Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 januari 2024 kl. 11:59:18Inte förvånad över den delen, Disney är inte den enda som tar bort ifrån sin streamingtjänst.
Självklart inte, och det kommer inte bli sista gången heller.

Det är bara tillvägagångssättet som har varit förvånande och misskött - då Disney+ aldrig informerade sina kunder om att någonting skulle försvinna, utan på sin höjd via en läckt lista på olika sajter på nätet en vecka i förväg. Dels är det långt ifrån alla som har sett dessa listor, och dels är en vecka verkligen inte mycket förvarning för att hinna se hela TV-serier...

Sen var det väl några egenproduktioner som togs bort helt utan minsta lilla förvarning via pressen också...

Det märkliga i sammanhanget är dock att det enda som Disney+ hittills har tagit bort är deras egenproduktioner, som Disney själva äger alla rättigheter till - inköpt material har hittills inte tagits bort, vilket ju vore betydligt mer logiskt om det handlar om att spara pengar...

Jabberjaw

Hur går det egentligen med serien Buzz Lightyear Rymdjägare (Buzz Lightyear of Star Command) från 2000 på Disney+ tjänsten? Väldigt tråkigt att inte den svenska dubbningen finns tillgänglig, eller har den kommit nu. Jag har ganska många avsnitt inspelade från Disney Channel under 2000-talets mitt, men saknar ~20 avsnitt fortfarande :(

Den och Lloyd i Rymden. Är väl i princip bara dessa två och Lilla Djungelboken som saknas med svenskt ljud på Disney Plus senast jag kollade efter saknade avsnitt. :-[

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet 18 januari 2024 kl. 22:58:08Hur går det egentligen med serien Buzz Lightyear Rymdjägare (Buzz Lightyear of Star Command) från 2000 på Disney+ tjänsten? Väldigt tråkigt att inte den svenska dubbningen finns tillgänglig, eller har den kommit nu. Jag har ganska många avsnitt inspelade från Disney Channel under 2000-talets mitt, men saknar ~20 avsnitt fortfarande :(

Den serien finns tyvär inte på Disney Plus i något land :( :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet 18 januari 2024 kl. 22:58:08Den och Lloyd i Rymden.
Fast Lloyd u Rymden är en dålig serie så det gör inget alls ;D ;D

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet 18 januari 2024 kl. 22:58:08Hur går det egentligen med serien Buzz Lightyear Rymdjägare (Buzz Lightyear of Star Command) från 2000 på Disney+ tjänsten? Väldigt tråkigt att inte den svenska dubbningen finns tillgänglig, eller har den kommit nu. Jag har ganska många avsnitt inspelade från Disney Channel under 2000-talets mitt, men saknar ~20 avsnitt fortfarande :(

Den och Lloyd i Rymden. Är väl i princip bara dessa två och Lilla Djungelboken som saknas med svenskt ljud på Disney Plus senast jag kollade efter saknade avsnitt. :-[
Även Aladdin serien finns inte heller :'(

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 18 januari 2024 kl. 23:08:11Även Aladdin serien finns inte heller :'(
Det är fortfarande ett flertal serier som fattas...

Jabberjaw

Citat från: gstone skrivet 18 januari 2024 kl. 23:08:11Även Aladdin serien finns inte heller :'(
Citat från: gstone skrivet 18 januari 2024 kl. 23:06:18Den serien finns tyvär inte på Disney Plus i något land :( :'(
Jätte märkligt. Då kanske det jag läst på Reddit stämmer trots allt. Att dom som äger serien inte alls tycker om den och helst vill låsa in serien i arkiven, vilket dom lyckats med.. :-\ :-[

Vart kan man läsa vilka serier som kommer på Disney+ och vilka som ska tas bort snart

Saknas även Herkules fortfarande...? som dom vägrar erkänna har en svensk dubbning. Som tur är har någon lagt upp den på archive.org så man kan kolla. :D

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 18 januari 2024 kl. 23:07:24Fast Lloyd u Rymden är en dålig serie så det gör inget alls ;D ;D
Fast med den logiken så skulle väl Disney inte samtidigt pumpa ut så många (i mitt tycke) mediokra live-action remakes? Så någon stor skada skulle det knappast vara att även ha med Lloyd i Rymden på tjänsten, oavsett vad man som individ tycker om serien.
Men det är helt okej.

Zach66

Jaha, då verkar det vara dags igen!!!!
Någon som kollat om detta gäller i Sverige/Norden också?

Fler filmer som plockas bort på Disney+

EDIT:
Mer specifik lista
Vad vore livet utan film?

Zach66

Om detta nu är fallet så hoppas jag verkligen någon kan lägga upp PERRI - EN VILDMARKSFANTASI (Perri) och LIVETS HEMLIGHETER (Secrets of Life) med svenskt tal.

Lillefot

Citat från: Zach66 skrivet  2 februari 2024 kl. 21:47:56Jaha, då verkar det vara dags igen!!!!

EDIT:
Mer specifik lista
Den andra länken nämner även detta
CitatHowever, in this case, Disney made no announcement that these titles were being removed.
Så de har alltså gjort samma sak och inte informerat om att innehållet kommer tas bort, antingen av glömska eller så bryr de sig helt enkelt inte. :(
Men det är helt okej.

Zach66

Citat från: Lillefot skrivet  2 februari 2024 kl. 22:02:06Den andra länken nämner även dettaSå de har alltså gjort samma sak och inte informerat om att innehållet kommer tas bort, antingen av glömska eller så bryr de sig helt enkelt inte. :(
Ja efter så många gånger tror jag då verkligen inte att det är av glömska, snarare att de struntar i vad deras betalande abonnenter tycker om deras ignorans.

Jonas9881

Citat från: Zach66 skrivet  2 februari 2024 kl. 21:50:23Om detta nu är fallet så hoppas jag verkligen någon kan lägga upp PERRI - EN VILDMARKSFANTASI (Perri) och LIVETS HEMLIGHETER (Secrets of Life) med svenskt tal.
Fråga Daniel om det, han kan säket ha dessa dokumentärer :) 

Eller någon annan samlare om nu folk inte laddar ner från streamingtjänster på grund av DRM, iförsig är det lätt att avkryptera. Men det skulle vara bra att arkivera dessa dokumentärer till allmänheten på Archive.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Zach66 skrivet  2 februari 2024 kl. 21:47:56Jaha, då verkar det vara dags igen!!!!

EDIT:
Mer specifik lista
Det var helt klart väldigt olyckligt, och det här är ju den första gången som det är klassiska filmer som tagits bort - tidigare har det rört sig om originalproduktioner från Disney+ som tagits bort. :(

Det märkliga nu är att det verkar gälla hela Europa (inklusive Sverige), men däremot inte USA - så ansluter man med VPN till USA finns fortfarande filmerna kvar, och har fortfarande svenskt tal och/eller text. Varför i allsindar ta bort något enbart för Europa...?! :o

Oerhört dålig stil att inte upplysa i förväg när någonting tas bort. Det är illa nog på Netflix, där man måste gå in på respektive film eller besöka tredjeparts specialsidor för att se när något kommer försvinna; men att överhuvudtaget inte upplysa om det är fullkomligt oacceptabelt. >:(
(Även om det i och för sig inte är riktigt lika illa när filmerna finns kvar i USA, för då finns det ju fortfarande sätt att kunna få tag i dem även utan tillgång till tidsmaskin...)

Citat från: Zach66 skrivet  2 februari 2024 kl. 21:50:23Om detta nu är fallet så hoppas jag verkligen någon kan lägga upp PERRI - EN VILDMARKSFANTASI (Perri) och LIVETS HEMLIGHETER (Secrets of Life) med svenskt tal.
Livets hemligheter har aldrig haft svenskt tal på Disney+, utan var (och i USA är) på engelska med svensk text.

Filmen har absolut dubbats till svenska 1957 (för biovisningar), men har såvitt jag vet inte funnits ute på VHS och kanske inte ens på 16 mm i Sverige. Inte ens Svenska Filminstitutet verkar ha någon 35 mm-kopia i deras arkiv, så finns kanske en viss risk att den svenska dubbningen inte finns bevarad; eller åtminstone att Disney inte lyckas hitta åt ljudbandet. :(

Men Perri - En vildmarksfantasi hade (och har) däremot den mycket sällsynta svenska dubbningen på Disney+.