Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: MOA skrivet 23 februari 2021 kl. 15:20:11
Den med gammkärringar?Nä de gstones påhitt

Det är högst oartigt att säga gammkärringar >:( >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2021 kl. 01:10:52
Ja, förmodligen - tills dess att de faktiskt sett dubbningen, och alla begär pengarna tillbaka när de inser att skådespelarna inte passar in i rollerna för fem öre och att hela dubbningen skulle bli praktiskt taget osebar... :(

Visst finns det kvinnliga skådespelare som är ganska bra på att spela unga pojkar (bl.a. Annica Smedius), men jag har väldigt svårt att tro att Eva Rydberg skulle vara en av dem - eller åtminstone finns det mig veterligen inget i hennes karriär hittills som tyder på det...

JAG VILL HA EN SÅ HÄR DUBBNING !! :( >:( >:( >:( >:(

MOA

gstone

Citat från: MOA skrivet 23 februari 2021 kl. 17:01:43
Men de e ditt påhitt

Jag sa inte kärringar ! >:(

Jag tycker det är oartigt att använda ordet kärringar :(

Säg heller tanter.

Det är ju respekterade  underhållare vi talar om ! ;) :D

Adam Larsson

Citat från: gstone skrivet 23 februari 2021 kl. 19:43:12
Jag sa inte kärringar ! >:(

Jag tycker det är oartigt att använda ordet kärringar :(

Säg heller tanter.

Det är ju respekterade  underhållare vi talar om ! ;) :D
Om vi kallar dem damer så respekterar vi dem ännu mer.

gstone

MOA

Steffan Rudvall

Vem är det som beställer Snobben dubbningarna nu för tiden? Den senaste tiden har det verkat som att de endast anställer Eurotroll...

Daniel Hofverberg

Som om det inte räckte med de fyra dubbningar som funnits hittills av Snobben-specialerna (från SVT, Din Video-VHS:erna, Paramounts VHS:er och Warners DVD-utgåvor) så har det nu dykt upp en femte dubbning (!) - närmare bestämt har Här kommer påskbeaglen, Snobben, God jul, Snobben och Det är alla hjärtans dag, Snobben dubbats om för Apple TV+.

Den nya dubbningen är gjord av Eurotroll, vilket alltså innebär att de nu har dubbat dessa tre avsnitt/filmer två gånger. Den nya dubben har samma röster som i Snobben och hans vänner och Snobben i rymden, och har alltså inget röstmässigt gemensamt med deras gamla dubbning för SVT.

Förvisso en bra dubbning, men man kan ju onekligen undra om det inte gick att licensiera den befintliga dubbningen eller om Apple inte ens har försökt...?

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 april 2021 kl. 22:08:57
Som om det inte räckte med de fyra dubbningar som funnits hittills av Snobben-specialerna (från SVT, Din Video-VHS:erna, Paramounts VHS:er och Warners DVD-utgåvor) så har det nu dykt upp en femte dubbning (!) - närmare bestämt har Här kommer påskbeaglen, Snobben, God jul, Snobben och Det är alla hjärtans dag, Snobben dubbats om för Apple TV+.

Den nya dubbningen är gjord av Eurotroll, vilket alltså innebär att de nu har dubbat dessa tre avsnitt/filmer två gånger. Den nya dubben har samma röster som i Snobben och hans vänner och Snobben i rymden, och har alltså inget röstmässigt gemensamt med deras gamla dubbning för SVT.

Förvisso en bra dubbning, men man kan ju onekligen undra om det inte gick att licensiera den befintliga dubbningen eller om Apple inte ens har försökt...?
Det är positivt på ett sätt för det kan betyda att de fortsätter och dubbar specialer som tidigare inte har haft någon dubbning.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 april 2021 kl. 22:08:57

Nytt rekord för antal dubbningar?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  2 april 2021 kl. 22:12:05
Det är positivt på ett sätt för det kan betyda att de fortsätter och dubbar specialer som tidigare inte har haft någon dubbning.
Det kan man hoppas, men än så länge finns i alla fall inga fler än dessa tre Snobben-specialer - och det är också nästan det enda inköpta materialet på Apple TV+, då de därutöver nästan bara har egna originalproduktioner.

Frågan är ju varför dessa tre filmer inte fått behålla sin gamla dubbning från SVT, när ju t.o.m. Warner Bros. DVD-utgåvor behöll Eurotrolls TV-dubbning för de avsnitt/specialer som hade sänts på SVT...? Är det Warner Bros. som äger dessa rättigheter nuförtiden, så att de inte har velat licensiera ut dessa till sin konkurrent (och att de gamla dubbningarna rentav kan tänkas dyka upp på HBO Max till hösten)? Eller är det SVT som äger rättigheterna fortfarande, och att de av någon anledning inte ville licensiera ut dem till Apple? Eller försökte Apple aldrig ens, utan tyckte det var smidigast att bara beställa dubbning tillsammans med deras egen dubbning av originalserien Snobben och hans vänner?

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 april 2021 kl. 22:04:49
Vem är det som beställer Snobben dubbningarna nu för tiden? Den senaste tiden har det verkat som att de endast anställer Eurotroll...
De senaste två åren är det såvitt jag vet bara på Apple TV+ som det förekommit olika varianter av Snobben - förutom dessa tre nämnda specialer även originalserierna Snobben och hans vänner och Snobben i rymden, och dessa är det Apple själva som beställt.

Eller har det kommit någon mer serie eller film med Snobben, som sänts i Sverige, som jag inte känner till...?

Glädjande nog verkar Apple uteslutande anlita Eurotroll för alla svenska, norska, danska och finska dubbningar - eller åtminstone förmodar jag att allihopa gått via Eurotroll (eller någon av dess samarbetspartners) i och med att de svenska och finska dubbningarna gjorts av Eurotroll, de norska av Eurotrolls norska samarbetspartner NorDubb Studios i Oslo och de danska av Eurotrolls tidigare danska samarbetspartner STC Studios i Köpenhamn (nuförtiden har ju Eurotroll en egen filial i Danmark, så att de inte behöver anlita STC Studios längre, men det är möjligt att dessa dubbningar gjordes innan den hade öppnat).

Fast nu har ju Apple TV+ ett väldigt begränsat utbud, som kvantitativt är det i särklass minsta för någon streamingtjänst, så det rör sig ändå inte om alltför många dubbningar som de anlitat Eurotroll för... :(

Före Snobben och hans vänner och Snobben i rymden kom ju långfilmen Snobben: The Peanuts Movie 2015, och det är väl bara en tillfällighet att Eurotroll också dubbade den då ju 20th Century Fox nästan alltid brukar anlita dem.

På rak arm vet jag faktiskt inte om den fransk-italienska TV-serien Peanuts (även kallad Peanuts by Schulz) från 2014 - 2016 någonsin sänts eller släppts i Sverige eller inte...?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 april 2021 kl. 09:35:38
Va? Har dom specialerna från SVT dubbats om? Vad är det som pågår?
3 stycken har fått nya dubbningar men de gamla Eurotroll dubbningarna kommer antagligen inte sluta att användas.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 april 2021 kl. 10:19:26
Man blir förvirrad med allt det här. Varför dubbades dom om när SVT dubbningarna kommer användas igen?
Apple har antagligen inte brytt sig om att skaffa sig rättigheterna till de gamla dubbningarna så det har beställt egna dubbningar. Men de gamla dubbningarna kommer antagligen fortfarande användas av dem som har rättigheterna.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 april 2021 kl. 13:06:54
När har SVT visat snobben på tv?
De började att visa Snobben med Eurotrolls dubbning 1998 och senaste gången tror jag var 2013.