Frfattare mne: Dumbo  (lst 38546 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad ddubbning

• Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 1 078
  • Kn: Man
    • Visa profil
SV: Dumbo
« Svar #15 skrivet: 29 januari 2008 kl. 10:04:04 »
Roligt att hra, tack fr att du tagit dig tid.

I och fr sig r det ju inte skert att det r samma person som gr rsten till fru Jumbo vid dialog som ocks sjunger "Babyn min", ven om det r mest sannolikt. Det stod ju som sagt inte i hennes biografi om det rrde sig om dialog, sng eller bda. Fr att f ett 100-procentigt svar, s har jag tagit och mailat Git i alla fall.

Fr vrigt upptckte jag nu att svenska Wikipedias sida om Dumbo uppger att fru Jumbo spelades av Doreen Denning - ngot som inte verkar srskilt sannolikt... Undrar vem det r som lagt in den informationen, och var han/hon ftt det ifrn. Ngon verkar dessutom ha klantat till det rejlt p Wikipedia med 1996 rs omdubb, d en del av rsterna dr r helt t skogen felaktiga...!

Varsgod. kul att kunna hjlpa till.

Nej , det r ju inte skert om n sannolikt att samma person str fr Fru Jumbos tal och sng, ska bli intressant att f hra vad Git Skild svarade.

Helt osannolikt r det vl inte, Doreen Denning var ju skdespelerska innan hon brjade jobba med dubbning och har ocks frekommit i en del roller i dubbningar. Men varifrn den som lagt in uppgifterna p Wikipedia hmtat dem kan inte heller jag begripa. Om det finns felaktigheter i listan fr 1996 rs dubb tyder det vl p att den som gjort det kanske bara chansade med de uppgifterna och kanske ocks med uppgiften om Doreen Denning som Fru Jumbo.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlgg: 7 661
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2008 kl. 11:10:10 »
Ja, det r inte helt osannolikt att Doreen Denning skulle kunna ha tnkas gjort fru Jumbos rst vid dialog, i synnerhet som det bara rr sig om ett par repliker, men definitivt inte vid sng - mig veterligen hade vl Doreen inte ngon sngrst att tala om. Att creditlistan bara anger Git Skild under "sng" och inte under rster, kan ju eventuellt tnkas tyda p att hon bara gjorde fru Jumbos sngrst.

Jag undrar verkligen vad det r fr mnniska som lagt in rollistan till 1996 rs dubb p Wikipedia, d den r helt uppt vggarna - exempelvis har Lasse Kronrs rollfigur crediterats till Myrra Malmberg (?!?)... ven om man inte r s insatt, s borde vl vem som helst tminstone kunna hra skillnad p mn och kvinnor...?

Att f svar frn Git Skild verkar tyvrr vara svrare n jag trodde - mailadressen som str utsatt p hennes egen hemsida visar sig inte funka, och resulterar bara i ett "Mail delivery failure"-meddelande... Mycket mrkligt att hennes hemsida inte verkar vara uppdaterad med en giltig adress, och dessutom r gstboken p hennes sida ocks nedstngd (gr inte att posta i).
« Senast ndrad: 29 januari 2008 kl. 11:29:03 av Daniel Hofverberg »

Utloggad ddubbning

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 29 januari 2008 kl. 11:42:06 »
Ja, det r inte helt osannolikt att Doreen Denning skulle kunna ha tnkas gjort fru Jumbos rst vid dialog, i synnerhet som det bara rr sig om ett par repliker, men definitivt inte vid sng - mig veterligen hade vl Doreen inte ngon sngrst att tala om. Att creditlistan bara anger Git Skild under "sng" och inte under rster, kan ju eventuellt tnkas tyda p att hon bara gjorde fru Jumbos sngrst.

Jag undrar verkligen vad det r fr mnniska som lagt in rollistan till 1996 rs dubb p Wikipedia, d den r helt uppt vggarna - exempelvis har Lasse Kronrs rollfigur crediterats till Myrra Malmberg (?!?)... ven om man inte r s insatt, s borde vl vem som helst tminstone kunna hra skillnad p mn och kvinnor...?

Att f svar frn Git Skild verkar tyvrr vara svrare n jag trodde - mailadressen som str utsatt p hennes egen hemsida visar sig inte funka, och resulterar bara i ett "Mail delivery failure"-meddelande... Mycket mrkligt att hennes hemsida inte verkar vara uppdaterad med en giltig adress, och dessutom r gstboken p hennes sida ocks nedstngd (gr inte att posta i).

Jag knner inte heller till att Doreen Denning skulle ha varit sngerska , s visst r det mjligt att de kan ha delat p rollen.

Mycket mrkligt, kanske var personen som la in creditlistan inte seris utan bara la in den p skmt ?

Synd att det inte gr att f kontakt med Git Skild . Hittade dock vad som tycks vara brjan till en ny hemsida fr henne , http://www.kulturnavet.se/homesite/Git_Skiold/Git_skiold.htm , dock finns tyvrr ingen e-postadress angiven dr. Sidan tycks finnas inom ramen (rent bokstavligt dessutom eftersom de anvnder frames) fr webbsidan KulturNavet http://www.kulturnavet.se/ och till dem finns en epostadress, kanske kan du n henne genom den. Dessutom hittade jag en annan sida http://www.berglundmusik.se/htm/senior.htm dr hon ocks finns med, och som ven de har en epostadress.

Utloggad PAAATE

• Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 693
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 29 januari 2008 kl. 16:17:04 »
Jag undrar verkligen vad det r fr mnniska som lagt in rollistan till 1996 rs dubb p Wikipedia, d den r helt uppt vggarna - exempelvis har Lasse Kronrs rollfigur crediterats till Myrra Malmberg

HAHAHAHA, en mnniska med jkla bra humor!
Vissa tycker det r fr provokativt att man vill bli grillad & uppten nr man r dd._.

r det s mycket konstigare n att bli uppbrnd & nergrvd?

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 31 januari 2008 kl. 14:35:22 »
Synd att det inte gr att f kontakt med Git Skild . Hittade dock vad som tycks vara brjan till en ny hemsida fr henne , http://www.kulturnavet.se/homesite/Git_Skiold/Git_skiold.htm , dock finns tyvrr ingen e-postadress angiven dr. Sidan tycks finnas inom ramen (rent bokstavligt dessutom eftersom de anvnder frames) fr webbsidan KulturNavet http://www.kulturnavet.se/ och till dem finns en epostadress, kanske kan du n henne genom den.
Jag har mailat till KulturNavet, och fick detta svar (utdrag ur ett lite lngre mail):

Citera
Git har visserligen en hemsida men vad hon sagt mig s r hon inte s
"datamogen" s hon anvnder sin mail.

Hon svarar p Tel. XXX!

Det verkar vara en kul verksamhet du driver!
(jag har censurerat bort telefonnumret i citatet, eftersom det verkar vara ett hemligt nummer - det str inte med p vare sig Eniro eller Hitta.se)

Det knns inte alltfr lockande att brja ringa hem till folk, men om hon inte anvnder sig av e-post, s kanske man inte har s mycket till val...

Utloggad ddubbning

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 31 januari 2008 kl. 16:14:25 »
Jag har mailat till KulturNavet, och fick detta svar (utdrag ur ett lite lngre mail):
(jag har censurerat bort telefonnumret i citatet, eftersom det verkar vara ett hemligt nummer - det str inte med p vare sig Eniro eller Hitta.se)

Det knns inte alltfr lockande att brja ringa hem till folk, men om hon inte anvnder sig av e-post, s kanske man inte har s mycket till val...

Nej, det finns nog kanske inte ngon annan lsning.

Utloggad Mysan

• Seniormedlem
  • Antal inlgg: 457
  • Kn: Kvinna
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 11 mars 2008 kl. 11:55:15 »
hittade av slump Dumbo den flygande elefanten som LPskiva hemma (1981), dock nedkortad men ska bli intressant att hra rstera d jag bara tidigare hrt KM versionen

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 27 augusti 2008 kl. 13:38:30 »
Nu har jag ntligen tagit tag i saken, och kontaktat Git Skild. Hon bekrftade att det r hon som gjorde fru Jumbos rst vid bde dialog och sng. Hon minns att hon hade tv talade repliker, plus sngen "Babyn min".

Drmed vet vi allts med skerhet att uppgiften p Wikipedia om Doreen Denning r felaktig.

Utloggad ddubbning

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 27 augusti 2008 kl. 15:27:27 »
Nu har jag ntligen tagit tag i saken, och kontaktat Git Skild. Hon bekrftade att det r hon som gjorde fru Jumbos rst vid bde dialog och sng. Hon minns att hon hade tv talade repliker, plus sngen "Babyn min".

Drmed vet vi allts med skerhet att uppgiften p Wikipedia om Doreen Denning r felaktig.

Tack fr att du kontaktade Git Skild, det r bra att vi nu har ftt klarhet i vem som r Fru Jumbos tal- och sngrst.

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 1 182
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #24 skrivet: 27 augusti 2008 kl. 20:28:18 »
Strlande, Daniel! Du ger dig verkligen inte nr det gller att ta reda p detaljer! Jag har lagt till informationen p Disneyanias sida om Dumbo.

Nu fattas det bara att du tar kontakt med Gaby Stenberg s att vi fr reda p vad hon vet om Pank och fgelfri;)

paulie

• Gst
« Svar #25 skrivet: 4 november 2008 kl. 23:13:56 »
Hej!

r det ngon som mjligen har texten till 1972 rs version av "Babyn min" med Git Skild. Jag hittar bara den nya versttningen och skulle s grna vilja ha den som jag lyssnade p som barn. :)

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 5 november 2008 kl. 00:43:32 »
Inga problem, jag lgger till det till Sngtextsregistret s fort jag dubbelkollat att det stmmer. Men helt tagit frn minnet tycks jag minnas att texten till Babyn min ld s hr:

"Babyn min, grt ej mer
Babyn min, lyckan ler
Krama mig allt vad du kan
Lyckan jag fann, hos babyn min

Lilla vn, nr nn vn
r dum mot dig, n sen
Ltsas att vrlden r din
Aldrig en tr, hos babyn min

(Mellanspel)

Frn din topp, till din t
Du r st, s st s
Du r min kraste skatt
lskling god natt, lillbabyn min"

(Med reservation fr att jag kan minnas fel p ngonting - det var minst ett par r sen jag senast sg Dumbo i 1972 rs dubbning.)

paulie

• Gst
« Svar #27 skrivet: 5 november 2008 kl. 12:22:36 »
Tusen tack! Nu nr jag ser den faller bitarna p plats! ;D

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlgg: 3 522
  • Dizzy <3
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #28 skrivet: 14 juni 2011 kl. 21:59:39 »
P tal om Dumbo, jag bifogar hr en gammal verison av Dumbo-sidan p Wikipedia frn 2007. Hr har ngon lekt riktigt mycket i rollistan. Kolla till exempel vem som str angiven som Jim Krka i 1973-rs dubben  ;D

http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Dumbo&oldid=4991566
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2019-08-30)

Min gaming youtube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UC-jADK1BAxMzMPsjBju96eg

Utloggad ddubbning

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 15 juni 2011 kl. 14:09:12 »
Via Tonytonkas lnk sg jag att det p Wikipedia finns sidor om ngra av de medverkande i 1946 rs dubbning, bland annat Greta Magnusson-Grossman p vilken det ocks finns en bild. http://sv.wikipedia.org/wiki/Greta_Magnusson-Grossman.

rtalet fr den frsta omdubbningen var ju fr vrigt fel p den gamla Wikipediasidan.  Omdubbning nummer 1 gjordes ju enligt Dubbningshemsidan 1972 och inte 1973 .1972 str ocks angivet som rtal fr den frsta omdubbningen p Wikipedias nuvarande Dumbosida.
« Senast ndrad: 15 juni 2011 kl. 14:14:30 av ddubbning »