Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Oscarsgalan

Startat av E, 29 november 2018 kl. 18:28:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Det beror väl på när vaccinationerna kommer igång i USA (än så länge är ju bara Storbritannien igång, såvitt jag vet), hur långt de kommit tills i april och hur smittspridningen ser ut då (eventuell tredje våg?).

Men även i väldigt hårt drabbade Kalifornien borde väl smittspridningen ha lugnat ned sig innan april, så jag tror inte det finns någon större risk att Oscarsgalan inte skulle bli av alls. Beroende på vilka restriktioner Kalifornien har då (i USA skiljer sig ju regler och restriktioner åt mellan olika delstater) finns det ju däremot en risk att det kan behöva bli utan publik eller åtminstone med en begränsad publik.

Oscarsgalan kanske inte ser ut som vi är vana att se den, men jag är övertygad om att det kommer bli någon form av gala i alla fall...

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2020 kl. 20:53:41
Det beror väl på när vaccinationerna kommer igång i USA (än så länge är ju bara Storbritannien igång, såvitt jag vet), hur långt de kommit tills i april och hur smittspridningen ser ut då (eventuell tredje våg?).

Men även i väldigt hårt drabbade Kalifornien borde väl smittspridningen ha lugnat ned sig innan april, så jag tror inte det finns någon större risk att Oscarsgalan inte skulle bli av alls. Beroende på vilka restriktioner Kalifornien har då (i USA skiljer sig ju regler och restriktioner åt mellan olika delstater) finns det ju däremot en risk att det kan behöva bli utan publik eller åtminstone med en begränsad publik.

Oscarsgalan kanske inte ser ut som vi är vana att se den, men jag är övertygad om att det kommer bli någon form av gala i alla fall...

Håller med där på det sista du sa där.

Will Siv

Hur många Oscarsvinnare för Bästa Film (live action) har ni sett  ???

Dom jag sett ("in order of release")

"All Quiet On The Western Front" (1930)

"Grand Hotel" (1932)

"Gone With The Wind" (1939)

"Rebecca" (1940)

"Casablanca" (1943)

"All About Eve" (1950)

"From Here To Eternity" (1953)

"Bridge On The River Kwai" (1957)

"Ben-Hur" (1959)

"Lawrence of Arabia" (1962)

"The Sound of Music" (1965)

"In The Heat of The Night" (1967)

"Midnight Cowboy" (1969)

"Patton" (1970)

"The French Connection" (1971)

"The Godfather" (1972)

"The Godfather Part 2" (1974)

"One Flew Over The Cuckos Nest" (1975)

"Rocky" (1976)

"The Deer Hunter" (1978)

"Gandhi" (1982)

"Rain Man" (1988)

"Silence of The Lambs" (1991)

"Unforgiven" (1992)

"Schindlers List" (1993)

"Forrest Gump" (1994)

"Titanic" (1997)

"American Beauty" (1999)

"Chicago" (2002)

"The Lord of The Rings - The Return of The King" (2003)

"The Departed" (2006)

"No Country For Old Men (2007)

"The Kings Speech" (2010) (fast inte helt)

"The Artist" (2011)

"12 Years A Slave" (2013)

"Birdman or: The Unexpected Virtue of Ignorance" (2014)

"Spotlight" (2015) (fast inte helt)

"Moonlight" (2016)

"The Shape of Water" (2017) (fast inte helt, nåt var fel med Blu-ray skivan)

- what.

Will Siv

Citat från: Will Siv skrivet 15 mars 2026 kl. 12:20:08Hur många Oscarsvinnare för Bästa Film (live action) har ni sett  ???

Dom jag sett ("in order of release")

"All Quiet On The Western Front" (1930)

"Grand Hotel" (1932)

"Gone With The Wind" (1939)

"Rebecca" (1940)

"Casablanca" (1943)

"All About Eve" (1950)

"From Here To Eternity" (1953)

"Bridge On The River Kwai" (1957)

"Ben-Hur" (1959)

"Lawrence of Arabia" (1962)

"In The Heat of The Night" (1967)

"Midnight Cowboy" (1969)

"The French Connection" (1971)

"The Godfather" (1972)

"The Godfather Part 2" (1974)

"Rocky" (1976)

"The Deer Hunter" (1978)

"Gandhi" (1982)

"Rain Man" (1988)

"Silence of The Lambs" (1991)

"Unforgiven" (1992)

"Schindlers List" (1993)

"Forrest Gump" (1994)

"Titanic" (1997)

"American Beauty" (1999)

"Chicago" (2002)

"The Lord of The Rings - The Return of The King" (2003)

"The Departed" (2006)

"No Country For Old Men (2007)

"The Kings Speech" (2010) (fast inte helt)

"The Artist" (2011)

"12 Years A Slave" (2013)

"Birdman or: The Unexpected Virtue of Ignorance" (2014)

"Spotlight" (2015) (fast inte helt)

"Moonlight" (2016)

"The Shape of Water" (2017) (fast inte helt, nåt var fel med Blu-ray skivan)
Och här är min rankning:

1. "All Quiet On The Western Front" (10/10)

2. "The Artist" (10/10)

3. "Gandhi" (10/10)

4. "Moonlight" (10/10)

5. "Titanic" (10/10)

6. "Lawrence of Arabia" (10/10)

7. "Birdman or: The Unexpected Virtue of Ignorance" (10/10)

8. "Rain Man" (10/10)

9. "Midnight Cowboy" (10/10)

10. "No Country For Old Men" (10/10)

11. "Schindlers List" (9,5/10)

12. "12 Years A Slave" (9,5/10)

13. "Ben-Hur" (9/10)

14. "Forrest Gump" (9/10)

15. "Bridge On The River Kwai" (9/10)

16. "In The Heat of The Night" (9/10)

17. "The Lord of The Rings - The Return of The King" (9/10)

18. "From Here To Eternity" (9/10)

19. "Unforgiven" (9/10)

20. "Casablanca" (9/10)

21. "Grand Hotel" (8,5/10)

22. "Chicago" (8/10)

23. "The Godfather Part 2" (8/10)

24. "The Departed" (8/10)

25. "The Godfather" (8/10)

26. "Rebecca" (8/10)

27. "The French Connection" (8/10)

28. "Silence of The Lambs" (8/10) ("Skönheten och Odjuret" borde ha vunnit)

29. "Rocky" (7,5/10)

30. "American Beauty" (7,5/10)

31. "All About Eve" (7/10)

32. "The Deer Hunter" (7/10)

33. "Gone With The Wind" (7/10) ("Trollkarlen från Oz" borde ha vunnit)

(måste se "The Kings Speech", "Spotlight" och "The Shape of Water" helt innan jag ranka dom, men det lutar åt att "King" får 8/10, "Spotlight" 9,5/10 och "Shape" 10/10)

(en del har jag inte sett på ett tag, så dom kommer kanske stå lite högre)
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 15 mars 2026 kl. 12:20:08Hur många Oscarsvinnare för Bästa Film (live action) har ni sett  ???
Jag brukar försöka se alla filmer nominerade till Oscar för bästa film och bästa utländska film alla år, och i möjligaste mån inom samma år som respektive Oscarsgalan äger rum (d.v.s. från året innan och fram tills slutet av året som galan äger rum) - såvitt jag kan minnas har jag lyckats med det de allra flesta gånger de senaste 10 åren, med något enstaka undantag. Dune 2 har jag exempelvis ännu inte orkat se, då jag inte var så jätteförtjust i den första filmen (och ansåg att den inte skulle ha en realistisk chans att vinna).

Men att jag inte skulle se vinnaren av bästa film och bästa utländska film något år finns inte ens på kartan, oavsett vad det är för film - det lär jag nog ha gjort åtminstone alla år de senaste 20 åren, plus ett antal gånger före det.

I år har jag precis hunnit se alla 10 filmer nominerade till bästa film (såg Hamnet tidigare i veckan), och tre av de fem nominerade till bästa utländska film. Undantagen är spanska Sirāt som precis kommit till Skellefteå, så att jag inte hunnit gå och se den än, och fransk-iranska Det var bara en olycka som tyvärr aldrig kom på bio till Skellefteå; och har ännu inte släppts som digital hyr- eller köpfilm (borde väl släppas snart kan man tycka, då den ju hade biopremiär i november).

Av filmerna nominerade till bästa film i år tycker jag nog bäst om The Secret Agent, även om norska Sentimental Value är nästan lika bra; om än av ett helt annat slag. Hamnet är också väldigt bra och gripande. Somliga verkar tro att One Battle After Another ska vinna, men jag var inte alls lika begeistrad i den som många andra - visst, det är absolut en bra film, men inte märkvärdig... Sämst av de 10 filmerna tycker jag nog att Train Dreams var, som tyvärr var ganska seg. F1 var kanske ingen höjdare heller, om än inte dålig; mer väldigt typisk förutsägbar sportfilm enligt klassiska mallar.

Av årets fem filmer nominerade till bästa animerade långfilm har jag sett alla utom en, då Arco ännu inte fått svensk premiär (den visades förvisso på Göteborgs filmfestival, men bara fysiskt och inte i onlinesektionen). Av de fyra filmerna jag sett tycker jag nog att Lilla Amélie eller tecknet för regn är bäst, men jag skulle gissa att K-Pop: Demonjägarna lär ligga bra till att vinna.

Av de fem filmerna nominerade till bästa live-actionkortfilm är det intressant att notera att två av dessa sänts de senaste veckorna på SVT som del av Kortfilmsklubben på Utbildningsradion (brukar sändas runt söndagar-måndagar på SVT2) - A Friend of Dorothy och Jane Austen's Period Drama. Båda två riktigt bra och väl värda att ses; de finns på UR Play.

I natt är det ju i alla fall dags, och precis som ifjol sänds alltså Oscarsgalan på Disney+; men alltså tyvärr inte linjärt. Men observera att galan i år är tidigarelagd, och börjar redan kl. 00:00; med Röda mattan kl. 23:30. Därmed borde den alltså sluta tidigare också, uppskattningsvis runt 03:00 - 04:00. Det är goda nyheter för oss som alltid ser galan live, så är man förhoppningsvis inte riktigt lika dödstrött när man ska börja jobba några timmar senare. :)

Vi får hålla tummarna att Stellan Skarsgård vinner bästa manliga biroll för Sentimental Value - det är han väl värd, som spelade fantastiskt bra i den suveräna filmen.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 mars 2026 kl. 14:24:31Jag brukar försöka se alla filmer nominerade till Oscar för bästa film och bästa utländska film alla år, och i möjligaste mån inom samma år som respektive Oscarsgalan äger rum (d.v.s. från året innan och fram tills slutet av året som galan äger rum) - såvitt jag kan minnas har jag lyckats med det de allra flesta gånger de senaste 10 åren, med något enstaka undantag. Dune 2 har jag exempelvis ännu inte orkat se, då jag inte var så jätteförtjust i den första filmen (och ansåg att den inte skulle ha en realistisk chans att vinna).

Men att jag inte skulle se vinnaren av bästa film och bästa utländska film något år finns inte ens på kartan, oavsett vad det är för film - det lär jag nog ha gjort åtminstone alla år de senaste 20 åren, plus ett antal gånger före det.
Hur många har du sett INNAN du började med det  ??? (dvs: "klassiker före din tid")

Och vilka är dina ("all time") favoriter......

(Jag syftar främst på vinnarna av Bästa Film)
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 15 mars 2026 kl. 16:33:24Hur många har du sett INNAN du började med det  ??? (dvs: "klassiker före din tid")

Och vilka är dina ("all time") favoriter......

(Jag syftar främst på vinnarna av Bästa Film)
Hmm, då ska vi se här... Av vinnarna av bästa film har jag sett alla filmer från 1988 och fram tills idag, förutom Shakespeare In Love; som jag pinsamt nog helt har missat under alla dessa år (den borde jag verkligen ta och se)... Så där har vi alltså 37 filmer, om jag inte har räknat fel.

De tidigare filmerna under 1980-talet är jag lite osäker på, då jag inte har några tydliga minnen av dem. Av Oscarsvinnarna från 1960- och 1970-talet har jag bara sett några - West Side Story, My Fair Lady, Sound of Music, Gudfadern 1 och 2, Rocky, Annie Hall, Deer Hunter och Kramer mot Kramer. Av vinnarna från 1940- och 1950-talet har jag nog tyvärr bara sett Casablanca och Bron över floden Kwai. Möjligtvis kan jag ha sett Hamlet på skolan (tror det ingick i Svenska B), men jag minns faktiskt inte om det var 1948 års film eller någon annan filmversion av Shakespeares pjäs. Av vinnarna från 1920- och 1930-talet har jag nog bara sett På västfronten intet nytt och Borta med vinden.

Så kort sagt: av filmer producerade innan jag föddes, så har jag tyvärr ganska stora luckor, än. Det kommer ju hela tiden så mycket nytt, och dygnet har inte så många timmar som jag hade önskat, så att det blir svårt att prioritera att se gamla filmer...

Favoriter tycker jag är svårt att svara på, då jag ganska sällan har sett om äldre filmer i modern tid - ofta har jag sett filmer på bio och sen något år senare på VHS/DVD/Blu-Ray/streaming, men relativt sällan sett om äldre filmer. Och upplevelser av filmer kan ju förändras mycket med åren, som gör det svårt att bedöma om man ska se på filmerna utifrån hur de upplevdes då eller utifrån hur de upplevs idag - har det gått mer än 10 år kan upplevelsen ha totalförändrats sedan första gången.

Som exempel tyckte jag West Side Story (1961) var väldigt bra när jag var ung, men nu när jag såg om den häromåret tyckte jag att den kändes ganska seg; varför jag tyckte att det trots allt var motiverat att göra en ny filmversion. Ännu tydligare med Bron över floden Kwai, som inte alls har klarat tidens tand och ärligt talat upplevs riktigt dålig idag (max en trea på en 10-gradig skala!) som den inte alls gjorde förr i tiden.

Men med det sagt så tror jag att Parasit (2019) är väldigt svårslagen, som är en fantastisk film och är en av fåtalet gånger som jag riktigt känt att Oscarsjuryn prickat helt rätt med bästa film - annars har det ofta funnits (i mina ögon) bättre filmer bland de nominerade än den som faktiskt vann bästa film. Även Oppenheimer (2023) är väldigt bra, och har även hållit att ses om. Jag tyckte också väldigt mycket om Rain Man, Forrest GumpSchindler's List, Birdman och 12 Years a Slave. Det är de filmer jag utan tvekan skulle ge 8 eller 9 i betyg på en 10-gradig skala.

Sen blir det lite svårare - The Shape of Water tyckte jag var riktigt bra, men blev ändå inte riktigt helbegeistrad. Samma sak med Moonlight. CODA var också riktigt bra, men är ju bara en remake av en fransk film som jag vill minnas var ungefär lika bra; som gör det lite svårbedömligt om den verkligen förtjänade att vinna bästa film. Titanic tyckte jag var väldigt bra första gången jag såg den, men upplevdes inte alls lika märkvärdig senare gånger - absolut finstämd och bra musik, men lite för överromantiserad och tillrättalagd.

De flesta filmer från 1970-talet och bakåt väljer jag att inte tycka till om här och nu, av den enkla anledningen att det blir svårt att avgöra om man ska utgå ifrån vad man tyckte första gången man såg filmerna eller vad man tycker i dagens läge; då en del filmer inte har klarat tidens tand alltför väl. Och en del filmer från den eran har jag heller inte sett om i modern tid. Men Sound of Music har jag sett om 3 - 4 gånger, och den håller utmärkt än idag. Gudfadern tyckte jag var ganska medioker även när den kom - sevärd, men inte mer än så; och förtjänade i mina ögon inte att vinna bästa film.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 mars 2026 kl. 14:24:31I år har jag precis hunnit se alla 10 filmer nominerade till bästa film (såg Hamnet tidigare i veckan), och tre av de fem nominerade till bästa utländska film. Undantagen är spanska Sirāt som precis kommit till Skellefteå, så att jag inte hunnit gå och se den än, och fransk-iranska Det var bara en olycka som tyvärr aldrig kom på bio till Skellefteå; och har ännu inte släppts som digital hyr- eller köpfilm (borde väl släppas snart kan man tycka, då den ju hade biopremiär i november).
Ni har bara en biograf i Skellefteå väl?
Hur många salonger har ni där? Tänkte liksom om det är en stor biograf så brukar den ju ha tillgång till många filmer. Är den mindre desto mindre. ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 16 mars 2026 kl. 19:27:41Ni har bara en biograf i Skellefteå väl?
Hur många salonger har ni där? Tänkte liksom om det är en stor biograf så brukar den ju ha tillgång till många filmer. Är den mindre desto mindre. ;)
Ja, det finns bara en biograf i Skellefteå, som ägs av Svenska Bio. Den har 6 salonger - den största med plats för 196 personer, och den minsta för bara 11 personer.

Man kan tycka att det med sex salonger borde finnas plats för lite mer smala filmer, men här i Skellefteå verkar de prioritera mainstream; och framförallt amerikanska och svenska filmer...

Förmodligen är det inte deras fel dock, utan såvitt jag förstår verkar det mesta kring utbudet bestämmas centralt från Stockholm, där personalen i Skellefteå knappt har någonting att säga till om. Det innebär förmodligen att det inte bara är Skellefteå som lider av samma problem, utan många lite mindre orter; och kanske framförallt sådana där biografen ägs av Svenska Bio.

I Skelleftehamn, strax under två mil från centrala Skellefteå, finns även en liten biograf som Folkets Hus rår om (som ibland även används som teatersalong samt för möten med Socialdemokraternas lokala företrädare, m.m.). Märk väl dock liten i bemärkelsen begränsat utbud, inte liten i bemärkelsen fysisk storlek; då den enda salongen där rymmer nästan lika mycket folk som i alla sex salonger i Skellefteå sammanlagt... Men utbudet där är väldigt begränsat, och brukar röra sig om en föreställning i veckan; eller i bästa fall två - och oftast på söndagar. Och att en film visas mer än en gång är ovanligt. Den kanske duger ibland för de som bor precis i närheten, men de flesta andra reser nog hellre till Skellefteå.
(I undantagsfall har det dock hänt att Folkets Hus Bio i Skelleftehamn visat filmer som inte gått upp i Skellefteå, men det tillhör inte vanligheterna)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2026 kl. 00:47:56Ja, det finns bara en biograf i Skellefteå, som ägs av Svenska Bio. Den har 6 salonger - den största med plats för 196 personer, och den minsta för bara 11 personer.
Ha! Det rekordet slår vi i Lund med Kino som har en salong med bara 10 platser. :) 
https://kino.nu/biosalonger
Jag känner folk som har större biosalonger hemma!

Jag vet inte hur de har tänkt där. Tills i fjol hade de bara två salonger, men när SE-banken flyttade ut ur sitt magnifika hus intill byggde de ut bion med två salonger på 18 respektive 10 platser. Det mesta utrymmet blev en restaurang och en förhållandevis stor foajé där man även kan sitta och ta en kopp fika.

Det känns som slöseri, att få så fina (och förmodligen dyra) lokaler, och sen bara använda dem till så små salonger. Men restaurangverksamheten är kanske viktigare och mer inkomstbringande än att bara visa film?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 mars 2026 kl. 06:24:40Ha! Det rekordet slår vi i Lund med Kino som har en salong med bara 10 platser. :)
https://kino.nu/biosalonger
Jag känner folk som har större biosalonger hemma!
Oj! Och jag som trodde att Skellefteå var unikt...

Jag undrar också hur de tänkt här i Skellefteå - salongen med 11 platser (plus en rullstolsplats) var tidigare en hyfsat normalstor salong med plats för runt 40 - 50 personer, men vid den senaste renoveringen valde de att bygga om den till en VIP-salong med stora, sköna justerbara fåtöljer.

Och visst, tanken var kanske inte så fel, men det känns som väldigt slöseri med utrymme. Salongen består av tre rader på 3, 3 respektive 4 fåtöljer; plus en separat fåtölj ett par meter åt sidan. Benutrymmet är enormt - runt 2 ½ - 3 meter avstånd mellan varje bänkrad - vilket känns som ett slöseri då ju ingen har så långa ben. Och till höger finns minst ett par meter fri yta. Man borde enkelt ha kunnat bibehålla samma sköna fåtöljer och mycket benutrymme, tillräckligt så att alla kan sträcka ut benen så långt de kan, och ändå kunna klämma in fyra bänkrader istället för tre. Med fyra bänkrader med fyra personer på varje rad hade man ju rymt 16 personer istället för 11, utan att försämra komforten alls.

I Skellefteå har vi inte ens någon restaurang eller café i samma byggnad, så att man kan skylla på något sådant.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2026 kl. 08:56:10Oj! Och jag som trodde att Skellefteå var unikt...

Jag undrar också hur de tänkt här i Skellefteå - salongen med 11 platser (plus en rullstolsplats) var tidigare en hyfsat normalstor salong med plats för runt 40 - 50 personer, men vid den senaste renoveringen valde de att bygga om den till en VIP-salong med stora, sköna justerbara fåtöljer.
Om det är en salong som tidigare har haft 40-50 sittplatser måste lokalen ändå vara ganska stor och luftig och kännas som ett bra och bekvämt ställe att se film. Salong 4 i Lund är väldigt liten och trång. Jag har visserligen inte sett någon film där ännu, men jag har varit inne i salongen. Bara det gör att jag känner av en viss klaustrofobi.

När det gäller så här extremt små salonger är de väl oftast bara en av flera salonger i en multibiograf.

Enligt en tidigare notering i Guinness rekordbok skulle världens minsta biograf vara Cinema dei Piccoli i Rom. Men den har 63 sittplatser och är ändå jämförelsevis ganska stor.
https://www.cinemadeipiccoli.com/

The Little Prince Micro Cinema i Ontario, Kanada, tycks ha övertagit Guinness-rekordet med bara 12 platser:
https://www.thelittleprincecinema.com/

Guinness-rekorden gäller enbart singelbiografer, inte salonger i multibiografer. Här finns en intressant artikel:
https://screenroom.co.uk/index.php/?page_id=229