Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vem är E.H. Brochmann?

Startat av TonyTonka, 19 juni 2008 kl. 17:02:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Jag tror kanske att det är initialerna på två olika personer för under filmens gång förändras rösten som jag har förstått det

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 maj 2024 kl. 13:03:13Måste det vara i forskningssyfte?

Räknas detta verkligen som forskning när vi som privatpersoner söker info om en person?
Ja.
Det är viktigt att veta vem som var Kalle i Pank & Fågelfri.
Efter att ha kollat nogrannt på namnen på Ratsit så tror jag dock att alla dom få med namnet Brochmann är relaterade med Harald Brochmann som vi vet inte spelade Kalle☹️.

Personligen så tror jag det är Rune Halvarsson under alias då han spelade Kalle, 10 år tidigare och då denne Brochmann inte finns dokumenterad någonstans.
Jag vill gärna höra Chef Donalds originaldubb för att höra om det finns likheter mellan Brochmann och Runes Kalle.

DingoPictures2005

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 maj 2024 kl. 17:10:23Jag tror kanske att det är initialerna på två olika personer för under filmens gång förändras rösten som jag har förstått det
Har som sagt endast hittat Ellen och Harald Brochmann som har ett namn som börjar på E eller H och Brochmann som efternamn.

Ellen vet vi att det inte är, då jag kan höra att det är kille som är bakom rösten i både sång och tal efter att ha lyssnat på klippen Salle pitchade om.

Harald vet vi också att det inte är, då Haralds dotter bekräftat att han inte spelat Kalle Anka.

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 maj 2024 kl. 17:17:51Har som sagt endast hittat Ellen och Harald Brochmann som har ett namn som börjar på E eller H och Brochmann som efternamn.

Ellen vet vi att det inte är, då jag kan höra att det är kille som är bakom rösten i både sång och tal efter att ha lyssnat på klippen Salle pitchade om.

Harald vet vi också att det inte är, då Haralds dotter bekräftat att han inte spelat Kalle Anka.
Lyssna på det här klippet i början låter det som en annan röst ju

https://www.dubbningshemsidan.se/kalle-brochman.mp3

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 maj 2024 kl. 17:14:36Ja.
Det är viktigt att veta vem som var Kalle i Pank & Fågelfri.
Efter att ha kollat nogrannt på namnen på Ratsit så tror jag dock att alla dom få med namnet Brochmann är relaterade med Harald Brochmann som vi vet inte spelade Kalle☹️.

Personligen så tror jag det är Rune Halvarsson under alias då han spelade Kalle, 10 år tidigare och då denne Brochmann inte finns dokumenterad någonstans.
Jag vill gärna höra Chef Donalds originaldubb för att höra om det finns likheter mellan Brochmann och Runes Kalle.
Så dom som finns med i Ratsit är relaterade med Harald Brochmann. Hur menar du där egentligen? Hur kan alla dom privatpersonerna har en koppling till en röstskådespelare?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 maj 2024 kl. 17:23:38Så dom som finns med i Ratsit är relaterade med Harald Brochmann. Hur menar du där egentligen? Hur kan alla dom privatpersonerna har en koppling till en röstskådespelare?
Ja det finns 14 Brochmann och alla är relaterade till teater skådisen Harald är jag ganska säker på.

Känner igen namnet Torgrim och Johanne och den ena hette Cecilia i mellannamn troligtvis då personen är relaterade till Cecilia Brochmann/Stenhammar.
Sedan så är det andra barn eller barnbarn till Harald.

Harald har förresten aldrig dubbat, Men vid trodde ett tag att det var han som spelade Kalle men Johanne har bekräftat att han inte spelat Kalle.
@Anders M Olsson har även haft kontakt med Torgrim Brochmann som hade bra koll på släkten och han visste inte vem E.H. Brochmann var.

Cecilia Stenhammar/Brochmann har dock dubbat Terriern i 101 Dalmatinerns enligt mig bättre originaldubb om du undrar

Därför tror jag denne Brochmann var Rune Halvarsson.
Eventuellt någon utländsk person som dubbade Kalle (Därmed ej listad på Svenska databaser), eller någon som döljde sig under ett smeknamn.
Var som sagt vanligt att pilsnerfilmsskådespelare kallades för smeknamn som exempelvis Thor Modéen = Tossed och Wiktor Andersson = Kulörten.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 maj 2024 kl. 18:43:45Ja det finns 14 Brochmann och alla är relaterade till teater skådisen Harald är jag ganska säker på.

Känner igen namnet Torgrim och Johanne och den ena hette Cecilia i mellannamn troligtvis då personen är relaterade till Cecilia Brochmann/Stenhammar.
Sedan så är det andra barn eller barnbarn till Harald.

Harald har förresten aldrig dubbat, Men vid trodde ett tag att det var han som spelade Kalle men Johanne har bekräftat att han inte spelat Kalle.
@Anders M Olsson har även haft kontakt med Torgrim Brochmann som hade bra koll på släkten och han visste inte vem E.H. Brochmann var.

Cecilia Stenhammar/Brochmann har dock dubbat Terriern i 101 Dalmatinerns enligt mig bättre originaldubb om du undrar

Därför tror jag denne Brochmann var Rune Halvarsson.
Eventuellt någon utländsk person som dubbade Kalle (Därmed ej listad på Svenska databaser), eller någon som döljde sig under ett smeknamn.
Var som sagt vanligt att pilsnerfilmsskådespelare kallades för smeknamn som exempelvis Thor Modéen = Tossed och Wiktor Andersson = Kulörten.
Men varför skulle Rune Halvarsson inte vilja stå som röst till Kalle anka, utan har valt ett namn som E.H. Brochmann?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Mathilda Gustafsson

Som vi nämnt flera gånger är det arvodelistor informationen kommer ifrån inget officiellt så det finns ingen anledning att försöka gömma sitt namn för dokumentet kommer från dubbningens regissör och han vet ju vem han har anlitat.
Citat från: Jonas9881 skrivet 27 maj 2024 kl. 19:42:37Men varför skulle Rune Halvarsson inte vilja stå som röst till Kalle anka, utan har valt ett namn som E.H. Brochmann?

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 maj 2024 kl. 19:46:50Som vi nämnt flera gånger är det arvodelistor informationen kommer ifrån inget officiellt så det finns ingen anledning att försöka gömma sitt namn för dokumentet kommer från dubbningens regissör och han vet ju vem han har anlitat.
Fast det var ju @DingoPictures2005 som sade att det kanske var Rune Halvarsson.
Kanske ska man inte fasna på släkten Brochmann utan kanske leta upp släkten till Per-Axel Branner som regisserade den.

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 maj 2024 kl. 19:42:37Men varför skulle Rune Halvarsson inte vilja stå som röst till Kalle anka, utan har valt ett namn som E.H. Brochmann?
Varför går inte denne Brochmann att hitta någonstans om han har funnits är då en bättre fråga?
Har lagt ned otroligt mycket tid på att försöka hitta någon vid namn Brochmann som kan ha använt E.H. som initialer men inte hittat någon.

DingoPictures2005

Sedan så finns ingen släkt vid namn Brochmann i Sverige förutom Haralds släkt.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 maj 2024 kl. 18:43:45Därför tror jag denne Brochmann var Rune Halvarsson.
Varför tror du det?

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 maj 2024 kl. 21:17:28Läs konversationen
Han gjorde rösten till Kalle 10 år tidigare, alltså på 1940.

Men är det någon som vet släkten till Rune Halvarsson som kan kontakta släkten och fråga?
Då han bör ha nämnt om det nu var han som gjorde Kalle anka 1950.

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 maj 2024 kl. 21:23:23Han gjorde rösten till Kalle 10 år tidigare, alltså på 1940.

Men är det någon som vet släkten till Rune Halvarsson som kan kontakta släkten och fråga?
Då han bör ha nämnt om det nu var han som gjorde Kalle anka 1950.
Han dog som sagt 1969
55 år sedan