Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Svenska originaldubbningar

Startat av TonyTonka, 28 oktober 2008 kl. 20:04:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 maj 2024 kl. 22:19:35Minsann, och då är det ändå ingenting mot Torsten Winge, som alltså fick en ersättning på 1500 kr - vilket med dagens penningvärde motsvarar ungefär 41000 kr.

Även om det skulle ta många timmar i studion kan dagens dubbare knappast räkna med att komma i närheten av de nivåerna för en enda film...

Ja, och då vet vi ju inte ens hur mycket Inga Tidblad fick. Hon måste väl fått mer betalt än Torsten Winge? 
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2009 kl. 03:17:09Intressant. Jag har aldrig hört talats om att Olof Thunberg varit dubbningsregissör, och dessutom verkar det lite osannolikt att han skulle ha anlitats som regissör en gång men sedan aldrig mer. Men omöjligt är det ju absolut inte, så visst skulle det kunna vara så - man kan ju också tycka att Asta Bolin inte borde kunna ha fel om en sådan sak. Dock hade det varit önskvärt om man fått höra det här direkt från Olof själv, så att han kunnat bekräfta eller dementera det hela - han är ju fortfarande i livet, och han om någon bör väl komma ihåg en sån sak (trots sin höga ålder).

Personligen har jag alltid trott att det var Per-Axel Branner som regisserade Lady och Lufsen, men jag fick nyligen reda på att den sista filmen han dubbade var Peter Pan. Därmed är det alltså ett glapp på sex år mellan 1955 och 1960, då Martin Söderhjelm tog över dubbningsansvaret. Då vet vi att Alf Kjellin regisserade originaldubben av Törnrosa 1959, så kan man ju misstänka att han kan ha dubbat fler filmer under den här perioden, även om det är svårt att veta med säkerhet. I Disney-väg var det förutom Lady och Lufsen enstaka spelfilmer och i synnerhet ett flertal av dokumentärfilmerna i serien True-Life Adventures som dubbades mellan 1955 och 1959.

Nu är det här inlägget gammalt som gatan, men vilka enstaka spelfilmer menar du?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet  2 maj 2024 kl. 00:30:04Nu är det här inlägget gammalt som gatan, men vilka enstaka spelfilmer menar du?  ???
Kan Olof Thunberg ha fått en 16 eller 35mm kopia av dubben om han nu regisserade den?

Olof är ju död sedan länge men någon anhörig borde veta.

Hoppas isåfall verkligen kopian finns kvar.
Har länge viljat se filmen men vill inte vanhelga denna filmen med skit röster.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 maj 2024 kl. 12:55:40Kan Olof Thunberg ha fått en 16 eller 35mm kopia av dubben om han nu regisserade den?

Olof är ju död sedan länge men någon anhörig borde veta.

Hoppas isåfall verkligen kopian finns kvar.
Har länge viljat se filmen men vill inte vanhelga denna filmen med skit röster.
Jag antar att du menar Lady och Lufsen...? I så fall är svaret tyvärr nej. Jag pratade med Olof Thunberg i telefon innan han gick bort, och tyvärr hade han aldrig fått någon kopia av dubbningarna han hade regisserat. :(

Lady och Lufsen ska ha kommit ut på 16 mm-film med den svenska originaldubben, och som jag nämnt tidigare var jag ungefär ett par veckor ifrån att ha fått tag i originaldubben av den och Törnrosa; men när jag ordnat med digitaliseringsmöjligheter hade Swedish Film tyvärr gjort sig av med alla 16 mm-rullar ett par veckor innan... :'(

Den eller de rullar som Swedish Film hade bör alltså finnas hos Svenska Filminstitutet idag, så frågan är om det vid något skede kan ha funnits något exemplar utöver det eller de som Swedish Film hade...?

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2024 kl. 15:44:28Jag antar att du menar Lady och Lufsen...? I så fall är svaret tyvärr nej. Jag pratade med Olof Thunberg i telefon innan han gick bort, och tyvärr hade han aldrig fått någon kopia av dubbningarna han hade regisserat. :(

Lady och Lufsen ska ha kommit ut på 16 mm-film med den svenska originaldubben, och som jag nämnt tidigare var jag ungefär ett par veckor ifrån att ha fått tag i originaldubben av den och Törnrosa; men när jag ordnat med digitaliseringsmöjligheter hade Swedish Film tyvärr gjort sig av med alla 16 mm-rullar ett par veckor innan... :'(

Den eller de rullar som Swedish Film hade bör alltså finnas hos Svenska Filminstitutet idag, så frågan är om det vid något skede kan ha funnits något exemplar utöver det eller de som Swedish Film hade...?
Jan Malmsjö kanske fick en kopia?
Han lever än så kan försöka kontakta honom och fråga.

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 maj 2024 kl. 15:46:39Jan Malmsjö kanske fick en kopia?
Han lever än så kan försöka kontakta honom och fråga.
Inte så troligt att de fick filmrullar med filmerna de dubbade. Det var ju inte VHS eller något utbrätt format

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 maj 2024 kl. 15:56:09Inte så troligt att de fick filmrullar med filmerna de dubbade. Det var ju inte VHS eller något utbrätt format
Precis, det är liksom inte så att gemene man hade tillgång till 16 mm-projektorer - och om inte ens regissören fick någon kopia förefaller det högst osannolikt att någon av skådespelarna fick det...

Mathilda Gustafsson

Kan man inte kontakta någon på Svenska Filminstitutet och fråga om vad de har gjort av Swedish Films rullar?

DingoPictures2005

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 maj 2024 kl. 15:56:09Inte så troligt att de fick filmrullar med filmerna de dubbade. Det var ju inte VHS eller något utbrätt format
: (

DingoPictures2005

Någon kanske piratfilmade den på bio?
VHS hade ju funnits i typ 4-5 år 1984 och JVC GR-C1 kom ut det året.

Sedan fanns ju även lätta flyttbara vhs spelare med kamera som JVC HR-C3

Om ingen skådespelare fått filmen så tror jag enda chansen är att hitta en piratfilmad vhs inspelning.

Få personer snodde ju biofilmer.