så warner brothers äger den svenska dubbningen som visades på tv3? / har tv3 dubben använts på boomerang?
Jag vet ärligt talat inte vem som äger rättigheterna till dubbningarna av
Smurfarna. Jag har svårt att tänka mig att Warner skulle ha köpt loss de rättigheterna, i och med att serien före sändningarna på Boomerang släppts på DVD av Nordisk Film. Boomerang har ju heller såvitt jag vet hittills inte sänt något avsnitt som inte släppts på DVD i Sverige. Så mest troligt har de bara licensierat in dubbningen för visning på TV.
Men huruvida Nordisk Film köpt loss rättigheterna från TV3 eller om de bara licensierade rättigheterna från TV3 så att det fortfarande är TV3/MTG som äger rättigheterna vet jag inte.
I vilket fall som helst skulle jag anta att TV3 bara friköpte rättigheter för TV-sändningar i samband med att de beställde dubbningen, så att Nordisk Film för en del av avsnitten har behövt utöka rättigheterna till att även täcka in VHS/DVD - d.v.s. att de har behövt betala mellanskillnaden till skådespelarna mellan de båda lönenivåerna (TV gentemot TV/VHS/DVD/streaming) för varje timme de befann sig i dubbningsstudion.
Jag gissar att det är därför som Nordisk Film inte har släppt fler säsonger på DVD, och varför ingen av streamingtjänsterna tagit in fler säsonger - det blir knappast alltför billigt att betala mellanskillnaden i lön för att friköpa fler rättigheter än de som det ursprungliga avtalet täcker in.