Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Lazytown

Startat av TonyTonka, 16 juli 2008 kl. 17:25:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 25 september 2026 kl. 22:44:00varför är vissa människor live action och visa dockor ?
Ingen aning jag har aldrig sett serien

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 25 september 2026 kl. 22:44:00varför är vissa människor live action och visa dockor ?
För estetikens skull. Precis som med mupparna, typ.

Fångar fler barns intresse om du har dockor eller tecknat istället för enbart skådespelare. Men att ha skådespelare med var ganska viktigt med just LazyTown eftersom Magnus (skaparen) hade som mål att få barn att tänka nyttigare med både kost och rörelse. Svårt att få barn att bli energiska att röra sig om det endast visas dockor i bild. Men riktiga människor som dansar, gör volter och går ned i spagat? Hell yes! 

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 27 september 2026 kl. 21:07:38För estetikens skull. Precis som med mupparna, typ.
i mupparna är alla muppar dockor medan dom vanliga människorna är live action

här är några vanlig människor docko och några live action

där av förvrängningen 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 27 september 2026 kl. 21:11:09i mupparna är alla muppar dockor medan dom vanliga människorna är live action

här är några vanlig människor docko och några live action

där av förvrängningen
Ja eftersom LazyTown inte har några "muppar", så är vissa människor live action och vissa är dockor ;) Är inte krångligare än så. Men principen är densamma.

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 27 september 2026 kl. 21:07:38Men att ha skådespelare med var ganska viktigt med just LazyTown eftersom Magnus (skaparen) hade som mål att få barn att tänka nyttigare med både kost och rörelse. Svårt att få barn att bli energiska att röra sig om det endast visas dockor i bild. Men riktiga människor som dansar, gör volter och går ned i spagat? Hell yes!
hatar när underhålla  får barn har  dolda motiv) alltså något annat en underhålla)

dock i detta fall är det ju inte så fel just i detta fall som länge det är frivilligt att röra sig, men menar mest som precip , det är lömskt att börja påverka folk redan som små

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 27 september 2026 kl. 21:12:36Ja eftersom LazyTown inte har några "muppar", så är vissa människor live action och vissa är dockor ;) Är inte krångligare än så. Men principen är densamma.
jag klagar inte bara undrar :)

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 27 september 2026 kl. 21:12:36Ja eftersom LazyTown inte har några "muppar", så är vissa människor live action och vissa är dockor ;) Är inte krångligare än så. Men principen är densamma.
det är bra designade dockor dom fångar ens uppmärksamhet

gstone

tror det här gick på cartoon network cirka 2008 såg reklam för den i et nummer av tidningen boyhood som kom ut sommaren 2008

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 27 september 2026 kl. 21:15:14hatar när underhålla  får barn har  dolda motiv) alltså något annat en underhålla)

dock i detta fall är det ju inte så fel just i detta fall som länge det är frivilligt att röra sig, men menar mest som precip , det är lömskt att börja påverka folk redan som små
Alltså, för att vara ärlig är ju i alla fall hälften av alla barnprogram skapade med "baktanken" att de ska lära barn någonting. Men detta något kan ju vara så simpelt som att man ska vara snälla mot varandra. Ta valfritt barnprogram mellan nu och för typ 50 år sedan och kolla noga, så kommer du se.

Även de program som skapas för nöjes skull har ju ofta (om inte alltid) episoder eller områden där de förespråkar något som de hoppas tittarna ska ta åt sig och tänka på. Detta gäller inte bara barnprogram ska sägas. Det är oerhört svårt att skapa ett program enbart för nöjes skull, där den enda grundpelaren är "det ska vara kul". Dessutom, ju yngre tittarna är, desto mer "lärande" brukar programmen vara. Tror det finns en regel i Sverige/EU eller USA (eller båda) där nya program måste uppleva vissa krav för att få visas för jättesmå barn, men är trött i huvudet så kan minnas fel, haha.

LazyTown förespråkar att röra på sig och tänka på at ta hand om sig själv. Magnus har varit öppen sedan start att det var hans mål, men han ville göra det snyggt. Inget barn mår bra att dieter, eller tvång, eller mobbning. Men att engagera barn att röra på sig, dansa och sporta och att lära dem hur viktigt det är med sömn, tandborstning etc. är fint tycker jag. LazyTown har ju också många fler budskap, som att man ska vara snälla mot varandra, inte ljuga, inte stressa, och massa annat.

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 27 september 2026 kl. 21:44:39Alltså, för att vara ärlig är ju i alla fall hälften av alla barnprogram skapade med "baktanken" att de ska lära barn någonting. Men detta något kan ju vara så simpelt som att man ska vara snälla mot varandra. Ta valfritt barnprogram mellan nu och för typ 50 år sedan och kolla noga, så kommer du se.

Även de program som skapas för nöjes skull har ju ofta (om inte alltid) episoder eller områden där de förespråkar något som de hoppas tittarna ska ta åt sig och tänka på. Detta gäller inte bara barnprogram ska sägas. Det är oerhört svårt att skapa ett program enbart för nöjes skull, där den enda grundpelaren är "det ska vara kul". Dessutom, ju yngre tittarna är, desto mer "lärande" brukar programmen vara. Tror det finns en regel i Sverige/EU eller USA (eller båda) där nya program måste uppleva vissa krav för att få visas för jättesmå barn, men är trött i huvudet så kan minnas fel, haha.

LazyTown förespråkar att röra på sig och tänka på at ta hand om sig själv. Magnus har varit öppen sedan start att det var hans mål, men han ville göra det snyggt. Inget barn mår bra att dieter, eller tvång, eller mobbning. Men att engagera barn att röra på sig, dansa och sporta och att lära dem hur viktigt det är med sömn, tandborstning etc. är fint tycker jag. LazyTown har ju också många fler budskap, som att man ska vara snälla mot varandra, inte ljuga, inte stressa, och massa annat.
om man trasnparant så antar att det är okej

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 27 september 2026 kl. 21:44:39LazyTown förespråkar att röra på sig och tänka på at ta hand om sig själv. Magnus har varit öppen sedan start att det var hans mål, men han ville göra det snyggt. Inget barn mår bra att dieter, eller tvång, eller mobbning. Men att engagera barn att röra på sig, dansa och sporta och att lära dem hur viktigt det är med sömn, tandborstning etc. är fint tycker jag. LazyTown har ju också många fler budskap, som att man ska vara snälla mot varandra, inte ljuga, inte stressa, och massa annat.
känns som mer av ett problem nu med alla plattor och sånt ( än det var då)

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 27 september 2026 kl. 21:44:39Allt

många sa att jag var fett när jag var barn så jag gillar inte att tänka på sådant :( :'(

nu vet jag att jag är full så folk behöver påminna mej något mer