Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Zebastian skrivet 26 april 2022 kl. 02:10:52
Verkar det inte som att att något är fel på den danska versionen som att pigmenten har försvunnit eller något. Den ser inte naturlig ut.

De har dragit i rejält med magenta/blå när de försökt balansera färgerna. Något jag stött på är de som har "varmt ljus" inställt (med röd/gul ton på skärm) när de redigerat och därmed försökt balansera för det ska se bra ut, men i själva verket så skulle de ändrat om till en mer "standardinställning" så skulle de se hur det då ser ut på andra skärmar. Samma sak med ljud, en del sitter bara med hörlurar när de arbetar med ljudet, men man bör gå igenom några fler stadier, titta hur det låter som mono, hörlurar, stereo och tv för att man ska se att allt låter lika bra, det händer också att vissa är dåliga på.

Marcusen

När slutade SVT med Aristocats? SVT hade väl tvingat in den även fast det egentligen var en surprise gift alltså samma som med Djungelboken & Robin Hood.

BPS

Varför har de visat Disney+ grejer de senaste året? De hade väl en strikt policy för att bara ha Disney & Pixar klassiker

Marcusen

Citat från: BPS skrivet 27 april 2022 kl. 20:46:30
Varför har de visat Disney+ grejer de senaste året? De hade väl en strikt policy för att bara ha Disney & Pixar klassiker
Det stämmer inte, uppföljare och sånt har också kommit med några år och här finns ett exempel där Tigers film är med den gick på bio men är ju ändå inte någon "klassiker".

https://youtu.be/__bn9aXTcjE

gstone

Citat från: Marcusen skrivet 27 april 2022 kl. 20:53:54
Det stämmer inte, uppföljare och sånt har också kommit med några år och här finns ett exempel där Tigers film är med den gick på bio men är ju ändå inte någon "klassiker".

https://youtu.be/__bn9aXTcjE

En gång visade Kronks nya still.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Racnar

Eftersom att ingen vill byta ut Bengt Feldreich Varför gör man inte någon slags komprimis?  Skulle det inte vara möjlig att dubba kortfilmerna och sångerna och ha kvar Bengt Feldreich som berättarröst? Och att behålla hans duett med Benjamin Syrsa fast byta ut den engelska sången mot svensk?

adro

Citat från: Racnar skrivet 31 augusti 2022 kl. 11:49:58Och att behålla hans duett med Benjamin Syrsa fast byta ut den engelska sången mot svensk?
Jag minns inte de exakta tekniska detaljerna, men på något sätt så gick den resterande halvan av Ser du stjärnan i det blå förlorad, och kunde inte fås tillbaka. För att få hela sången på svenska så hade de i dagsläget behöva dubba om hela sången med en ny sångare, som nog inte kommer att ske på grund av att hans röst är så starkt förknippad med sången (och för att han sjunger den vackert med)
Får la se om det blir någon kompromiss med kortfilmerna och de övriga sångerna

Racnar

Citat från: adro skrivet 31 augusti 2022 kl. 12:30:51Jag minns inte de exakta tekniska detaljerna, men på något sätt så gick den resterande halvan av Ser du stjärnan i det blå förlorad, och kunde inte fås tillbaka. 
Menar du att Bengt Feldreich sjunger mer än den biten som är med i slutet av programmet varje år? Jag menar ju att man bara byter ut den engelska sången så att man hör Feldreich sång fast över Bertil Enghs sång.

Anders M Olsson

Det är knappast någon idé att försöka arbeta om ett program som redan är så sönderklippt, förvanskat och förstört. Det enda vettiga är att byta ut hela programmet, och låta Bengt Feldreich vara ifred. Efter 62 år som berättarröst har han gjort ett mycket gott livsverk, och han förtjänar att få vila i frid.

adro

Citat från: Racnar skrivet 31 augusti 2022 kl. 12:48:10Menar du att Bengt Feldreich sjunger mer än den biten som är med i slutet av programmet varje år? Jag menar ju att man bara byter ut den engelska sången så att man hör Feldreich sång fast över Bertil Enghs sång.
Initiellt så fanns det en version där Feldreich sjöng mer än bara den första versen, men den versionen kom bort på något sätt för länge sen så vi har fått nöja oss med den korta versionen.
Då förstår jag, så att det är över Bertil Engh istället för Cliff Edwards som Feldreich sjunger till en början, så att sången blir på svenska hela vägen ut

adro

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 augusti 2022 kl. 12:54:40Det är knappast någon idé att försöka arbeta om ett program som redan är så sönderklippt, förvanskat och förstört. Det enda vettiga är att byta ut hela programmet, och låta Bengt Feldreich vara ifred. Efter 62 år som berättarröst har han gjort ett mycket gott livsverk, och han förtjänar att få vila i frid.
För min del så vill jag inte byta ut något av det som Feldreich har gjort i programmet. Man hade kunnat byta ut den engelska rösten som Racnar sa i den sista låten på grund av att språkbytet blir lite förvirrande i början av sången osv. Men å andra sidan har man, eller jag åtminstone, blivit van vid det vid det här laget. Resten tycker jag kan vara som det är, eller som du sa att man kunde byta ut hela programmet. Men även det hade nog i dagsläget bidragit till ramaskri eftersom miljontals svenskar bänkar sig framför programmet varje år.  Det kanske skulle gå att ha kvar det gamla programmet jämte något nytt program vid sidan av, så får folket välja sin egen favorit

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 augusti 2022 kl. 12:54:40Det är knappast någon idé att försöka arbeta om ett program som redan är så sönderklippt, förvanskat och förstört. Det enda vettiga är att byta ut hela programmet, och låta Bengt Feldreich vara ifred. Efter 62 år som berättarröst har han gjort ett mycket gott livsverk, och han förtjänar att få vila i frid.
Jag instämmer fullständigt. Bengt Feldreich har gjort ett mycket bra livsverk och blivit legendarisk, men efter 62 år är tiden inne att låta honom äntligen få vila i frid utan att återanvändas in absurdum. Jag tror inte att Bengt själv hade velat att hans röst skulle fortsätta att användas efter hans bortgång, då hela vitsen byggde på förändring och att spela in nya tillägg.

Programmet är som sagt redan så sönderklippt och misshandlat till oigenkännlighet, så det enda rätta nu vore att byta ut hela programmet - helst till 1958 års original, men vilket officiellt Disney-program som helst som inte SVT har sprungit runt med saxen kring skulle duga.

SVTs upplägg fanns en poäng med så länge som man fortsatte byta ut vissa inslag med några års mellanrum, men sen de plötsligt "frös" upplägget såsom programmet råkade se ut 1985 finns det inte längre någon vits att hålla kvar vid det nuvarande programmet som sedan länge är så misshandlat att man knappt ens kan se att det är Kalle Anka och hans vänner önskar god jul längre...

Racnar

Jag har läst på forumet och det verkar finnas en oanvänd dubbning av det här programmet också. Det måste väl vara en annan inte sönderklippt version varför visas inte den?

Steffan Rudvall

Citat från: Racnar skrivet 31 augusti 2022 kl. 21:04:00Jag har läst på forumet och det verkar finnas en oanvänd dubbning av det här programmet också. Det måste väl vara en annan inte sönderklippt version varför visas inte den?
Disney har ju under lång tid försökt få stopp på svt:s version och byta ut den mot en officiell variant men självklart har SVT aldrig gått med på det.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 augusti 2022 kl. 21:08:16Disney har ju under lång tid försökt få stopp på svt:s version och byta ut den mot en officiell variant men självklart har SVT aldrig gått med på det.
Vilka fegisar.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"