Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Rugrats

Startat av TonyTonka, 29 oktober 2008 kl. 21:16:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: gstone skrivet  3 augusti 2026 kl. 22:04:09Var och när har rugrats gått p tv i sveruge ?

hade den redan visats på tv i sverige när den första filmen kom ?
Ja, TV4 började sända tv-serien 1996. Tycker mig även minnas TV1000 sände den också...? Nordiska Nickelodeon (tror den nordiska versionen startade 1997) sände också Rugrats i tidigt skede innan den första filmen kom. 

gstone

Citat från: Erika skrivet  3 augusti 2026 kl. 22:57:28Ja, TV4 började sända tv-serien 1996. Tycker mig även minnas TV1000 sände den också...? Nordiska Nickelodeon (tror den nordiska versionen startade 1997) sände också Rugrats i tidigt skede innan den första filmen kom.
tack
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  3 augusti 2026 kl. 22:57:28Ja, TV4 började sända tv-serien 1996. Tycker mig även minnas TV1000 sände den också...? Nordiska Nickelodeon (tror den nordiska versionen startade 1997) sände också Rugrats i tidigt skede innan den första filmen kom.
Det har du helt rätt i. Tyvärr kommer man ju inte längre åt KBs tidningstjänst utanför KBs lokaler, men jag har letat i Svenska Dagbladets tidningsarkiv - när jag söker på Rugrats får jag den första träffen från den 3 juni 1992, där TV1000 sänt Rugrats som del av MC Tiger:
TV1000 tablå SvD 1992-06-03.jpg
(Med reservation för att det kan ha förekommit någon enstaka tidigare sändning, där OCR-tolkningen gått snett så att den inte lyckats tolka texten "Rugrats" rätt - men det bör ha börjat sändas någonstans däri krokarna i alla fall)

Med (trolig) sändningsstart i början av juni 1992, så blir ju frågan om serien verkligen dubbades av Mediadubb International från första början, eller om Lasse Svenssons gamla Media Dubb hann dubba de första avsnitten...? Mediadubb International grundades ju nämligen den 31 januari 1992, så hade TV1000 lite framförhållning är det inte omöjligt att gamla Media Dubb hann börja dubba serien; eller åtminstone hann inleda rollbesättning innan de nya ägarna tog över.

Men med tanke på att man sällan haft någon enorm framförhållning vid TV-serier, så är det nog ändå troligare att det här är en av de första serierna som Mediadubb International gjorde under ny företagsledning.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2026 kl. 02:17:21Det har du helt rätt i. Tyvärr kommer man ju inte längre åt KBs tidningstjänst utanför KBs lokaler, men jag har letat i Svenska Dagbladets tidningsarkiv - när jag söker på Rugrats får jag den första träffen från den 3 juni 1992, där TV1000 sänt Rugrats som del av MC Tiger:
TV1000 tablå SvD 1992-06-03.jpg
(Med reservation för att det kan ha förekommit någon enstaka tidigare sändning, där OCR-tolkningen gått snett så att den inte lyckats tolka texten "Rugrats" rätt - men det bör ha börjat sändas någonstans däri krokarna i alla fall)

Med (trolig) sändningsstart i början av juni 1992, så blir ju frågan om serien verkligen dubbades av Mediadubb International från första början, eller om Lasse Svenssons gamla Media Dubb hann dubba de första avsnitten...? Mediadubb International grundades ju nämligen den 31 januari 1992, så hade TV1000 lite framförhållning är det inte omöjligt att gamla Media Dubb hann börja dubba serien; eller åtminstone hann inleda rollbesättning innan de nya ägarna tog över.

Men med tanke på att man sällan haft någon enorm framförhållning vid TV-serier, så är det nog ändå troligare att det här är en av de första serierna som Mediadubb International gjorde under ny företagsledning.
så vi vet att den gick på svenska redan då ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"