Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbningshemsidans Instagram, Snappchatt etc

Startat av Richardo, 14 juni 2018 kl. 07:36:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 09:17:46Som att Facebook/Meta är bättre.......
Jag har inte sett några tecken på att Facebooks algoritmer har påverkats direkt av dess ägare, och hittar heller inga rapporter som tyder på det - men har du sett någon rapport eller forskning om det, så är jag idel öra. :)

Hursomhelst blir det i alla fall inte exakt samma sak, i och med att Meta är börsnoterat och därmed har miljontals ägare världen över (aktier i Meta ingår exempelvis i nästan alla globalfonder); medan X ägs ensamt av Elon Musk. Inte för att börsnoteringar vanligtvis är någon stor fördel, men i just det här fallet är det faktiskt det i och med att inte en ensam person kan styra över företaget.
(Grundaren Mark Zuckerberg är största delägaren i Meta, men äger bara 13% av aktierna, och har således långt ifrån någon majoritet)

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 09:17:46Som att Facebook/Meta är bättre.......
Jag har aldrig stött på nazi propaganda på Facebook.
Jag vet inte hur X då jag aldrig skulle sätta min fot på ställen som ägs av galningar som Elon.

Vad jag har hört dock om X är att propaganda som typ Elon, Trump, Sverigedemokraterna och liknande slänger upp ska spamas högst upp i flödet för alla som använder X.
Så även om du inte är nazist så ska du bli matad med nazi skit som, "Sossarna har först Sverige", "Make America Great" och annan bs.

Visst jag har fått upp endel SD grejer och annat på Facebook också men inget jag lägger stor energi på och inget som spamats i flödet.
Jag skulle också säga att Elon är värre än Jimmie som person, Jimmie verkar iallafall ha någon spär Elon har det inte då han offentligt gjort Hell seger och liknande.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 09:33:10Jag har inte sett några tecken på att Facebooks algoritmer har påverkats direkt av dess ägare, och hittar heller inga rapporter som tyder på det - men har du sett någon rapport eller forskning om det, så är jag idel öra. :)

Hursomhelst blir det i alla fall inte exakt samma sak, i och med att Meta är börsnoterat och därmed har miljontals ägare världen över (aktier i Meta ingår exempelvis i nästan alla globalfonder); medan X ägs ensamt av Elon Musk. Inte för att börsnoteringar vanligtvis är någon stor fördel, men i just det här fallet är det faktiskt det i och med att inte en ensam person kan styra över företaget.
(Grundaren Mark Zuckerberg är största delägaren i Meta, men äger bara 13% av aktierna, och har således långt ifrån någon majoritet)
Marl Zuckerberg är också en galen nazisist från vad jag hört från pappa.
Tycker sådana värderingar är vidriga att uttrycka.

Jag tycker dock att uppenbara galning som Elon och Trump inte borde få något stöd däremot.
Skiter i hur Usa förstörs, man får på ett sätt skylla sig själv om man röstar på en sådan galning.
Vad som dock är fruktansvärt med Trump är att han går till attack på andra oskyldiga människor, däribland så finns det en film på när han och JD Vance sitter och hånar Silensky 😕.
Jag tycker också att Trump och hela den amerikanska armen är jävla Breivik wannabe's, då de var och bombade oskyldiga människor i Iran😔.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet Igår kl. 18:37:59Jag har aldrig stött på nazi propaganda på Facebook.
Jag vet inte hur X då jag aldrig skulle sätta min fot på ställen som ägs av galningar som Elon.

Vad jag har hört dock om X är att propaganda som typ Elon, Trump, Sverigedemokraterna och liknande slänger upp ska spamas högst upp i flödet för alla som använder X.
Så även om du inte är nazist så ska du bli matad med nazi skit som, "Sossarna har först Sverige", "Make America Great" och annan bs.

Visst jag har fått upp endel SD grejer och annat på Facebook också men inget jag lägger stor energi på och inget som spamats i flödet.
Jag skulle också säga att Elon är värre än Jimmie som person, Jimmie verkar iallafall ha någon spär Elon har det inte då han offentligt gjort Hell seger och liknande.
Ja det stämmer, men det finns goda människor kvar där som står upp mot dom.
- what.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 18:48:43Ja det stämmer, men det finns goda människor kvar där som står upp mot dom.
Yes finns många bra amerikaner också såklart🙂

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet Igår kl. 18:41:13Marl Zuckerberg är också en galen nazisist från vad jag hört från pappa.
Tycker sådana värderingar är vidriga att uttrycka.
Efter att ha googlat runt en halvtimme hittar jag inget som tyder på att Mark Zuckerberg skulle vara nazist eller hysa sådana värderingar. Vad jag kan hitta verkar han merparten av sitt liv ha varit liberal (d.v.s. i mitten politiskt), men verkar de senaste åren ha förflyttat sig mer åt höger.

Han är säkerligen inte Guds bästa barn, och i USA är ju hela det politiska spektret förflyttat mer åt höger jämfört med de flesta andra länder (då det ju inte finns någon vänster att tala om i USA, så att även Demokraterna är på den högra "halvan" enligt svensk jämförelse) - men det är ju ändå ett stort kliv från "vanlig" höger till extremhöger (som ju nazismen per definition tillhör).

Det enda kontroversiella jag kan hitta om Zuckerberg är att han verkar besatt av yttrandefrihet till varje pris, och går där längre än de flesta i Europa skulle gå - d.v.s. att han verkar anse att det är viktigare med yttrandefrihet än att exempelvis stoppa hets mot folkgrupp och dylikt. Men det är ändå något helt annat än att han själv skulle hysa nazistiska sympatier.

Även om han skulle få storhetsvansinne, så finns det ju i alla fall många andra personer kvar på Meta/Facebook som kan stoppa honom - och i värsta fall även köra över eller t.o.m. avsätta honom helt, i och med att han som sagt bara äger 13% av Meta; så att det finns mängder av andra aktieägare kvar. I och med att Meta ingår i de flesta globalfonder är det ju säkerligen hundratusentals svenskar som också äger en (pytteliten) del av Meta. Det är den stora skillnaden från X, där Elon Musk äger och styr hela företaget; och därmed i stort sett ensam kan bestämma allt (det finns inga andra delägare).

Citat från: DingoPictures2005 skrivet Igår kl. 18:37:59Jag har aldrig stött på nazi propaganda på Facebook.

Jag har heller inte stött på någon nazistpropaganda på Facebook, och även om jag också får en del inlägg från SD och extremhöger, så får man också mycket från det andra hållet - så det är ju ett tecken på att algoritmerna någorlunda fungerar där, så att inte bara en åsikt kommer till tals.

På X finns det som sagt många rapporter om att Elon Musk har ändrat algoritmerna så att åsikter han förespråkar ska komma högre upp och prioriteras oavsett användarens egna åsikter. Läs exempelvis dessa intressanta artiklar:
https://www.bbc.com/news/articles/c1elddq34p7o
https://www.theguardian.com/technology/2025/jan/04/elon-musk-x-trump-far-right
https://blankspot.se/x-fran-digitalt-torg-till-ideologisk-megafon/

Relativt många har ju också börjat lämna X efter att Elon Musk tog över, vilket ju är ett tydligt tecken på att många inte uppskattar plattformen längre; och några sådana rapporter kan jag inte hitta om Facebook. Flertalet svenska medier - bl.a. Dagens Nyheter och Aftonbladet - har ju också slutat posta på X; så det är en tydlig indikation på att även Dubbningshemsidan bör lämna den plattformen. :)