Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vem är E.H. Brochmann?

Startat av TonyTonka, 19 juni 2008 kl. 17:02:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet 26 januari 2024 kl. 16:01:01Jag har tyvärr aldrig sett hela originaldubbningen (även om jag verkligen hoppas att den letar sig ut på archive.org en vacker dag), men på det lilla klippet som du laddade upp för typ 16-17 år sedan så är rösten alldeles för elektronisk för att kunna urskilja dialekter och brytningar. Men å andra sidan var det längesedan jag lyssnade på klippet, så jag är absolut inte säker.
Är ganska säker nu på att det måste vara Harald Brochmann om namnet inte är påhittat.
Finns väldigt få Brochmann omnämnda i Dn arkivet men dom 2 Brochmann som nämns som inte är särskilt kända som har E eller H i förnamnet är Harald och Ellen Brochmann någon av dessa måste det vara om inte namnet är påhittat.
Yes tror mest på att det är Harald Brochmann, men kan ju även vara Ellen? 
Rösten är så förställd att man inte kan höra om det är en man eller kvinna bakom mikrofonen.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 januari 2024 kl. 16:52:00Är ganska säker nu på att det måste vara Harald Brochmann om namnet inte är påhittat.
Finns väldigt få Brochmann omnämnda i Dn arkivet men dom 2 Brochmann som nämns som inte är särskilt kända som har E eller H i förnamnet är Harald och Ellen Brochmann någon av dessa måste det vara om inte namnet är påhittat.
Yes tror mest på att det är Harald Brochmann, men kan ju även vara Ellen?
Rösten är så förställd att man inte kan höra om det är en man eller kvinna bakom mikrofonen.
Snygg profilbild ☺️👍
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 januari 2024 kl. 16:52:00Är ganska säker nu på att det måste vara Harald Brochmann om namnet inte är påhittat.
En tredje möjlighet är ju att E.H. Brochmann var en lokal skådespelare från någon annanstans än Stockholm, exempelvis amatörskådespelare, som aldrig blev rikskänd - trots allt har väl Dagens Nyheter främst skrivit om Stockholmstrakten, så skådespelare från andra delar av landet som inte spelat teaterföreställningar i Stockholm har kanske inte nödvändigtvis nämnts där...?
(Eller åtminstone är ju DN i dagens läge ganska Stockholmscentrerade, så jag gissar att det var så även på den tiden)

Mathilda Gustafsson

Med rösten i den dubbningen kan det vara vem som helst det behöver inte vara en man och det behöver inte vara en vuxen heller den är för förvrängd för att det ska gå och höra någonting om vem som gör den 

Tur att man lär dig Clarence Nash svenska för Saludos Amigos och Tre caballeros.

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 januari 2024 kl. 21:55:42Med rösten i den dubbningen kan det vara vem som helst det behöver inte vara en man och det behöver inte vara en vuxen heller den är för förvrängd för att det ska gå och höra någonting om vem som gör den

Behöver det ens vara en människa ? ???
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 26 januari 2024 kl. 22:28:15Behöver det ens vara en människa ? ???
Nja, tror inte talsynteser fanns på 1950-talet, men jag kan för all del ha fel. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2024 kl. 21:43:13En tredje möjlighet är ju att E.H. Brochmann var en lokal skådespelare från någon annanstans än Stockholm, exempelvis amatörskådespelare, som aldrig blev rikskänd - trots allt har väl Dagens Nyheter främst skrivit om Stockholmstrakten, så skådespelare från andra delar av landet som inte spelat teaterföreställningar i Stockholm har kanske inte nödvändigtvis nämnts där...?
(Eller åtminstone är ju DN i dagens läge ganska Stockholmscentrerade, så jag gissar att det var så även på den tiden)
Kan hända.
Vet dock ej vart man kan söka i andra tidningar....
Med tanke på att Brochmann är ett väldigt obsurt efternamn så känns det dock som att det kan vara Harald Brochmann.

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 januari 2024 kl. 00:09:24Kan hända.
Vet dock ej vart man kan söka i andra tidningar....
Med tanke på att Brochmann är ett väldigt obsurt efternamn så känns det dock som att det kan vara Harald Brochmann.
tidningar.kb.se kanske kan vara något?
Houba !

Sabelöga

Citat från: Sabelöga skrivet 15 september 2023 kl. 15:33:19Skulle det kunna vara den norska skådespelaren, teknikern, teaterdirektörn Harald Brochmann måntro?

Han föddes 1933 och var aktiv sedan 1960-talet. Dog 2019.
Förresten sa inte jag detta för några månader sen?

Förslaget blev ganska ljummet bemött då med..
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 27 januari 2024 kl. 01:17:47tidningar.kb.se kanske kan vara något?
Problemet med KBs tidningstjänst är ju att man måste befinna sig i Kungliga Bibliotekets lokaler för att kunna se hela tidningssidor/artiklar - på nätet får man bara de små smakproven på några ord i anslutning till ordet man söker efter.

Jag har ändå gjort ett försök att söka efter Brochmann i KBs tidningstjänst, och majoriteten av de träffar man får handlar om antingen den norska arkitekten, professorn och tecknaren Odd Brochmann eller den norska författaren och journalisten Georg Brochmann - vid ingendera stämmer initialerna, och dessutom är det väl osannolikt att de skulle ha medverkat i en dubbning i Sverige (även om Odd i och för sig verkar ha föreläst på Chalmers i Göteborg en gång i tiden, varför man kan förmoda att han borde ha kunnat hyfsad svenska).

Men någon annan inom teaterbranschen än Harald Brochmann lyckas jag inte att hitta utifrån de smakprov man kan se i KBs tidningstjänst. Även om han är tänkbar, så känns det i mina ögon osannolikt att Per-Axel Branner skulle ha anlitat en på den tiden förmodligen okänd 16-åring för att spela en så välkänd rollfigur som Kalle Anka. Men det vore kanske för all del en idé att följa Anders tips och att försöka få tag i Haralds dotter Johanne Brochmann, för att höra vad hon vet; även om Pank och fågelfri var innan hon föddes, så borde väl hennes pappa ha nämnt för henne ifall han spelat Kalle Anka...

Dessutom har KBs samlingar sina begränsningar, då det främst är de stora rikstäckande tidningarna som har digitaliserats regelbundet - annars har det rört sig om periodvis digitalisering, eller att de börjat digitalisera först på senare år. De flesta tidningar i Västerbotten och Norrbotten började exempelvis inte samlas in och digitaliseras förrän 2013. För 1950-, 1960- och 1970-talet är det alltså långt ifrån alla lokaltidningar i landet som finns med i KBs söktjänst, varför det är fullt tänkbart att lokala skådespelare på andra orter än Stockholm kan ha nämnts i lokaltidningar under perioden som inte dyker upp vid sökning.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 januari 2024 kl. 03:11:26Men någon annan inom teaterbranschen än Harald Brochmann lyckas jag inte att hitta utifrån de smakprov man kan se i KBs tidningstjänst. Även om han är tänkbar, så känns det i mina ögon osannolikt att Per-Axel Branner skulle ha anlitat en på den tiden förmodligen okänd 16-åring för att spela en så välkänd rollfigur som Kalle Anka. Men det vore kanske för all del en idé att följa Anders tips och att försöka få tag i Haralds dotter Johanne Brochmann, för att höra vad hon vet; även om Pank och fågelfri var innan hon föddes, så borde väl hennes pappa ha nämnt för henne ifall han spelat Kalle Anka...
Hon måste i vilket fall som helst känna till om hennes far hade några fler förnamn som skulle kunna förklara E:et i E.H. Brochmann.

Mathilda Gustafsson

Citat från: TonyTonka skrivet 26 januari 2024 kl. 22:43:53Nja, tror inte talsynteser fanns på 1950-talet, men jag kan för all del ha fel. ^^
Han refererar till ett annat inlägg där han säger att det är en riktig Anka

DingoPictures2005

@Daniel Hofverberg Du råkar inte ha några ljudklipp med Harald Brochmann?
Har en kompis som ska försöka hjälpa mig att ta bort pitchen på ljudet.
Så det går att jämföra rösten med Haralds röst.
Det kanske dock är svårt att lösa då han bara verkar varit aktiv i teater uppsättningar och som tekniker.

TonyTonka

Kan det vara teknikern Oscar Rosander som är Kalles röst, och därmed E.H Brochmann? Om inte tror jag att de två initialerna (E.H) kan vara det enda sättet att lösa mysteriet, om det ens går.

Jag har för övrigt läst hela denna tråden idag, och såg att jag föreslagit flera gånger att Brochmann i själva verket kan vara en kvinna, och om det var en kvinna och namnet är en pseudonym kanske det beror på att man inte ville att folk skulle veta att det var en kvinna som gjorde Kalles röst, trots allt var väl inte kvinnosynen den bästa 1950. 

Men detta var bara en random teori jag kom på när jag läste genom denna tråden.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games