Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: gstone skrivet 24 december 2024 kl. 21:02:07https://www.moviezine.se/nyheter/det-har-avskyr-jag-med-kalle-ankas-jul-varje-ar
Det där med den svarta dockan stämmer ju dock inte helt, det är väl inte SVT som har klippt bort den utan Disney och den var väl dessutom censurerad redan i början för att därefter sättas in och senare censureras igen...

TonyTonka

Kan inte SVT lägga en riktigt dubbad version av julaftons programmet på typ SVT2 eller Barnkanalen, så som de gjort när de visat Disneyfilmer på svenska i en kanal och engelska i en annan? Då kan ju var och en bestämma själv vilken version man vill kolla på?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Skokaka

Första gången som de la till en TV-serie som de "nya filmerna"? 

Och då de tycker att snöbollskrig är för våldsamt, är inte hela kortfilmen med Aracuan lite för våldsam för Julen, också? Ironiskt... ::)

BPS

Citat från: Skokaka skrivet 24 december 2024 kl. 23:22:01Första gången som de la till en TV-serie som de "nya filmerna"?

Och då de tycker att snöbollskrig är för våldsamt, är inte hela kortfilmen med Aracuan lite för våldsam för Julen, också? Ironiskt... ::)
Det är lite svårt att förstå vad som är för våldsamt enligt SVTs uppfattning, maskingevärdet är ju i för sig bortklippt men scenen där Aracuan hotar med självmord är ju kvar.

Jag undrar ju hur de tänkte från början när man satte in Djungelns clown och varför man inte valde en av många Kalle Anka kortfilmer som har koppling till vintern?

TonyTonka

Citat från: BPS skrivet 24 december 2024 kl. 23:35:34Det är lite svårt att förstå vad som är för våldsamt enligt SVTs uppfattning, maskingevärdet är ju i för sig bortklippt men scenen där Aracuan hotar med självmord är ju kvar.

Jag undrar ju hur de tänkte från början när man satte in Djungelns clown och varför man inte valde en av många Kalle Anka kortfilmer som har koppling till vintern?
Har inte scenen där arakuan hotar med självmord blivit bortklippt någon gång och sedan återinsatt? Har för mig att jag läst det någonstans.  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Will Siv

Citat från: BPS skrivet 24 december 2024 kl. 23:35:34Det är lite svårt att förstå vad som är för våldsamt enligt SVTs uppfattning, maskingevärdet är ju i för sig bortklippt men scenen där Aracuan hotar med självmord är ju kvar.

NRKs version är mer fitting och har även använts i andra "officiella" versioner.
- what.

BPS

Citat från: Will Siv skrivet 24 december 2024 kl. 23:55:08NRKs version är mer fitting och har även använts i andra "officiella" versioner.
Hur menar du? NRKs version är ju uppenbarligen baserad på SVTs. Menar du att Kalle Ankas snöbollskrig är med? Det hjälper väl inte då flera andra segment inte har någonting med julen att göra.

Will Siv

Citat från: BPS skrivet 24 december 2024 kl. 23:56:00Hur menar du? NRKs version är ju uppenbarligen baserad på SVTs. Menar du att Kalle Ankas snöbollskrig är med? Det hjälper väl inte då flera andra segment inte har någonting med julen att göra.
Menar segment ur "Tre Caballeros" eftersom det handlar om en högtid i december (har för mig att den finns med i nån officiel version)
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 25 december 2024 kl. 00:05:07Menar segment ur "Tre Caballeros" eftersom det handlar om en högtid i december (har för mig att den finns med i nån officiel version)
Ja, Tre Caballeros-inslaget finns med i The New From All of Us To All of You från 1990, som sändes på TV3 1991 - 1996, på Kanal 5 1997 och på finska MTV3 än idag.
(Eller åtminstone häromåret - jag har tyvärr inte tillgång till MTV3 längre, så jag kan inte avgöra vad de visade i år, men det skulle förvåna mig mycket om de skulle ha ändrat till någon annan version just nu...)

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 24 december 2024 kl. 23:22:01Första gången som de la till en TV-serie som de "nya filmerna"?
Nej, för några år sedan hade Disney lagt in ett helt orört avsnitt av Olof presenterar från Disney+ som Surprise Gift.

Det känns ju som en lite märklig lösning med (smyg)reklam för Disney+ i julprogrammet, men det var väl kanske en nödlösning då ingenting annat uppenbart verkade passa in...? Elio finns med största sannolikhet inte färdigdubbat material till för alla nödvändiga länder än, då det är lite för långt kvar till premiären.

Citat från: BPS skrivet 24 december 2024 kl. 21:26:14Det där med den svarta dockan stämmer ju dock inte helt, det är väl inte SVT som har klippt bort den utan Disney och den var väl dessutom censurerad redan i början för att därefter sättas in och senare censureras igen...
Ja, men från början var bara den svarta dockan bortklippt, medan den vita dockan fanns kvar - numera är ju båda bortklippta. Men jag gissar att det var en nödvändighet för att det inte ska bli en övertydlig skarv, i och med att det annars hade sett väldigt fult ut.

I 1958 års originalprogram hade man löst det genom att zooma in när Jultomten skrattar, för att på så sätt få en mjukare övergång till nästa scen utan något tydligt hack. Jag gissar att den versionen inte finns bevarad i färg, eller åtminstone att SVT inte haft tillgång till färgversion av den anpassningen, för när SVT började visa Jultomtens verkstad i färg 1978 försvann den anpassningen och det blev istället ett tydligt "hack" när de klippt bort den svarta dockan och ändå behållit den vita.

Nån gång i början av 1980-talet satte de plötsligt tillbaka den svarta dockan - oklart om det skedde av misstag, eller om det var ett "nödvändigt ont" för att undvika det tydliga hacket. Men nu har tydligen Disney bestämt att det är bättre att "offra" även den vita dockan för att bli av med den svarta.

Skokaka

Tänkte också på just den scenen. Tror att han repeterade detta när Kalle tänkte använda maskingeväret och det såg ut som att han hade Aracuan precis där han hade honom...

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 24 december 2024 kl. 23:35:34Jag undrar ju hur de tänkte från början när man satte in Djungelns clown och varför man inte valde en av många Kalle Anka kortfilmer som har koppling till vintern?
Jo, jag undrar också hur tankegångarna egentligen gick när SVT fick för sig att inkludera just Kalle Anka i djungeln, som inte har minsta lilla koppling till vinter eller jul... Kortfilmen verkar ju ha ingått i SVTs program sedan 1971, så råkade kortfilmen ingå i någon kortfilmssamling som visades på bio runt 1970 - 1971, eller...?

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 december 2024 kl. 01:17:10Jo, jag undrar också hur tankegångarna egentligen gick när SVT fick för sig att inkludera just Kalle Anka i djungeln, som inte har minsta lilla koppling till vinter eller jul... Kortfilmen verkar ju ha ingått i SVTs program sedan 1971, så råkade kortfilmen ingå i någon kortfilmssamling som visades på bio runt 1970 - 1971, eller...?
Det är också lite konstigt att byta ut Toy Tinkers mot Plutos julgran på grund av innehållet för att sedan välja en kortfilm där Kalle Anka använder maskingevär och Aracuan försöker ta självmord. 

PatoskyeIII

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 december 2024 kl. 01:17:10Jo, jag undrar också hur tankegångarna egentligen gick när SVT fick för sig att inkludera just Kalle Anka i djungeln, som inte har minsta lilla koppling till vinter eller jul... Kortfilmen verkar ju ha ingått i SVTs program sedan 1971, så råkade kortfilmen ingå i någon kortfilmssamling som visades på bio runt 1970 - 1971, eller...?
Vad var det Kalle Anka i Djungeln ersatte 1971 undrar samma sak med Tjuren Ferdinand?