Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Idol

Startat av E, 10 september 2018 kl. 15:47:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 november 2024 kl. 14:16:08Vad tycker ni om deltagarna i årets Idol? Vilka är era favoriter i år?

Det var ett ovanligt starkt startfält i år, och flera riktigt bra har redan åkt ut. Men min absoluta favorit i år är Margaux Flavet, som verkligen är helt fantastisk och aldrig gjort en dålig insats hittills. Som god tvåa skulle jag nog vilja säga Leo Tekiel, som varit lite ojämn men överlag väldigt bra.

Jag tyckte det var tråkigt att både Ella Ekholm och Lukas Söderholm åkte ut förra veckan - båda två var bra, och hade förtjänat att vara kvar längre i tävlingen. För Ellas del känns det som att genren har med saken att göra - kanske är rock för smal genre nuförtiden, och i synnerhet för tjejer...?

För Lukas del berodde det nog på att TV4 Play-appen inte gick att rösta med förra veckan, och kan man inte längre rösta gratis kommer det förstås att påverka resultatet. Med appen kommer nog många att rösta på 4 - 5 olika deltagare, och måste man ringa kommer de flesta nog att nöja sig med 1 - 2 deltagare - då blir det att man nöjer sig med de man tycker är bäst istället för de man tycker är bra, och jag tror att fler än jag känner att Lukas varit bra men inte bäst.

Victoria Grace Larsson har varit ojämn, men blivit bättre de senaste veckorna - så jag tycker det är bra att hon inte åkte ut (när hon nu hängde löst förra veckan), så det vore orättvist att åka ut bara för att hon var sjuk och hade feber då...

Men alla kvarvarande i tävlingen är duktiga, men personligen har jag lite svårt för Joel Nordenberg - men det beror nog mycket på att jag har väldigt svårt för rap. Så jag hoppas personligen att han åker ut ikväll, även om det nog är mindre sannolikt...

Ska i alla fall bli spännande med Disney-tema ikväll. :)
Första gången man ser någon annan med namnet Margaux
Citat från: Elios skrivet 23 november 2024 kl. 14:36:55Min kusin har faktiskt varit med iår. Benjamin.
Sjöng många svåra låtar. Men kul han ändå kom väldigt långt.  ;D
Min kompis har försökt att söka till Idol men aldrig blivit intagen

Daniel Hofverberg

Jag tycker inte att Victoria Grace förtjänade att åka ut ikväll - hennes andra låt var visserligen inte jättebra, och kändes som en efterapning av originalet, men Disney-låten passade henne perfekt.

Mellan Victoria och Minou var det svårt att ta ställning ikväll, då jag tyckte att Victoria var bättre på den första låten medan Minou var bättre på den andra låten.

Jag tycker dock att Robin Sohlberg var sämst ikväll, så jag tycker att han hade förtjänat att åka ut. Disney-temat klarade han förvisso av bättre än väntat, men vid den andra låten var det som att gnistan gick ur honom och han började kännas trött och oengagerad. Ärligt talat börjar jag undra om han ens själv vill vara kvar i tävlingen längre...? Han har varit väldigt bra tidigare, men har tappat gnistan de senaste veckorna och börjar nu kännas lite slätstruken - han sjunger fortfarande bra, men det börjar låta likadant jämt och han både känns och ser trött ut; som om någon slags gnista har försvunnit och att han har tappat engagemanget.

Nåja, jag är tacksam så länge som Margaux och Leo är kvar i tävlingen, då de två verkligen förtjänar att gå till final - och Margaux förtjänar att vinna, som är helt fantastisk.

Citat från: Elios skrivet 23 november 2024 kl. 14:39:15Vad tycker du om Minou då?^^
Jag har alltid tyckt om Minou Nilsson, men hon har varit lite ojämn - ibland väldigt bra, och ibland inte fullt lika bra. Men hennes största problem är att hon inte riktigt sticker ut i mängden, utan känns en smula "anonym". Hon sjunger absolut bra, men har ingen säregen röst, har ingen specifik genre och har kanske inte riktigt hittat sig själv än. Inte så anmärkningsvärt, då hon trots allt bara är 18 år gammal, men det är nog därför som folk inte röstar på henne.

Men jag uppskattar att Minou ikväll visade intresse för att hålla på med dubbning. :)

Citat från: Elios skrivet 23 november 2024 kl. 14:36:55Min kusin har faktiskt varit med iår. Benjamin.
Sjöng många svåra låtar. Men kul han ändå kom väldigt långt.  ;D
Om du syftar på Benjamin Löfquist, så var jag ärligt talat inte så förtjust i honom; jag tyckte han sjöng falskt lite för ofta. Missförstå mig rätt nu: han verkar trevlig, charmig och sympatisk, och hade en imponerande utstrålning. Men sångmässigt tyckte jag inte riktigt att han höll måttet, utan sjöng falskt ibland.

Likadant med Robin Hörnberg, som inte heller höll måttet rent sångmässigt; de två tycker jag var de svagaste korten av de som kom till lördagsfinalerna - jag tror nog kanske att båda två hade vunnit på att öva ett år och sökt nästa år istället, då de inte kändes tillräckligt "klara".

Däremot tycker jag att Paulina Velasquez Gallegos åkte ut alldeles för tidigt, och hade förtjänat att komma längre - hon var väldigt bra, även om jag i och för sig inte tror att hon skulle ha haft någon chans att vinna.

Citat från: MOA skrivet 23 november 2024 kl. 23:34:05Första gången man ser någon annan med namnet Margaux
Det är inte ett jättevanligt namn, helt klart - men enligt folkbokföringen finns det faktiskt minst 74 personer i Sverige som heter Margaux.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 november 2024 kl. 02:55:48Om du syftar på Benjamin Löfquist, så var jag ärligt talat inte så förtjust i honom; jag tyckte han sjöng falskt lite för ofta. Missförstå mig rätt nu: han verkar trevlig, charmig och sympatisk, och hade en imponerande utstrålning. Men sångmässigt tyckte jag inte riktigt att han höll måttet, utan sjöng falskt ibland.
Japp. Det är min kusin det.
Här är vi från förra året.

Elios

I övrigt tycker jag det var för jävligt att Victoria Grace åkte ut. Hon förtjänade fanimej gå vidare utan tvekan. Både hon och Minou hade jag velat se i finalen faktiskt.
Men jag bara hoppas att hon ändå går väldigt långt ändå. ♥️♥️♥️♥️

Daniel. Vad tyckte du om Olivia då?^^

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 24 november 2024 kl. 03:51:50Daniel. Vad tyckte du om Olivia då?^^
Jag tyckte om Olivia, men även hon var lite ojämn - hon hade ett par svackor men blev bättre och bättre, så jag tycker att hon också åkte ut tidigare än hon hade förtjänat. Jag tror dock inte att hon hade haft någon vinstchans, men några veckor till hade hon förtjänat att vara kvar. Den sista veckan hon var med tyckte jag dock kanske att det kändes som att hon förlorat någon gnista, varför jag hann tänka tanken att hon kanske inte riktigt själv ville vara med så mycket längre.

Men det är/var ett ovanligt starkt startfält i år, så därför är det ju oundvikligt att bra deltagare måste åka ut. Olivia var väl också en av dem som inte riktigt hittat sig själv än, vilket kan ha varit en bidragande orsak till att hon fick för lite röster.

Citat från: Elios skrivet 24 november 2024 kl. 03:51:50Men jag bara hoppas att hon ändå går väldigt långt ändå. ♥️♥️♥️♥️
Det hoppas jag med. Det brukar ju inte vara så många varje år som verkligen slår igenom som artister, men Victoria har en så imponerande sångröst att jag tycker att hon borde få skivkontrakt.

Hur långt hon sen går är nog delvis upp till henne själv - för att verkligen lyckas som artist krävs det ju att man satsar hårt, och lägger ner mycket tid och energi. Det är nog där det fallerat i flera fall med f.d. Idol-deltagare genom åren som går upp i rök efter en kortare tid. Det är förstås inte förklaringen för samtliga fall, men i en del fall.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 november 2024 kl. 02:55:48Det är inte ett jättevanligt namn, helt klart - men enligt folkbokföringen finns det faktiskt minst 74 personer i Sverige som heter Margaux.
Tänkte förstås på Margaux Dietz men hon har aldrig haft musikkarriär

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 25 november 2024 kl. 23:35:03Tänkte förstås på Margaux Dietz men hon har aldrig haft musikkarriär
Jag förstod att du tänkte på henne, då det ju liksom inte finns så många kända Margaux i Sverige...

Daniel Hofverberg

Gudskelov att Margaux gick till final - det är hon verkligen värd, som är överlägset bäst i årets startfält. I synnerhet hennes första låt igår (låten från Barbie) blev också makalöst bra, och jag tror inte någon kunde hålla tårarna borta efter det framträdandet...

I övrigt tycker jag det är orättvist att Leo åkte ut, som varit så bra hela hösten - han hade verkligen förtjänat en finalplats. Förmodligen var det hans första låt som ställde till det, då det är en så svår låt och dessutom tämligen okänd och otillgänglig för gemene man.

Däremot är jag glad att Minou gick till final, som var riktigt bra igår och har blivit bättre och bättre under senare veckor - inte minst Beatles-låten gjorde hon väldigt bra.

Men jag hade gärna sluppit Joel i final, som jag inte alls tycker är så märkvärdig som juryn vill göra gällande. Visst sjunger han bra, men jag tycker ändå inte han är så märkvärdig. Då hade verkligen Leo förtjänat hans plats i finalen istället.

Men helt rätt att Robin åkte ut, som var klart sämst igår - inte alls dålig, men sämst i det här startfältet. Fortfarande tycker jag det känns som att han har tappat gnistan han en gång hade, och har sett lite oengagerad ut under senare veckor. Kanske har det blivit för jobbigt att vara borta från den (relativt) nyfödda sonen så länge...? Och att han dessutom är så smal, och sjunger ungefär samma slags låtar hela tiden gör heller inte saken bättre. Det är självklart inget fel att satsa på country, men i sådana här sammanhang vinner man ändå på att visa någon slags bredd, så att inte alla låtar låter likadant.

Ska bli väldigt spännande med finalen på lördag - jag hoppas verkligen att Margaux vinner i år, för nu när Leo är borta känns hon som den enda riktigt värdiga vinnaren. :)

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2024 kl. 01:12:51Gudskelov att Margaux gick till final - det är hon verkligen värd, som är överlägset bäst i årets startfält. I synnerhet hennes första låt igår (låten från Barbie) blev också makalöst bra, och jag tror inte någon kunde hålla tårarna borta efter det framträdandet...

I övrigt tycker jag det är orättvist att Leo åkte ut, som varit så bra hela hösten - han hade verkligen förtjänat en finalplats. Förmodligen var det hans första låt som ställde till det, då det är en så svår låt och dessutom tämligen okänd och otillgänglig för gemene man.

Däremot är jag glad att Minou gick till final, som var riktigt bra igår och har blivit bättre och bättre under senare veckor - inte minst Beatles-låten gjorde hon väldigt bra.

Men jag hade gärna sluppit Joel i final, som jag inte alls tycker är så märkvärdig som juryn vill göra gällande. Visst sjunger han bra, men jag tycker ändå inte han är så märkvärdig. Då hade verkligen Leo förtjänat hans plats i finalen istället.

Men helt rätt att Robin åkte ut, som var klart sämst igår - inte alls dålig, men sämst i det här startfältet. Fortfarande tycker jag det känns som att han har tappat gnistan han en gång hade, och har sett lite oengagerad ut under senare veckor. Kanske har det blivit för jobbigt att vara borta från den (relativt) nyfödda sonen så länge...? Och att han dessutom är så smal, och sjunger ungefär samma slags låtar hela tiden gör heller inte saken bättre. Det är självklart inget fel att satsa på country, men i sådana här sammanhang vinner man ändå på att visa någon slags bredd, så att inte alla låtar låter likadant.

Ska bli väldigt spännande med finalen på lördag - jag hoppas verkligen att Margaux vinner i år, för nu när Leo är borta känns hon som den enda riktigt värdiga vinnaren. :)
Hur kommer det att sluta då? Om du får förutse det hela? Själv håller jag på Minou, sen Margaux.
😁
Jag undrar förresten lite hur det kommer funka när dom avslöjar vinnaren!?
Kommer dom presentera vem som blev trea tidigt i tävlingen?
Är det vanligt att det varit tre finalister förr?
*Jag vet en gång 2016, när Liamoo vann och Rebecca Karlsson kom tvåa och Charlie Grönvall kom trea i finalen.)
Eller kommer dom avslöja vem vinnaren är direkt eller kanske säga först vem som kom tvåa och sen avslöja vinnaren. Men det känns lite smutsigt att göra så så det tror jag inte.
Vad tror ni?  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  4 december 2024 kl. 13:46:11Hur kommer det att sluta då? Om du får förutse det hela? Själv håller jag på Minou, sen Margaux.
😁
Jag undrar förresten lite hur det kommer funka när dom avslöjar vinnaren!?
Kommer dom presentera vem som blev trea tidigt i tävlingen?
Är det vanligt att det varit tre finalister förr?
Det har varit tre finalister ibland, även om det inte varit jättevanligt. Åtminstone nån gång har de då avbrutit omröstningen efter de första två låtarna, och sen blir det bara de två med flest röster som fått sjunga vinnarlåten - det tycker jag är taskigt mot de som tagit sig så långt, så jag hoppas att alla tre får sjunga alla låtarna.

Om vi ser till spelbolagens odds tycker jag det ser ganska lovande ut för Margaux, men Joel verkar ju populär så han kan (tyvärr) mycket väl också vinna:
https://bettingsidor.se/odds/idol/
https://www.betsson.com/sv/odds/musik/sverige/idol
(Jag förordar verkligen inte någon att spela, utan länkar bara för att få en tydlig bild på oddsen; som ju säger en del om sannolikheten)

Minou skulle jag tro är chanslös, då hon ju hängt löst så pass många gånger; så att det är osannolikt att tillräckligt många skulle rösta på henne. Jag ser dock hellre att Minou vinner än Joel, även om jag absolut helst av allt vill se Margaux som vinnare - hon är verkligen helt fantastisk.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2024 kl. 01:39:35Det har varit tre finalister ibland, även om det inte varit jättevanligt. Åtminstone nån gång har de då avbrutit omröstningen efter de första två låtarna, och sen blir det bara de två med flest röster som fått sjunga vinnarlåten - det tycker jag är taskigt mot de som tagit sig så långt, så jag hoppas att alla tre får sjunga alla låtarna.

Om vi ser till spelbolagens odds tycker jag det ser ganska lovande ut för Margaux, men Joel verkar ju populär så han kan (tyvärr) mycket väl också vinna:
https://bettingsidor.se/odds/idol/
https://www.betsson.com/sv/odds/musik/sverige/idol
(Jag förordar verkligen inte någon att spela, utan länkar bara för att få en tydlig bild på oddsen; som ju säger en del om sannolikheten)

Minou skulle jag tro är chanslös, då hon ju hängt löst så pass många gånger; så att det är osannolikt att tillräckligt många skulle rösta på henne. Jag ser dock hellre att Minou vinner än Joel, även om jag absolut helst av allt vill se Margaux som vinnare - hon är verkligen helt fantastisk.
Minou är för mig helt fantastisk. Hon överglänser allt man kan önska sig och det ska verkligen sägas att jag vågade inte titta när det stod mellan henne och Robin i semifinalen när dom skulle berätta vem som gick vidare. Så när jag då skulle kolla sen vem det var som gick vidare så ser jag att Pär Lernström pratar med Minou och jag bara känner att aja hon kom ändå ganska långt. Sen så säger Per att det kommer bli jobbigt för hennes mormor i en vecka till för att Minou är i final och jag bara: YES!
Nu jävlar ska hon bara ta hem det.
Hon har överraskat mig gång på gång! ♥️♥️♥️♥️
Så det kändes skönt att tro fel där, men så kan det ju vara när man kommer in mitt i.

Även om det kanske ser tufft ut för henne så vet man ju aldrig.
Annars hoppas jag på Margaux.
Så jag brukar aldrig kolla på odds för att då känns det inte så spännande om jag ska vara helt ärlig att titta för då brukar dom ju alltid ha rätt nästan. Men ja vi får ju se för både Minou och Margaux har ju varit bra. Hade med velat se Victoria Grace i finalen för hon vara helt jävla underbar hon med. ♥️♥️♥️♥️

Daniel Hofverberg

Jippi! Gudskelov att Margaux vann - det hade verkligen inte känts rättvist om Joel hade vunnit, då Margaux är så mycket bättre. En mycket värdig vinnare, och en helt fantastisk artist som kommer gå långt. :)

Det var väl ingen direkt högoddsare att Minou skulle åka ut i det första momentet, då hon ju trots allt har hängt löst flera gånger som varken Margaux eller Joel har - men med henne ute ur leken var det väldigt svårtippat mellan Margaux och Joel. Just vinnarlåten, som för övrigt inte var så mycket att hänga i granen, tycker jag att Joel gjorde bättre - men vid kvällens andra låtar var Margaux överlägset bäst. Framförallt "At Last" gjorde hon oerhört bra.

Margaux känns verkligen som en färdig artist redan nu, och den enda av de tre som verkligen berör och har inlevelse. Joel och Minou kan absolut sjunga, men Margaux berör på ett annat sätt än de andra två; och framförallt Joel blir jag inte alls berörd av.

Det kan nog också ha varit en fördel att man verkligen fått lära känna Margaux, på ett sätt som man inte fått med särskilt många Idol-deltagare genom åren. Efter den här hösten känns det som att man känner Margaux på djupet, och har fått veta det mesta av vad som hänt i hennes liv. Joel däremot vet vi knappt någonting om - han är kristen och tycker om rap, men i övrigt är han i stort sett ett oskrivet blad.