Admin

Frfattare mne: Dumbo  (lst 38166 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Alexander

• Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 1 636
  • Kn: Man
    • Visa profil
SV: Dumbo
« Svar #120 skrivet: 2 december 2018 kl. 13:46:31 »
Ngon som vet var Europa Film lg nr Dumbo spelades in p 70-talet?
Besk grna min Disney blogg som innehller bl.a fakta, recensioner och dubbningar: http://nouw.com/magicgold
Fr vriga creditsllistor av dubbade filmer besk grna (1/6-2019 Ny creditlista ute!): http://nouw.com/dubbox

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 3 124
  • Jag r Gazelle, vlkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
« Svar #121 skrivet: 2 december 2018 kl. 15:42:25 »

Europafilm har vl alltid legat i Stockholm, precis som alla andra svenska dubbningsstudior? (undantagen r vl KM Studio Karlskoga och Sun Studio kontoret i Kpenhamn)

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlgg: 7 577
    • Visa profil
« Svar #122 skrivet: 2 december 2018 kl. 16:50:12 »
Europa Film lg i Mariehll i Bromma, dr jag tror att de hll till nda sedan 1930-talet och fram tills dess att fretaget lades ner 1984 d de kptes upp av Svensk Filmindustri.

Efter nedlggningen blev det Sonet Studios som tog ver inspelningsstudiorna, s de senare dubbningar som Doreen Denning och Mari-Anne Barrefelt gjorde hos Sonet (Bambi, Taran och den magiska kitteln, Lady och Lufsen, Oliver & gnget, nglahund, Katy, m.fl.) spelades allts in i samma studior, som vid det laget hade bytt gare och drmed bytt namn. Det som vid en frsta anblick kan lta som att det r skilda studior (Europa Film gentemot Sonet Studios) r allts i sjlva verket samma lokaler.

Utloggad Alexander

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #123 skrivet: 2 december 2018 kl. 16:52:11 »
Europa Film lg i Mariehll i Bromma, dr jag tror att de hll till nda sedan 1930-talet och fram tills dess att fretaget lades ner 1984 d de kptes upp av Svensk Filmindustri.

Efter nedlggningen blev det Sonet Studios som tog ver inspelningsstudiorna, s de senare dubbningar som Doreen Denning och Mari-Anne Barrefelt gjorde hos Sonet (Bambi, Taran och den magiska kitteln, Lady och Lufsen, Oliver & gnget, nglahund, Katy, m.fl.) spelades allts in i samma studior, som vid det laget hade bytt gare och drmed bytt namn. Det som vid en frsta anblick kan lta som att det r skilda studior (Europa Film gentemot Sonet Studios) r allts i sjlva verket samma lokaler.

Tack oerhrt mycket fr expertisen.  :)
Besk grna min Disney blogg som innehller bl.a fakta, recensioner och dubbningar: http://nouw.com/magicgold
Fr vriga creditsllistor av dubbade filmer besk grna (1/6-2019 Ny creditlista ute!): http://nouw.com/dubbox

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #124 skrivet: 2 december 2018 kl. 17:06:41 »

Men r inte Bromma en ttort i Stockholm? (har iallafall fr mig att Stockholm har massor av nrliggande ttorter eftersom det r bde Sveriges strsta stad och huvudstad)

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlgg: 7 577
    • Visa profil
« Svar #125 skrivet: 2 december 2018 kl. 17:24:39 »
Men r inte Bromma en ttort i Stockholm? (har iallafall fr mig att Stockholm har massor av nrliggande ttorter eftersom det r bde Sveriges strsta stad och huvudstad)
Ja, visst r det det. r det ngon som har sagt motsatsen...?

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #126 skrivet: 2 december 2018 kl. 17:25:59 »
Ja, visst r det det. r det ngon som har sagt motsatsen...?

Ledsen, jag trodde att det var mig du citerade, men sg nu att det var Alexander

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #127 skrivet: 25 januari 2019 kl. 08:20:25 »
Vem gr rsten till Nyhetsutroparen vid 26:37?

www.youtube.com/watch?v=qyoZe3k34ro

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 1 997
  • Jag har Aspergers och lskar film !
    • Visa profil
« Svar #128 skrivet: 25 januari 2019 kl. 09:09:21 »
Kommer Tim Burtons Dumbo att dubbas.

Tim Burton r mim favorit regisrer. Jag anser att han r en super konstnr !

Utloggad Alexander

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #129 skrivet: 25 januari 2019 kl. 10:25:09 »
Kommer Tim Burtons Dumbo att dubbas.

Tim Burton r mim favorit regisrer. Jag anser att han r en super konstnr !

Vi fr vnta och se, men hittills har det inte kommit fram ngot n om den ska dubbas.  :)

Utloggad dubbnings_proffsen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlgg: 73
    • Visa profil
« Svar #130 skrivet: 25 januari 2019 kl. 15:53:29 »

Enligt vad jag hrde p en intervju med Pontus Gustafsson p ngon radiokanal fr nt r sedan, s fick jag hra att nr de spelade in Djungelboken 1968, s lg Europa Film d ute i Sundbyberg.

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 3 488
  • Dizzy <3
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #131 skrivet: 25 januari 2019 kl. 20:56:39 »
Nu vet jag inte om detta varit uppe tidigare, men jag har i min go, 1993 (?) rs version av Myggans Njeslexikon, som innehller mycket intressant information om vissa skdespelare frn Disneys originaldubbningar. Jag slog upp Dumbo, och hittade en paragraf som jag inte riktigt frstr mig p, det stod:

"Fr den svenska redigeringen med anvndandet av svenska barnrster svarade Leonard Clairmont."

Texten syftar naturligtvis 1946 rs originaldubbning av Dumbo, men jag frstr inte riktigt vad de menar med svenska barnrster, de skdespelare som r crediterade fr 1946 rs dubbning r vl inte barnskdespelare? Eller syftar de p skdespelarna till buspojkarna som rycker Dumbo i ronen?  ???

Fr vrigt r jag fortfarande nyfiken p vem som spelar Skinny i 1972 rs dubbning av Dumbo. I 1997 rs dubbning verkar det i alla fall vara Roger Storm. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2019-08-30)

Ny serie och ny omgng av "Vem r bst?" ute p bloggen nu!

Utloggad Erik Dahlberg

• Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 1 683
    • Visa profil
« Svar #132 skrivet: 4 juni 2019 kl. 20:49:02 »
Jag har faktiskt aldrig frsttt varfr alla tycker att 1997-rs dubbning av Dumbo r s dlig ??? Jag har sett hela filmen med den dubben och jag tycker att den dubben r utmrkt

Jag r nog inte den enda som tycker det, JRL har sagt i ett mne att hen ocks gillar den dubben och det finns skert fler som tycker det ;)

Alla fr ju tycka vad dom vill men nd

Utloggad Lilla My

• Certifikerad Nrd och Grinolle
  • Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 774
  • Kn: Kvinna
    • Visa profil
    • Youtube-kanal
« Svar #133 skrivet: 9 juni 2019 kl. 18:06:44 »
Jag har faktiskt aldrig frsttt varfr alla tycker att 1997-rs dubbning av Dumbo r s dlig ??? Jag har sett hela filmen med den dubben och jag tycker att den dubben r utmrkt

Jag r nog inte den enda som tycker det, JRL har sagt i ett mne att hen ocks gillar den dubben och det finns skert fler som tycker det ;)

Alla fr ju tycka vad dom vill men nd

Tror det har att gra med vad man r uppvxt med ocks. Jag tycker inte den nyaste dubben r fruktansvrd, dock str jag mig bara p den d jag kan hra den gamla dubben i huvudet samtidigt som jag ser den nya, s jag kommer bara stra mig igenom hela filmen om jag ser den med ny dubb  ;D

Risken r ju dock att detta ven hnder nr man ser en gammal dubb och r van vid den nyare (som i min kompis fall med dubbningen av Bambi, dr kan hon inte se den gamla dubben utan att stra sig som in i helvete, och jag r tvrtom). Dr kan jag dock koppla av mer eftersom ldre dubb = mer intressant.
How much wood could a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Utloggad Gustav Jonsson

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlgg: 60
    • Visa profil
« Svar #134 skrivet: 22 juni 2019 kl. 20:05:27 »