Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet  1 juni 2024 kl. 20:39:09Har inte haft Disney+ på 5 månader nu. Har det kommit några nyheter kring när Buzz Lightyear of Star Command kommer på deras tjänst? Aladdin och Bonkers på svenska saknas väl fortfarande också.

Finns det någon tillförlitlig sida med nyheter om svenska dubbningar på tjänsten. Eller någon som gjort ett google docs dokument som går följa med vilka serier som finns just nu. :)
Kolka själv snåljåp
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  1 juni 2024 kl. 20:47:56Kolka själv snåljåp
Varför en sådan ton, jag kan minnas att även du frågat om saker finns på olika streamingtjänster... Vad är det för fel med att fråga? Du kan väl inte förvänta dig att alla ska ha alla streamingtjänster.

Jabberjaw

Citat från: gstone skrivet  1 juni 2024 kl. 20:47:56Kolka själv snåljåp
Du behöver inte svara om du inte vill hjälpa till gstone. Alla har inte möjlighet att ha alla streaming tjänster samtidigt, och vet att många här har Disney+ :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet  1 juni 2024 kl. 20:39:09Har inte haft Disney+ på 5 månader nu. Har det kommit några nyheter kring när Buzz Lightyear of Star Command kommer på deras tjänst? Aladdin och Bonkers på svenska saknas väl fortfarande också.
Buzz Lightyear of Star Command och Aladdin finns såvitt jag vet inte på Disney+ någonstans i världen, eller åtminstone inte i något land jag kunnat komma åt via VPN. :(

Man kan ju undra om det kanske finns någon slags rättighetsproblem med TV-serien Aladdin, då man annars kan tycka att den borde vara högprioriterad i åtminstone Nordamerika; om man betänker kopplingen till de populära filmerna...?

Bonkers har funnits på svenska Disney+, men togs bort för några månader sedan. Den finns kvar på amerikanska Disney+, om man ansluter via VPN, och har där fortfarande svensk text. Den fick dock aldrig någon ordentlig textning, utan många av avsnitten (dock inte alla) har en usel Google Translate-översatt textning som är under all kritik. Och förstås ingen svensk dubbning, för det är ju fortfarande ingen som vet vem som äger rättigheterna till den gamla befintliga dubben; liksom det mesta annat från FilmNet. :(
(Och ärligt talat finns nog inte tillräckligt stor efterfrågan på en gammal 1990-talsserie för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att beställa en ny dubbning för ett så litet land som Sverige)

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juni 2024 kl. 20:58:39Buzz Lightyear of Star Command och Aladdin finns såvitt jag vet inte på Disney+ någonstans i världen, eller åtminstone inte i något land jag kunnat komma åt via VPN. :(

Man kan ju undra om det kanske finns någon slags rättighetsproblem med TV-serien Aladdin, då man annars kan tycka att den borde vara högprioriterad i åtminstone Nordamerika; om man betänker kopplingen till de populära filmerna...?

Bonkers har funnits på svenska Disney+, men togs bort för några månader sedan. Den finns kvar på amerikanska Disney+, om man ansluter via VPN, och har där fortfarande svensk text. Den fick dock aldrig någon ordentlig textning, utan många av avsnitten (dock inte alla) har en usel Google Translate-översatt textning som är under all kritik. Och förstås ingen svensk dubbning, för det är ju fortfarande ingen som vet vem som äger rättigheterna till den gamla befintliga dubben; liksom det mesta annat från FilmNet. :(
(Och ärligt talat finns nog inte tillräckligt stor efterfrågan på en gammal 1990-talsserie för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att beställa en ny dubbning för ett så litet land som Sverige)
Tack Daniel!

Tusan då.. :( Såg igenom allt som fanns när jag hade abonnemang senast. Inklusive Star Wars produktionerna som jag tyckte var trevliga (Mandalorian etc,). Ska nog skicka en fråga till deras support avdelning då och hoppas att dom fått fler så intresset kanske uppmärksammas igen. Aladdin finns ju tack vare eldsjälar att tillgå på ett eller annat sätt. Likväl så finns ett antal avsnitt utav Buzz Lightyear of Star Command, plus dom jag själv spelat in från Disney Channel en gång i tiden. Men hade verkligen hoppats på att den nu snart 1 år senare sedan jag såg tjänsten hade tillkommit.

Bonkers har jag också bara sett på SVT i min barndom. Och några avsnitt på senare tid genom VHS inspelningar från Filmnet's K-T.V. Läste att det pågår något slags synkningsprojekt/insamling på Bonkers. Men det allra bästa hade ju varit om dom lyckades lösa dubbningarna så att man kan streama. :-\ Även om det inte finns så stor efterfrågan ifrån nya fans och dagens ungdom. Så borde Disney se det fina i att bevara sina gamla produktioner lite mer, eller trycka upp DVD on-demand. Så att dom gör lite som många eftermarknads fabriker gör inom bildelar. Att vänta på en "batch" och sedan trycka upp dom och skicka till kunderna. Spelar ju ingen roll om man får vänta några år, bara det går att skriva upp sig på en väntelista/önskelista.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juni 2024 kl. 20:58:39Buzz Lightyear of Star Command och Aladdin finns såvitt jag vet inte på Disney+ någonstans i världen, eller åtminstone inte i något land jag kunnat komma åt via VPN. :(

Har alla Bonkers avsnitt blivit funna med Svensk dubb?

Har 3 avsnitt på en köp Vhs men de sista avsnitten i serien har jag för mig endast blivit visade på FilmNet.

DingoPictures2005

Är även nyfiken på något annat.
Är det rättighetsproblem med den Danska och Norska dubben också?
Om jag minns rätt så fanns dessa språk inte att tillgå när serien låg ute på Disney+.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 juni 2024 kl. 10:40:20Har alla Bonkers avsnitt blivit funna med Svensk dubb?
Nej, tyvärr inte - om inte mitt minne sviker mig har jag spelat in 60 av de 65 avsnitten av Bonkers, men saknar följande avsnitt:

Säsong 2:
28. CasaBonkers
33. Cartoon Cornered

Säsong 4:
60. Bobcat Fever
62. When The Spirit Moves You
64. What You Read Is What You Get

Det är dock inte helt klarlagt om alla dessa avsnitt verkligen har dubbats till svenska och sänts på FilmNet eller inte, för FilmNet sände avsnitten huller om buller till synes utan uppenbar logik.

I de fall där Svensk Mediedatabas har angivit avsnittstitlar i tablåerna har dessa fem avsnitt inte sänts, och de har heller inte funnits med när jag beställt studiekopior från SMDb - men oklart om avsnitten kan ha sänts vid något annat tillfälle, eller om de inte sändes alls.

Om man har tillgång till gamla nummer av tidningen FilmNet Magazine, som skickades ut till alla abonnenter, så borde man kunna bli mycket klokare - för där stod avsnittstitlar med för alla sändningar av Bonkers. Jag abonnerade förvisso på FilmNet under hela den aktuella perioden, men de tidningarna är med största sannolikhet slängda; jag såg knappast någon anledning att behålla alla dessa tidningar som mest innehöll tablåer och liknande (däremot tror jag att jag sparade något enstaka nummer som innehöll intressanta artiklar, bland annat om Walt Disney)...

Jag vet inte om dessa tidningar finns hos Kungliga Biblioteket eller någon annanstans, men i så fall är det alla nummer från april 1994 till augusti 1995 som man hade behövt läsa igenom; med andra ord 17 nummer av tidningen.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 juni 2024 kl. 10:45:27Är även nyfiken på något annat.
Är det rättighetsproblem med den Danska och Norska dubben också?
Om jag minns rätt så fanns dessa språk inte att tillgå när serien låg ute på Disney+.
Mycket bra fråga. Den danska dubben beställdes också av FilmNet, så den bör med all säkerhet ha samma rättighetsproblem som den svenska.

Den norska dubben är jag faktiskt inte säker på hur det förhåller sig med, men jag misstänker att Bonkers kanske sändes i textad originalversion i Norge på FilmNet; precis som i Finland. Anledningen till det är att eftertexterna på FilmNet hade en extra skylt med "Svensk produktion: EUROTROLL / Dansk produktion: SUN STUDIO", och om serien hade haft norskt tal borde väl även norsk produktion ha stått med där...? Jag är faktiskt inte ens helt säker på om serien har dubbats till norska, eller om det bara är de tre avsnitt som släppts på VHS som dubbats...?

Men Bonkers har inga nordiska ljudspår på Disney+ i alla fall, utan har engelskt tal (plus några språk till) samt svensk, norsk, dansk och finsk text. Jag vill minnas att de norska och danska textspåren har samma urusla språk som de svenska (till stor del maskinöversatta med Google Translate), medan jag inte behärskar finska och kan därför inte svara på hur det förhåller sig med den finska texten.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juni 2024 kl. 12:18:54Nej, tyvärr inte - om inte mitt minne sviker mig har jag spelat in 60 av de 65 avsnitten av Bonkers, men saknar följande avsnitt:

Säsong 2:
28. CasaBonkers
33. Cartoon Cornered

Säsong 4:
60. Bobcat Fever
62. When The Spirit Moves You
64. What You Read Is What You Get

Det är dock inte helt klarlagt om alla dessa avsnitt verkligen har dubbats till svenska och sänts på FilmNet eller inte, för FilmNet sände avsnitten huller om buller till synes utan uppenbar logik.

I de fall där Svensk Mediedatabas har angivit avsnittstitlar i tablåerna har dessa fem avsnitt inte sänts, och de har heller inte funnits med när jag beställt studiekopior från SMDb - men oklart om avsnitten kan ha sänts vid något annat tillfälle, eller om de inte sändes alls.

Om man har tillgång till gamla nummer av tidningen FilmNet Magazine, som skickades ut till alla abonnenter, så borde man kunna bli mycket klokare - för där stod avsnittstitlar med för alla sändningar av Bonkers. Jag abonnerade förvisso på FilmNet under hela den aktuella perioden, men de tidningarna är med största sannolikhet slängda; jag såg knappast någon anledning att behålla alla dessa tidningar som mest innehöll tablåer och liknande (däremot tror jag att jag sparade något enstaka nummer som innehöll intressanta artiklar, bland annat om Walt Disney)...

Jag vet inte om dessa tidningar finns hos Kungliga Biblioteket eller någon annanstans, men i så fall är det alla nummer från april 1994 till augusti 1995 som man hade behövt läsa igenom; med andra ord 17 nummer av tidningen.
Mycket bra fråga. Den danska dubben beställdes också av FilmNet, så den bör med all säkerhet ha samma rättighetsproblem som den svenska.

Den norska dubben är jag faktiskt inte säker på hur det förhåller sig med, men jag misstänker att Bonkers kanske sändes i textad originalversion i Norge på FilmNet; precis som i Finland. Anledningen till det är att eftertexterna på FilmNet hade en extra skylt med "Svensk produktion: EUROTROLL / Dansk produktion: SUN STUDIO", och om serien hade haft norskt tal borde väl även norsk produktion ha stått med där...? Jag är faktiskt inte ens helt säker på om serien har dubbats till norska, eller om det bara är de tre avsnitt som släppts på VHS som dubbats...?

Men Bonkers har inga nordiska ljudspår på Disney+ i alla fall, utan har engelskt tal (plus några språk till) samt svensk, norsk, dansk och finsk text. Jag vill minnas att de norska och danska textspåren har samma urusla språk som de svenska (till stor del maskinöversatta med Google Translate), medan jag inte behärskar finska och kan därför inte svara på hur det förhåller sig med den finska texten.
Finns ett Norskt intro på yt och en Norsk dubbad vhs med 3 avsnitt.
Men den kanske bara dubbades för vhs i Norge ska fråga min Norska kontakt.

gstone

När kommer Big City Greens the Movie: Spacecation till Sverige  ?

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 juni 2024 kl. 12:34:21Finns ett Norskt intro på yt och en Norsk dubbad vhs med 3 avsnitt.
Men den kanske bara dubbades för vhs i Norge ska fråga min Norska kontakt.
Ja, att samma VHS-utgåva som i Sverige även släpptes i Norge råder ingen tvekan - men jag vet faktiskt inte om fler än dessa tre avsnitt dubbades eller inte.

Tyvärr var jag inte smart nog att prova byta till det norska ljudspåret på FilmNet för att se om man fick norskt eller engelskt tal där - däremot bytte jag någon gång till finskt ljudspår för att höra originalversionen (då FilmNet i likhet med Disney Channel nuförtiden hade engelskt tal på det finska ljudspåret i 9 fall av 10).

Den här sidan gör gällande att Bonkers ska ha sänts på NRK i Norge, men jag vet inte hur tillförlitliga de uppgifterna är då det också står att serien sänts på Disney Channel; vilket definitivt inte stämmer för något nordiskt land... Jag hittar tyvärr inga annan källor än Norske Stemmer Wiki och norska Wikipedia som bekräftar uppgiften om NRK, och ingendera uppger någon källa för den uppgiften.

I Sverige var det ju 19 avsnitt av Bonkers som sändes på SVT som del av Disneydags, blandat från säsong 1 och 3, medan alla resterande avsnitt bara sänts på FilmNet.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juni 2024 kl. 14:38:45Ja, att samma VHS-utgåva som i Sverige även släpptes i Norge råder ingen tvekan - men jag vet faktiskt inte om fler än dessa tre avsnitt dubbades eller inte.

Tyvärr var jag inte smart nog att prova byta till det norska ljudspåret på FilmNet för att se om man fick norskt eller engelskt tal där - däremot bytte jag någon gång till finskt ljudspår för att höra originalversionen (då FilmNet i likhet med Disney Channel nuförtiden hade engelskt tal på det finska ljudspåret i 9 fall av 10).

Den här sidan gör gällande att Bonkers ska ha sänts på NRK i Norge, men jag vet inte hur tillförlitliga de uppgifterna är då det också står att serien sänts på Disney Channel; vilket definitivt inte stämmer för något nordiskt land... Jag hittar tyvärr inga annan källor än Norske Stemmer Wiki och norska Wikipedia som bekräftar uppgiften om NRK, och ingendera uppger någon källa för den uppgiften.

I Sverige var det ju 19 avsnitt av Bonkers som sändes på SVT som del av Disneydags, blandat från säsong 1 och 3, medan alla resterande avsnitt bara sänts på FilmNet.
NorskeDubberWiki innehåller endel fel som vi konstaterat tidigare.
Fel jag stötte på var att exempelvis Håvard Bakke stod crediterad som nyhetsuppläsare i Toy Story trots att han inte står med i någon creditslista och det faktum  att Nicolay Lange-Nielsen står crediterad för rollen på alla creditlistor.
Ett annat stort problem var med Fantasia dubben från 80-talet då den hade helt obemärkt gått förbi innan jag la in informationen.
Efter research visade det sig även att den dubben till och med släppts på VHS och Dvd vilket då gör det helt absurt att missa.
Sedan finns inga källor på denna artikeln.....
Källorna är det jag brukar förlita till 100% när de finns listade på wikin.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 juni 2024 kl. 14:53:07Sedan finns inga källor på denna artikeln.....
Källorna är det jag brukar förlita till 100% när de finns listade på wikin.
Precis, Norske Dubber Wiki är väldigt praktiskt när det finns angivna källor; ofta i form av skärmdumpar från norska bildversioner och liknande. Men utan någon källa har man ju ingen aning var uppgifterna kommer ifrån, så jag vet inte om rösterna som angivits för Bonkers kommer från röstidentifiering eller från avskrivna dubbcredits på VHS-utgåvan...?
(Åtminstone den svenska VHS-utgåvan hade ju utsatt dubbcredits efter sluttexterna, varför man kan tycka att även den norska utgåvan borde ha det; men jag har inte själv tillgång till den och kan därför inte kolla...)

gstone

Ingen verkar ha svar på mina frågor om när Big City Greens the Movie: Spacecation och Disney Jr.'s Ariel kommer till Disney Plus i Sverige  :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 juni 2024 kl. 21:15:08Ingen verkar ha svar på mina frågor om när Big City Greens the Movie: Spacecation och Disney Jr.'s Ariel kommer till Disney Plus i Sverige  :-\
Vi kan inte svara på det vi inte vet, och såvitt jag vet är det ingen som jobbar på Disney+ som är aktiv på forumet.

Du får försöka kontakta Disney+ för att få svar på dina frågor, för vi kan tyvärr inte trolla fram svar när ingen mig veterligen gått ut med någon information för Sverige och Norden. :(