Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dumbo

Startat av Daniel Hofverberg, 20 januari 2008 kl. 13:25:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

Någon som vet var Europa Film låg när Dumbo spelades in på 70-talet?

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  2 december 2018 kl. 13:46:31
Någon som vet var Europa Film låg när Dumbo spelades in på 70-talet?

Europafilm har väl alltid legat i Stockholm, precis som alla andra svenska dubbningsstudior...? (undantagen är väl KM Studio Karlskoga och Sun Studio kontoret i Köpenhamn)

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet  2 december 2018 kl. 13:46:31
Någon som vet var Europa Film låg när Dumbo spelades in på 70-talet?
Europa Film låg i Mariehäll i Bromma, där jag tror att de höll till ända sedan 1930-talet och fram tills dess att företaget lades ner 1984 då de köptes upp av Svensk Filmindustri.

Efter nedläggningen blev det Sonet Studios som tog över inspelningsstudiorna, så de senare dubbningar som Doreen Denning och Mari-Anne Barrefelt gjorde hos Sonet (Bambi, Taran och den magiska kitteln, Lady och Lufsen, Oliver & gänget, Änglahund, Katy, m.fl.) spelades alltså in i samma studior, som vid det laget hade bytt ägare och därmed bytt namn. Det som vid en första anblick kan låta som att det är skilda studior (Europa Film gentemot Sonet Studios) är alltså i själva verket samma lokaler.

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2018 kl. 16:50:12
Europa Film låg i Mariehäll i Bromma, där jag tror att de höll till ända sedan 1930-talet och fram tills dess att företaget lades ner 1984 då de köptes upp av Svensk Filmindustri.

Efter nedläggningen blev det Sonet Studios som tog över inspelningsstudiorna, så de senare dubbningar som Doreen Denning och Mari-Anne Barrefelt gjorde hos Sonet (Bambi, Taran och den magiska kitteln, Lady och Lufsen, Oliver & gänget, Änglahund, Katy, m.fl.) spelades alltså in i samma studior, som vid det laget hade bytt ägare och därmed bytt namn. Det som vid en första anblick kan låta som att det är skilda studior (Europa Film gentemot Sonet Studios) är alltså i själva verket samma lokaler.

Tack oerhört mycket för expertisen.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2018 kl. 16:50:12
Europa Film låg i Mariehäll i Bromma, där jag tror att de höll till ända sedan 1930-talet och fram tills dess att företaget lades ner 1984 då de köptes upp av Svensk Filmindustri.

Efter nedläggningen blev det Sonet Studios som tog över inspelningsstudiorna, så de senare dubbningar som Doreen Denning och Mari-Anne Barrefelt gjorde hos Sonet (Bambi, Taran och den magiska kitteln, Lady och Lufsen, Oliver & gänget, Änglahund, Katy, m.fl.) spelades alltså in i samma studior, som vid det laget hade bytt ägare och därmed bytt namn. Det som vid en första anblick kan låta som att det är skilda studior (Europa Film gentemot Sonet Studios) är alltså i själva verket samma lokaler.

Men är inte Bromma en tätort i Stockholm? (har iallafall för mig att Stockholm har massor av närliggande tätorter eftersom det är både Sveriges största stad och huvudstad)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 december 2018 kl. 17:06:41
Men är inte Bromma en tätort i Stockholm? (har iallafall för mig att Stockholm har massor av närliggande tätorter eftersom det är både Sveriges största stad och huvudstad)
Ja, visst är det det. Är det någon som har sagt motsatsen...?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2018 kl. 17:24:39
Ja, visst är det det. Är det någon som har sagt motsatsen...?

Ledsen, jag trodde att det var mig du citerade, men såg nu att det var Alexander...

Disneyfantasten

Vem gör rösten till Nyhetsutroparen vid 26:37?

www.youtube.com/watch?v=qyoZe3k34ro

gstone

Kommer Tim Burton's Dumbo att dubbas.

Tim Burton är mim favorit regisörer. Jag anser att han är en super konstnär !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Alexander

Citat från: gstone skrivet 25 januari 2019 kl. 09:09:21
Kommer Tim Burton's Dumbo att dubbas.

Tim Burton är mim favorit regisörer. Jag anser att han är en super konstnär !

Vi får vänta och se, men hittills har det inte kommit fram något än om den ska dubbas.  :)

dubbnings_proffsen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2018 kl. 16:50:12
Europa Film låg i Mariehäll i Bromma, där jag tror att de höll till ända sedan 1930-talet och fram tills dess att företaget lades ner 1984 då de köptes upp av Svensk Filmindustri.

Enligt vad jag hörde på en intervju med Pontus Gustafsson på någon radiokanal får nåt år sedan, så fick jag höra att när de spelade in Djungelboken 1968, så låg Europa Film då ute i Sundbyberg.

TonyTonka

Nu vet jag inte om detta varit uppe tidigare, men jag har i min ägo, 1993 (?) års version av Myggans Nöjeslexikon, som innehåller mycket intressant information om vissa skådespelare från Disneys originaldubbningar. Jag slog upp Dumbo, och hittade en paragraf som jag inte riktigt förstår mig på, det stod:

"För den svenska redigeringen med användandet av svenska barnröster svarade Leonard Clairmont."

Texten åsyftar naturligtvis 1946 års originaldubbning av Dumbo, men jag förstår inte riktigt vad de menar med svenska barnröster, de skådespelare som är crediterade för 1946 års dubbning är väl inte barnskådespelare? Eller syftar de på skådespelarna till buspojkarna som rycker Dumbo i öronen?  ???

För övrigt är jag fortfarande nyfiken på vem som spelar Skinny i 1972 års dubbning av Dumbo. I 1997 års dubbning verkar det i alla fall vara Roger Storm. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

E

Jag har faktiskt aldrig förstått varför alla tycker att 1997-års dubbning av Dumbo är så dålig ??? Jag har sett hela filmen med den dubben och jag tycker att den dubben är utmärkt

Jag är nog inte den enda som tycker det, JRL har sagt i ett ämne att hen också gillar den dubben och det finns säkert fler som tycker det ;)

Alla får ju tycka vad dom vill men ändå

Lilla My

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  4 juni 2019 kl. 20:49:02
Jag har faktiskt aldrig förstått varför alla tycker att 1997-års dubbning av Dumbo är så dålig ??? Jag har sett hela filmen med den dubben och jag tycker att den dubben är utmärkt

Jag är nog inte den enda som tycker det, JRL har sagt i ett ämne att hen också gillar den dubben och det finns säkert fler som tycker det ;)

Alla får ju tycka vad dom vill men ändå

Tror det har att göra med vad man är uppväxt med också. Jag tycker inte den nyaste dubben är fruktansvärd, dock stör jag mig bara på den då jag kan höra den gamla dubben i huvudet samtidigt som jag ser den nya, så jag kommer bara störa mig igenom hela filmen om jag ser den med ny dubb  ;D

Risken är ju dock att detta även händer när man ser en gammal dubb och är van vid den nyare (som i min kompis fall med dubbningen av Bambi, där kan hon inte se den gamla dubben utan att störa sig som in i helvete, och jag är tvärtom). Där kan jag dock koppla av mer eftersom äldre dubb = mer intressant.

Gustav Jonsson