Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 19 december 2025 kl. 09:53:28För de som vill uppleva dubbningen så finns den passande nog tillgänglig så här i juletid. :)  https://youtu.be/U65UlS15y7c?si=_Aj8wZYrUtVho5OP
Tack för länken. Bildkvaliteten var ju tyvärr inte så mycket att hurra för - särskilt under scener med mycket rörelser är det enormt mycket komprimeringsartefakter - men det finns kanske någon bättre bildkälla att kunna synka till...?

Vet du något vilka rollfigurer de resterande skådespelarna spelar utöver Björn Gedda?

Kan vi anta att solisten under eftertexterna är Malin Marcusson, eftersom hon står med större textstorlek än de övriga...?

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 december 2025 kl. 07:57:07Är det speakern som läser titeln Förstelnade av Shrek? Vad står det i så fall på omslaget? 
Shrekligt Skrämmande
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 18 december 2025 kl. 21:49:36Men inte svenska titeln Shrekligt skrämmande! på den?
Ja det är det som åtar på omslaget

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2025 kl. 08:30:36Precis, jag måste veta den officiella svenska titeln (från omslaget eller dylikt)
Det är Shrekligt Skrämmande

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 december 2025 kl. 18:07:33Det är Shrekligt Skrämmande
Okej, så då är det alltså tidigare nämnda Scared Shrekless från 2010. Då lägger jag upp den vid nästa uppdatering. :)

gstone

Jag ska se Bamse och havets hemlighet idag

Kan fota credits om någon önskar 

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 december 2025 kl. 06:29:55Jag ska se Bamse och havets hemlighet idag

Kan fota credits om någon önskar
Det vore önskvärt. :)

Jag kommer nog inte att se Bamse och havets hemlighet på bio, utan prioriterar att gå och se Handbok för superhjältar - trots allt är det ju så dyrt med bio nuförtiden, så att man inte kan se allt...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 december 2025 kl. 10:53:43Jag kommer nog inte att se Bamse och havets hemlighet på bio, utan prioriterar att gå och se Handbok för superhjältar - trots allt är det ju så dyrt med bio nuförtiden, så att man inte kan se allt...
pengar är inte ett problem ;)

gstone

Bamse och havets hemlighet

gstone

Mer credits till Bamse och havets hemlighet

gstone

Studio credits till Bamse och havets hemlighet

gstone

Bamse och havets hemlighet studio credits 

gstone

Jag äger nu Robbie remn på VHS på svenska !

Jag kanske bör fota dubb credits och lägga up 🤔

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 21 december 2025 kl. 23:04:25Jag äger nu Robbie remn på VHS på svenska !

@Daniel Hofverberg får avgöra om det är något han har nytta av, eller om han kan få tag på credits på annat sätt.

I princip är det bättre att ta skärmdumpar i datorn än att ta foton av tv:n. Men jag inser att en VHS kan ställa till vissa problem, eftersom det i så fall skulle kräva möjlighet att digitalisera videon, vilket inte alla har. Så i vissa fall har man inget val, utan måste fotografera skärmen eller tv:n.

Men eftersom du ganska ofta bidrar med foton av just tv:n tror jag att Daniel skulle uppskatta om du först tar dig tid att fixa vissa grundläggande förutsättningar:

Skaffa ett kamerastativ och mobilhållare om du inte redan har det. Då slipper du skakningsoskärpa. Placera kameran/mobilen på stativet och exakt mitt framför tv:n. Dämpa ljuset i rummet så att du inte får reflexer.

Fixa en genväg i mobilen för att skala ner bilder! Ta eventuellt hjälp av någon om du inte klarar av det själv. När genvägen väl är på plats blir det sen busenkelt att skala ner dina bilder.

Se 
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=236545

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 december 2025 kl. 23:04:25Jag äger nu Robbie remn på VHS på svenska !

Den filmen tror jag inte att jag har, så står det utsatt dubbcredits vore det uppskattat. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 december 2025 kl. 11:18:57Men eftersom du ganska ofta bidrar med foton av just tv:n tror jag att Daniel skulle uppskatta om du först tar dig tid att fixa vissa grundläggande förutsättningar:

Skaffa ett kamerastativ och mobilhållare om du inte redan har det. Då slipper du skakningsoskärpa. Placera kameran/mobilen på stativet och exakt mitt framför tv:n. Dämpa ljuset i rummet så att du inte får reflexer.

Fixa en genväg i mobilen för att skala ner bilder! Ta eventuellt hjälp av någon om du inte klarar av det själv. När genvägen väl är på plats blir det sen busenkelt att skala ner dina bilder.
Viktigast av allt är att försöka skala ner bilderna, för 4284x5712 pixels är minst sagt overkill; och gör att bilderna blir enormt stora. Kan man förminska bilderna till exempelvis 720p är det mycket vunnet för många - inte minst för alla som besöker forumet med mobiler och använder surf (data) istället för WiFi; med en fast surfmängd riskerar man att förbruka all tillgänglig surf (månadens maxgräns) på nolltid...