Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2026 kl. 08:08:22Vi väntar tills filmen haft premiär, då lär vi nog få info om hela svenska dubbningen.
självklart
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2026 kl. 01:01:30Nu har jag fått creditlista till Svampbob: Jakten på Fyrkant, så trots att jag har väldigt fullt upp med Göteborgs filmfestival ska jag försöka att hinna med en liten uppdatering med bl.a. den creditlistan under torsdagskvällen. :)
Nå hur går med Svampbob: Jakten på Fyrkant credits ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 januari 2026 kl. 21:59:21Nå hur går med Svampbob: Jakten på Fyrkant credits ?
Jag ska försöka lägga ut det snart, har sett på film fram tills nu och ska nu skriva recension på The Chronology of Water.

Jag har det som sagt väldigt stressigt i veckan, med att försöka se och recensera helst två långfilmer varje dag; och det är egentligen minst en för mycket för att riktigt hinna med allt...

Just därför kommer jag nog behöva skjuta upp att gå och se Svampbob: Jakten på Fyrkant på bio tills nästa helg, och hoppas att den fortfarande går då; då det är alldeles för mycket att göra från i torsdags förra veckan och fram till och med söndag/måndag.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2026 kl. 00:25:13Jag har det som sagt väldigt stressigt i veckan, med att försöka se och recensera helst två långfilmer varje dag; och det är egentligen minst en för mycket för att riktigt hinna med allt...

Just därför kommer jag nog behöva skjuta upp att gå och se Svampbob: Jakten på Fyrkant på bio tills nästa helg, och hoppas att den fortfarande går då; då det är alldeles för mycket att göra från i torsdags förra veckan och fram till och med söndag/måndag.
Gör som du vill tänker inte lägga mig i vad du ser på bio

själv tycker denna film festival verkar aning meningslöst ( för mig alltså ) då det inte verkar finnas några dubbad filmer med🙁🙁

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 30 januari 2026 kl. 00:58:10själv tycker denna film festival verkar aning meningslöst ( för mig alltså ) då det inte verkar finnas några dubbad filmer med🙁🙁
Nej, det är inga dubbade filmer - åtminstone inte i onlinesektionen, men troligtvis inte fysiskt i Göteborg heller.

Vanligtvis brukar Göteborgs filmfestival heller inte ha med barn- och familjefilmer, och sällan animerade filmer överhuvudtaget, så att det inte finns något behov av dubbning - även om de i år har två undantag, genom de franska animerade Oscarsnominerade filmerna Lilla Amélie eller tecknet för regn och Arco (den sistnämnda dock bara fysiskt på bio i Göteborg). Båda dessa filmer visas på franska med svensk text på filmfestivalen, och allt tyder på att de kommer släppas i den formen även vid deras ordinarie biopremiärer; d.v.s. ingen dubbning (båda filmerna kommer distribueras av Njutafilms).

Är man bara ute efter animerade filmer eller dubbade filmer är annars Göteborgs filmfestival ingenting att satsa på, men uppskattar man lite annorlunda filmer från mer "udda" länder - som sällan eller aldrig får biopremiärer i Sverige, eller åtminstone inte utanför storstäderna - så hittar man många guldkorn som man annars troligtvis aldrig hade upptäckt eller gett en chans. Nu menar jag inte att Frankrike är ett udda land, även om antalet franska filmer som visas på bio utanför storstäderna är begränsat, men filmer från exempelvis Uruguay, Bolivia, Malta och Kazakstan kommer väl inte till Sverige riktigt varje dag... :)

Om vi säger så här: I årets onlineutbud är det, om jag inte räknat fel, två amerikanska och en svensk film. Annars rör det sig om filmer från alla möjliga håll och kanter i världen - Frankrike, Belgien, Spanien, Tyskland, Japan, Norge, Danmark, Kanada, Marocko och ett dussintal länder till; med fokus på lite ovanliga filmer som inte riktigt kan klassas som mainstream. Så precis den sortens filmer som sällan går upp på bio i Sverige, och som inte helt sällan heller aldrig kommer hit i någon form. Så utmärkt som komplement till vanliga bio- och streamingutbudet, då man får en chans att se filmer som man annars troligen aldrig hade upptäckt.

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2026 kl. 01:35:36Vanligtvis brukar Göteborgs filmfestival heller inte ha med barn- och familjefilmer, och sällan animerade filmer överhuvudtaget, så att det inte finns något behov av dubbning - även om de i år har två undantag, genom de franska animerade Oscarsnominerade filmerna Lilla Amélie eller tecknet för regn och Arco (den sistnämnda dock bara fysiskt på bio i Göteborg). 
Är inte Lilla Amélie en japansk-belgisk film?
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 29

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2026 kl. 01:35:36Nej, det är inga dubbade filmer - åtminstone inte i onlinesektionen, men troligtvis inte fysiskt i Göteborg heller.

Vanligtvis brukar Göteborgs filmfestival heller inte ha med barn- och familjefilmer, och sällan animerade filmer överhuvudtaget, så att det inte finns något behov av dubbning - även om de i år har två undantag, genom de franska animerade Oscarsnominerade filmerna Lilla Amélie eller tecknet för regn och Arco (den sistnämnda dock bara fysiskt på bio i Göteborg). Båda dessa filmer visas på franska med svensk text på filmfestivalen, och allt tyder på att de kommer släppas i den formen även vid deras ordinarie biopremiärer; d.v.s. ingen dubbning (båda filmerna kommer distribueras av Njutafilms).

Will Ferrell, America Ferrera, Flea, Natalie Portman, Mark Ruffalo, och Andy Samberg gör rösterna i  Arco

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 30 januari 2026 kl. 16:58:34Är inte Lilla Amélie en japansk-belgisk film?
Snarare fransk-belgisk, skulle jag vilja påstå. Men både Njutafilms och franska Wikipedia klassar det som en fransk film, varför jag valde den benämningen. De flesta av de inblandade produktionsbolagen är också baserade i Frankrike, och båda regissörerna kommer från Paris; även om den ena av dem (Liane-Cho Han) nuförtiden faktiskt bor och arbetar i Danmark.

Kopplingen till Japan verkar dock begränsad, trots att handlingen utspelas där.

Men visst, jag har full respekt för att produktionsländer för filmer inte är någon exakt vetenskap, då det beror på hur man definierar begreppen och vad man läser in i begreppet. IMDb definierar produktionsländer som det eller de länder som produktionsbolagen kommer från, och det är väl en ganska rimlig definition om än långt ifrån den enda - de anger Frankrike och Belgien som produktionsländer.

Hursomhelst är i alla fall franska originalspråket.

gstone

Här credits tilll vamprina tonårs vampyren som jag fotade från Disney, mäter väl att dom nu börjat anges dom störst karaktär vid skådespelare och inte i grup och att Eurotroll gjort dubben  :)

Adam Larsson

Citat från: gstone skrivet 31 januari 2026 kl. 23:03:45Här credits tilll vamprina tonårs vampyren som jag fotade från Disney, mäter väl att dom nu börjat anges dom störst karaktär vid skådespelare och inte i grup och att Eurotroll gjort dubben  :)
Sen när dubbar Eurotroll och Disney? Iyuno har väl kontrakt med Disney?

gstone

Citat från: Adam Larsson skrivet 31 januari 2026 kl. 23:49:31Sen när dubbar Eurotroll och Disney? 
andra gång på några månader

gott tecken

BPS

Citat från: Adam Larsson skrivet 31 januari 2026 kl. 23:49:31Sen när dubbar Eurotroll och Disney? Iyuno har väl kontrakt med Disney?
Det kan ju ha något att göra med Dubbing Brothers som Disney trots allt anlitar för sina franska dubbningar och som sedan några år tillbaka äger Eurotroll.

gstone

Här är credits till teenage mutant ninja turtles kortfilmen som gör på bio framför svampbob jakten på fyra kant

Erika

Citat från: gstone skrivet  1 februari 2026 kl. 19:55:30Här är credits till teenage mutant ninja turtles kortfilmen som gör på bio framför svampbob jakten på fyra kant
Jättestort tack, vet du vad kortfilmen heter på svenska? Originaltiteln verkar vara Teenage Mutant Ninja Turtles: Chrome Alone 2 – Lost in New Jersey.