Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Zack & Codys Ljuva havsliv/hotelliv

Startat av TecknatÄlskare, 27 februari 2018 kl. 21:00:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Vet inte om man får fråga om såna här nyare kända serier men finns det någon som har säsong 1 med svenska dubbningen? Den finns ju trots många mail inte på Disney Plus.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Göran

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 juli 2025 kl. 22:58:12Vet inte om man får fråga om såna här nyare kända serier men finns det någon som har säsong 1 med svenska dubbningen? Den finns ju trots många mail inte på Disney Plus.
Hur kan det ens hända? De andra säsongerna har ju svenskt tal och den säsongen har ju dubbats

Daniel Hofverberg

Citat från: Göran skrivet 21 juli 2025 kl. 01:49:53Hur kan det ens hända? De andra säsongerna har ju svenskt tal och den säsongen har ju dubbats
Ja, det är en mycket bra fråga. Jag är i och för sig inte 100% säker på att säsong 1 dubbades till svenska/norska/danska, även om jag tror det.

Det är ju lite klurigt att slå fast exakt vad som dubbats och inte, i och med att Zack och Codys ljuva hotelliv är en serie som (precis som Hannah Montana) började sändas i svensktextad originalversion för att senare övergå till dubbad form.

Med Hannah Montana är jag helt säker på att Disney Channel började från början med det första avsnittet när de började med dubbning, då jag så tydligt kommer ihåg att jag höll på att tappa hakan av att höra serien i dubbad form (från början var jag övertygad om att det var ett aprilskämt!), men om de gjorde detsamma med Zack och Codys ljuva hotelliv är jag inte 100% säker på. Zack och Codys ljuva hotelliv började ju dubbas lite senare än Hannah Montana, när chocken hade lagt sig, varför jag inte kommer ihåg hur de gjorde där lika tydligt...

Möjligtvis kanske bara delar av säsong 1 dubbades, och att det är därför som Disney+ tror att säsongen inte dubbades alls.

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 juli 2025 kl. 22:58:12Vet inte om man får fråga om såna här nyare kända serier men finns det någon som har säsong 1 med svenska dubbningen? Den finns ju trots många mail inte på Disney Plus.
Är du helt säker på att säsong 1 dubbades? Jag tror absolut det, men jag kan inte påstå att jag har något alltför starkt minne av något säsong 1-avsnitt i dubbad form på Disney Channel så att jag är beredd att slå fast det till 100%.

Det var trots allt inte igår, så jag är inte helt säker på hur Disney Channel betedde sig när de övergick till att sända Zack och Codys ljuva hotelliv i dubbad form, men till skillnad från Hannah Montana vill jag minnas att de under en övergångsperiod fortsatte att sända serien i både textad originalversion och i dubbad version vid olika dagar/tider. Jag minns än idag att Disney Channel i reklamen kallade det för att det vid ett visst klockslag skulle sändas "underbara dubbade avsnitt" av serien...

Om säsongen har dubbats, så skulle jag också väldigt gärna vilja få tag i den - men tyvärr har jag inga inspelningar från Disney Channel av serien. :(

BPS

Dubbades inte säsong 1 senare så att serien faktiskt gick textad ett bra tag i början?

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 21 juli 2025 kl. 07:14:15Dubbades inte säsong 1 senare så att serien faktiskt gick textad ett bra tag i början?
Om nu säsong 1 dubbades, vilket jag inte är 100% säker på, så utan tvekan - serien började sändas på Disney Channel hösten 2005, och enligt de här gamla inläggen på forumet verkar dubbningen ha börjat sändas i december 2007, så tydligen sändes serien i textad originalversion i drygt två år innan den började sändas i dubbad form.

Just därför är jag inte säker på om dubbningen började från början, eller om de började dubba serien där de befann sig då sändningsmässigt. Inte minst då jag har ett tydligt minne av att just Zack och Codys ljuva hotelliv, till skillnad från Hannah Montana, fortsatte att sändas i textad originalversion vid vissa sändningar; så att bara vissa dagar och tider var dubbade.

Det sista beskedet i nyss nämnda tråd var att ett 40-tal avsnitt hade dubbats vid tillfället, och då serien består av 87 avsnitt, så säger det alltså varken bu eller bä om huruvida säsong 1 dubbats.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 juli 2025 kl. 10:08:11Det sista beskedet i nyss nämnda tråd var att ett 40-tal avsnitt hade dubbats vid tillfället, och då serien består av 87 avsnitt, så säger det alltså varken bu eller bä om huruvida säsong 1 dubbats.
Säsong 2 har 39 avsnitt så det lutar väl mot att det är den...