Ge mig ett par vingar som funkar var en riktigt bra och charmig novellfilm.
Själv så tycker jag nog mest om Paddington (1975). Men visades verkligen bara 9 delar på SVT genom alla de åren?
Nej, det var definitivt fler avsnitt av
Paddington än så som sändes på SVT. Jag kan inte uttala mig om hur sändningarna såg ut innan referensbandningarna till Statens ljud- och bildarkiv (sedermera Kungliga Biblioteket) började 1978, men efter det sändes i alla fall först en första omgång på 10 avsnitt hösten 1978 (enligt uppgift i repris från 1976). Därefter 10 avsnitt till våren 1979, och därefter sändes de 20 avsnitten i repris ett flertal gånger 1979 - 1982.
Därefter anger Svensk Mediedatabas att ytterligare tre delar sändes som del av Barnredaktionen 1982-07-05, 1982-07-06 och 1982-07-07. De tre avsnittstitlarna stämmer inte överens med någon av de angivna titlarna för de 20 tidigare avsnitten, så det borde inte vara samma som dem. Då är vi alltså uppe i 23 avsnitt.
Sen blir det lite oklart. Enligt Svensk Mediedatabas sändes 12 avsnitt av
Paddington som del av programmet
Lördagsgodis i TV2 våren 1986, men där står varken avsnittsnummer eller avsnittstitlar utsatt så utan att ha tittat på programmen är det omöjligt att avgöra om det är nya avsnitt eller samma avsnitt som sändes tidigare (fast spontant skulle jag gissa att det är repriser). Till sist sändes också serien som del av jullovsprogrammet
Midvinterbio december 1989 - januari 1990. Inte heller där står det utsatt i tablåerna vilka avsnitt det rör sig om, men vare sig det var "nya" avsnitt eller repriser bör det i alla fall ha varit sista gången som SVTs dubbning användes innan den i dagens läge mer välkända dubbningen av Hans-Henrik Engström och Studio Samproduktion kom till något år senare.