog kontinuerligt med start 1992. Att det förekommer skådespelarbyten beror gissningsvis på sjukdom eller något annat slags förhinder, i och med att TV-serier oftast dubbas ganska kort tid innan de ska börja sändas och man därför vanligtvis inte hinner vänta in att alla ska bli friska/tillgängliga igen.

Tyvärr är det dock inte Nick Atkinson som spelar Wally. Då Nick inte själv kom ihåg något skickade jag faktiskt ljudklipp på Wally till Nick häromveckan, och han höll med att det var likt hans röst, men han var säker på att det trots allt inte var honom.

Okej, synd.  Han som spelade Wally, spelade väl även John i Peter Pan - The Animated Series också, funderar på om någon hört honom på fler ställen?

Daniel Hofverberg

Det är nästan garanterat samma okända skådespelare som även spelar Kevin (huvudrollen) i Kapten N - The Game Master, som sändes på FilmNet och släpptes på VHS - han låter i det närmaste identisk som Wallys röst.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 april 2015 kl. 19:33:43
Det är nästan garanterat samma okända skådespelare som även spelar Kevin (huvudrollen) i Kapten N - The Game Master, som sändes på FilmNet och släpptes på VHS - han låter i det närmaste identisk som Wallys röst.

Okej, tack för informationen.  Wallys röst är ju (tror jag?) i målbrottet, förändras hans röst någonting i avsnitten, eller låter den ungefär samma?

Daniel Hofverberg

Det var länge sedan jag såg en del av avsnitten av Denver, men jag har inget minne av att Wallys röst förändras nämnvärt under seriens gång.

TonyTonka

Citat från: TonyTonka skrivet  4 april 2015 kl. 18:21:14

Okej, synd.  Han som spelade Wally, spelade väl även John i Peter Pan - The Animated Series också, funderar på om någon hört honom på fler ställen?

Jag kan nu svara på min egen fråga. Han som spelade Wally spelar två karaktärer i Candys Barnkollo, utgiven av Wendros. ^^

listenup

Hittar ingen information om Denver the last dinosaur på denna underbara sajt. Kanske kollar jag på fel ställe?

Wendros hade rättigheterna från 1991 åtminstone. Denver bör ha dubbats senast 1991, enligt när jag själv fick tag i flera svenskdubbade VHS videos som liten. Serien gick sen på TV i mitten eller slutet av 90-talet tror jag.

Köpte nyligen DVD-samlingen, och flera avsnitt saknas, som till och med släppts på VHS. DVD:n innehåller enbart 28 avsnitt, av de 50 som gjorts totalt.

Hur många avsnitt av Denver har dubbats till svenska?

Daniel Hofverberg

Samtliga 50 producerade avsnitt av Denver, den siste dinosaurien har dubbats till svenska, och dubbningen gjordes av Videobolaget/Kit & Co.

Serien sändes första gången på TV på FilmNet, när K-TV-blocket var nystartat; troligtvis runt sommaren 1992.

Den svenska DVD-boxen är mycket riktigt väldigt ofullständig, som bara innehåller drygt hälften av alla avsnitt. Exakt vari logiken ligger kring de DVD-släppta avsnitten vet jag inte. Men åtminstone FilmNet och förmodligen även Kanal 5 sände i alla fall alla 50 avsnitt med svenskt tal.

listenup

Tack för snabbt svar, och vad kul att höra att alla avsnitten dubbats till svenska, så många vågade jag inte hoppas på. Då kanske det finns hopp att hitta några flera av dem.

Igthorn

Se där, en till diskussion om den mystiske mannen bakom Wallys (m.fl.) röst. :)

Det har inte framkommit vem denne är?

Daniel Hofverberg

Nej, tyvärr inga framsteg i vem denna mystiska röst är. Jag trodde ju att det var Nick Atkinson, men då han själv säger att det inte är hans röst (efter att ha lyssnat på ljudklipp) litar jag på honom. Även han tyckte dock att den mystiska rösten var lik honom...

Alexander

Jabberjaw

Citat från: Alexander skrivet 24 november 2018 kl. 11:52:08
Hade varit kul om den senaste rebooten av Denver hade kommit till Sverige.  :)

https://m.youtube.com/watch?v=CjIVs1EUPDg

Det får man verkligen hoppas att den inte gör.  :o  :( Vilken bedrövlig b-kopia av orginalserien och ett skämt mot alla Denver fans..