Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Teenage Mutant Hero Turtles/Teenage Mutant Ninja Turtles (1987)

Startat av Kust, 10 mars 2018 kl. 12:56:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 21 oktober 2020 kl. 12:12:46
Antar att samma var fallet med dom andra dubbningarna som gjordes samtidigt
Vilka dubbningar syftar du på då?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2020 kl. 12:14:07
Vilka dubbningar syftar du på då?
Ja dubbningar där dessa 3 skådespelare medverkade
Hör egentligen itn hit

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 21 oktober 2020 kl. 13:25:50
Ja dubbningar där dessa 3 skådespelare medverkade
Det var väl ändå inte vanligt med just dessa tre skådespelare. Håkan Mohede och Kenneth Milldoff var ju med i nästan alla dubbningar som gjordes av de tre Köpenhamns-studiorna (Sun Studio, Adaptor D&D och Salut Audio/Video) - och inte så sällan var Håkan Mohede också regissör - men Nina Gunke var inte så jättevanligt förekommande.

Under den första halvan av 1990-talet tror jag nog det var vanligare med Helen Sjöholm som skådis, som var med i väldigt många dubbningar innan hon slog igenom på allvar som musikalartist. Även Anja Schmidt medverkade i många Köpenhamnsbaserade dubbningar, och båda de två var nog oftare anlitade än Nina Gunke.

Men tyvärr var det helt klart inte så ovanligt med låg budget och relativt få skådespelare i de fall som distributörer och TV-kanaler anlitat någon av Köpenhamnsstudiorna, även om det som regel ändå var aningen fler än bara tre skådespelare...

jimstrom

Bra punkter:

Sun Studios dubbning är oklippt i jämförelse med Media Dubbs.

Dubbningen är ganska bra gjord, även om översättningen är lite tveksam på sina ställen.

Sun Studio dubbningen skulle dock behövt en fjärde röst, eftersom trion Mohede, Mildoff, Gunke, inte är jättebra på att förställa sina röster så det låter annorlunda jämnt.

Sun Studio dubbningen har också några riktigt roliga accenter och dialekter som saknas i Media dubbs version.

Slutligen så finns det fler avsnitt tillgängliga av Sun Studio dubben, än Mediaddubs dubbning.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet 22 oktober 2020 kl. 14:34:03

Sun Studio dubbade inte fler avsnitt men det är bara Sun Studios version som man kan få tag på.

jimstrom

En sak till jag kan lägga till på bra punkter för Sun Studio (På gott och ont)

Inga röständringar, som i Mediadubbs dubbning där Sven-Åke Wahlström tar över Leonardo och Shredder, och Staffan Hallesrtam tar över Rafael och Krang, och Peter Sjöqvist tar över Michelangelo och Rocksteady.

Beror på vad man tycker om dessa skådisar, vissa är bättre än andra enligt mig, Sven-Åke är bättre som Leonardo än Johan Wahlström, men en klart mindre hotfull Shredder. Hallerstam är en bra dubbare, men väldigt olik Andreas Nilsson, vilket var något jag störde mig på väldigt mycket när det begav sig.

Däremot är Peter Sjöqvist en bra mer erfaren dubbare än Bo Bergstrand och det märks tydligt, han är dessutom ganska lik Bergstrands röst.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Samlaren

Tycker ni att det ska komma en nyare dubb av den serein? Där alla säsonger får en dubbning?

MOA

Citat från: Samlaren skrivet 23 oktober 2020 kl. 14:51:50
Tycker ni att det ska komma en nyare dubb av den serein? Där alla säsonger får en dubbning?
Låter som en väldigt bra idé

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 23 oktober 2020 kl. 15:12:21
Låter som en väldigt bra idé
Det är ingen bra idé om det blir en dubbning i samma kvalitet som Sun Studios

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 oktober 2020 kl. 15:17:23
Det är ingen bra idé om det blir en dubbning i samma kvalitet som Sun Studios
Men de kommer de aldrig bli igen