Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Toy Story 4

Startat av TonyTonka, 30 mars 2018 kl. 21:03:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Lite off topic men gör Linda Åslund något annat förutom dubbning ?  Jag är bara nyfiken.

När väl credits kommer(När nu drt blir) ska det nli intersant och om några anmärkningsvärda namn står under Övriga röster !

Undra om någon oväntad dyker up ?

Synd att Lill Babs dotter inte var  röst Bonnies mamma längre.

Men kul att det de flesta andra som var vid liv återvänded.

Gunnel Fred verkar ha slutat dubba,
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2019 kl. 08:41:49
Ja, föga förvånande är det SDI Media. Mats Wänblad har översatt och skrivit sångtexterna till den nytillkomna sången (medan "Jag är din bäste vän" ju skrevs av Mikael Roupé och Lena Ericsson), och Joakim Jennefors regisserade. :)
Det undrar jag också, och jag har tyvärr inga svar. Gunnel Fred är ju i alla fall fortfarande i allra högsta grad aktiv som skådespelare, så därför vet jag inte varför hon bytts ut. Gunnel har i och för sig medverkat i en större pjäs på Dramaten under våren/sommaren, och hon tillhör ju den fasta ensemblen på Dramaten, men teaterpjäser spelas ju oftast på kvällstid varför det inte borde behöva påverka något.

Men det är ju tänkbart att hon ändå haft så fullt upp på Dramaten att hon inte hunnit med de här dubbningsrollerna (dubbningar har förstås aldrig varit någon högsta prio för henne, utan bara en liten bisyssla då och då), eller så är det Dramaten som inte velat att hon skulle vara med (då hon mig veterligen är fast anställd där). Det är förstås också tänkbart att hon inte är godkänd av Disney längre - hon är ju trots allt 64 år gammal, så rösten kan ju ha förändrats en del under de gångna nio åren.

Men original  röstskådespelerskan är 91 så hur kan hon vara för gammal ?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  1 september 2019 kl. 09:07:01
Lite off topic men gör Linda Åslund något annat förutom dubbning ?  Jag är bara nyfiken.

När väl credits kommer(När nu drt blir) ska det nli intersant och om några anmärkningsvärda namn står under Övriga röster !

Undra om någon oväntad dyker up ?

Synd att Lill Babs dotter inte var  röst Bonnies mamma längre.

Men kul att det de flesta andra som var vid liv återvänded.

Gunnel Fred verkar ha slutat dubba,

Lill-Babs har väl aldrig varit Bonnies Mamma? (hon gjordes av Malin Berghagen i Toy Story 3 och Jennie Jahns i kortfilmerna)

Linda Åslund vet jag iallafall är Tingelings nya röst sedan 2014 (senast Marie Serneholt var med var 2012), fast hon gjorde rollen redan i kortfilmerna... (antagligen var Marie inte längre godkänd av Disney för rollen eller så kanske hon inte ville fortsätta)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  1 september 2019 kl. 09:09:42
Men original  röstskådespelerskan är 91 så hur kan hon vara för gammal ?

Det undrar jag också...

Iallafall så vill jag tacka Daniel för den givna informationen, jag håller på med dubbningslistor på mitt skrivarbete och vill gärna ha lite komplettare, men Frost 2 och andra kommande filmer kommer jag att få vänta med...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2019 kl. 08:41:49
Ja, föga förvånande är det SDI Media. Mats Wänblad har översatt och skrivit sångtexterna till den nytillkomna sången (medan "Jag är din bäste vän" ju skrevs av Mikael Roupé och Lena Ericsson), och Joakim Jennefors regisserade. :)
Det undrar jag också, och jag har tyvärr inga svar. Gunnel Fred är ju i alla fall fortfarande i allra högsta grad aktiv som skådespelare, så därför vet jag inte varför hon bytts ut. Gunnel har i och för sig medverkat i en större pjäs på Dramaten under våren/sommaren, och hon tillhör ju den fasta ensemblen på Dramaten, men teaterpjäser spelas ju oftast på kvällstid varför det inte borde behöva påverka något.

Men det är ju tänkbart att hon ändå haft så fullt upp på Dramaten att hon inte hunnit med de här dubbningsrollerna (dubbningar har förstås aldrig varit någon högsta prio för henne, utan bara en liten bisyssla då och då), eller så är det Dramaten som inte velat att hon skulle vara med (då hon mig veterligen är fast anställd där). Det är förstås också tänkbart att hon inte är godkänd av Disney längre - hon är ju trots allt 64 år gammal, så rösten kan ju ha förändrats en del under de gångna nio åren.

Jag vissite inte att Dramten kounde vara så elaka och stopa deras skådespelare från dubbning.

Trode stigma runt dubbning I sverige nästan helt borta !

gstone

Tror ni det finns något sätt att ta reda på vilka som var svenska röster till Melephant Brooks, Chairol Burnett, Bitey White ' Carl Reineroceros och Harmonys mamma ?

Är på något sätt mögligt ?

Och kom Per Sandborgh tillbaka som Klockan eller bytes han ut ?

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet  1 september 2019 kl. 15:07:40
Tror ni det finns något sätt att ta reda på vilka som var svenska röster till Melephant Brooks, Chairol Burnett, Bitey White ' Carl Reineroceros och Harmonys mamma ?

Är på något sätt mögligt ?

Och kom Per Sandborgh tillbaka som Klockan eller bytes han ut ?

De lär finnas under övriga roller tror jag, de varken sa eller medverkade särskilt mycket. Harmonys mamma borde inte vara jättesvår att lista ut, men hon finns säkert också under övriga roller. Klockan har jag ingen aning om. Man borde ju kunna lista ut vilka som gör rösterna till dem om man lyckas koppla rösterna man hör till någon karaktär från någon annan film eller serie.
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 september 2019 kl. 09:10:19
Lill-Babs har väl aldrig varit Bonnies Mamma? (hon gjordes av Malin Berghagen i Toy Story 3 och Jennie Jahns i kortfilmerna)

Linda Åslund vet jag iallafall är Tingelings nya röst sedan 2014 (senast Marie Serneholt var med var 2012), fast hon gjorde rollen redan i kortfilmerna... (antagligen var Marie inte längre godkänd av Disney för rollen eller så kanske hon inte ville fortsätta)

Jag tror han menar att det är synd att Malin Berghagen (som är Lill-Babs dotter) inte spelar Bonnies mamma längre. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  1 september 2019 kl. 17:44:54
Jag tror han menar att det är synd att Malin Berghagen (som är Lill-Babs dotter) inte spelar Bonnies mamma längre. :)

Okej då förstår jag...

Inte visste jag att Lill-Babs var Malin Berghagens mamma...

Denna vecka lärde jag mig dessutom att Mona Andersson (som medverkat i såväl Peter och Draken Elliot 1978 som 1961-års originaldubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna) är gift med Olof Thunberg och är således Gretas farmor...

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 september 2019 kl. 19:57:20
Denna vecka lärde jag mig dessutom att Mona Andersson (som medverkat i såväl Peter och Draken Elliot 1978 som 1961-års originaldubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna) är gift med Olof Thunberg och är således Gretas farmor...
Hon VAR gift med honom ;)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  1 september 2019 kl. 20:19:33
Hon VAR gift med honom ;)

När skiljdes dem då? (jag vet iallafall att Kenneth Milldoff och Cecilia Hjalmarsson under en tid varit gifta, men de skiljdes innan Kenneth gick bort...)

På tal om det; vet någon om Kenneth Milldoff varit med i första Toy Story och Mary Poppins, samt om Olli Markenros varit med i Taran och Den Magiska Kitteln (omdubbningen) och Mary Poppins? Och isåfall; kan de möjligen ha smält in...

Förlåt att jag kommer off-topic, men om vi ska återgå till ämnet så kommer jag att se filmen i Filmstaden Storgatan, precis som vanligt...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 september 2019 kl. 09:10:19

Lill Babs dotter var Bonnies mamma inte Lil Babs själv.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  1 september 2019 kl. 20:37:38
Lill Babs dotter var Bonnies mamma inte Lil Babs själv.

Tony har redan berättat för mig!  :) (hennes dotter heter förresten Malin Berghagen)

gstone

Kan möjligtvis ålder användas för att räkna ut det ? Klockan, Mel, Carl, Bitty och Chairol borde alla spelas av ganska gammal personer. Så det bara är att hitta dom fem äldsta personerna bland det övriga rösterna och sen para ihop dom fem med rollerna.

Borde var lätt dom flesta underhållas ålder brukar stå någonstans på nätet. Harmonys mamma kan vara lite svårare. Men om någon ser filmen på svenska kan ju ge en gissning på dessa 6 roller och om någon har ork nog att stanna till dubb credits kommer kan dom ju kolla om
Per Sandborgh står med så vet vi om han är tillbaka som klockan eller inte i alla fall. Allt blir nog mycket lättare när och om vi får en lista över övriga röster.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet  1 september 2019 kl. 20:51:52
Kan möjligtvis ålder användas för att räkna ut det ? Klockan, Mel, Carl, Bitty och Chairol borde alla spelas av ganska gammal personer. Så det bara är att hitta dom fem äldsta personerna bland det övriga rösterna och sen para ihop dom fem med rollerna.

Borde var lätt dom flesta underhållas ålder brukar stå någonstans på nätet. Harmonys mamma kan vara lite svårare. Men om någon ser filmen på svenska kan ju ge en gissning på dessa 6 roller och om någon har ork nog att stanna till dubb credits kommer kan dom ju kolla om
Per Sandborgh står med så vet vi om han är tillbaka som klockan eller inte i alla fall. Allt blir nog mycket lättare när och om vi får en lista över övriga röster.

Jag såg ju filmen på svenska, men jag kände inte igen rösterna sen tidigare, dock lät i varje fall inte "Chairol" så värst gammal. Att gå efter ålder kommer nästan garanterat inte fungera.
Redan utfört ~60 biobesök 2025.