Författare Ämne: Långbens galna gäng  (läst 328 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TonyTonka

• Nostalginisse och Disneyfanatiker
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 3 378
  • Kön: Man
  • Dizzy <3
    • Visa profil
    • Min blogg
Långbens galna gäng
« skrivet: 14 januari 2019 kl. 00:11:55 »
Jag såg om några avsnitt av barndomsserien Långbens galna gäng nyligen, och har ett par frågor om dubbningen:

1. Har samtliga avsnitt av serien dubbats, inklusive julspecialen?
2. När dubbades serien?
3. Gjorde Hans Lindgren Långben för sista gången i den här serien, eftersom att Jan Modin sedan var Långben runt 1995?
4. Visas serien fortfarande på någon Disneykanal?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2019-05-27)

Nytt inlägg på bloggen! :)

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 468
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
SV: Långbens galna gäng
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2019 kl. 00:24:48 »
Hans Lindgren var faktiskt med i VHS-filmen Musses Galna Sommar som gavs ut 1996-05-22, så det bör definitivt ha varit sista gången han gjorde Långben!  ;)

Dessutom så hade faktiskt Janne Långben The Movie svensk premiär 1996-07-26!

Serien bör nog ha dubbats omkring 1993, eftersom Anders Lönnbro var med som Svartepetter i VHS-filmen Här kommer Musse som gavs ut 1993-08-25!  ;)

En annan fråga; har du kollat in tråden om Myrra Malmberg som jag nyligen skapade?

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 7 286
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2019 kl. 02:46:32 »
1. Har samtliga avsnitt av serien dubbats, inklusive julspecialen?
Alla ordinarie avsnitt har dubbats till svenska, men jag hittar inget som tyder på att julspecialen har dubbats.

2. När dubbades serien?
Långbens galna gäng började sändas på FilmNet den 3 april 1993, och såvitt jag vet var FilmNet först i Skandinavien att sända serien. Den här dubbningen beställdes av Disney och inte av FilmNet, så därför kan man inte vara säker på att dubbningen gjordes lika nära inpå premiären som i vanliga fall. Men jag tror ändå vi kan vara ganska säkra på att dubbningen påbörjades antingen hösten 1992 eller tidiga vintern/våren 1993 - knappast senare än februari 1993 i alla fall, om man ska hinna få allting klart innan premiären; men mest troligt tidigare än så. Sen bör väl förmodligen dubbningen ha hållit på i åtminstone några månader (förmodligen längre) för den här mängden avsnitt.

4. Visas serien fortfarande på någon Disneykanal?
Nej, tyvärr visas serien inte på någon kanal i Skandinavien i dagsläget. Jag hoppas att den kommer tillbaka snart, men tyvärr tror jag inte att det är så jättesannolikt. :(

Utloggad Samlaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 248
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2019 kl. 09:19:12 »
Den kommer sorgligt nog inte tillbaks. Disney Channel visar sällan ngn av sina äldre serier.

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2019 kl. 09:35:24 »
Den kommer sorgligt nog inte tillbaks. Disney Channel visar sällan ngn av sina äldre serier.

Det är så sorgligt! Alla de där typiska Disney Channel serierna totalförstör Disney och borde inte existera överhuvudtaget!

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 7 286
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2019 kl. 09:45:20 »
Man ska väl aldrig säga aldrig, så det där var väl ett lite väl definitivt uttalande... Men det är knappast jättetroligt, helt klart. Om den kommer tillbaka så är nog Disney Junior eller möjligen Disney XD mer sannolikt än Disney Channel, då de som sagt nuförtiden sällan visar äldre tecknade serier.

Det är så sorgligt! Alla de där typiska Disney Channel serierna totalförstör Disney och borde inte existera överhuvudtaget!
Varför ska du behöva gå så långt för...? Enligt det resonemanget kan man lika gärna säga att äldre tecknade serier inte borde existera överhuvudtaget. Det finns ingen som helst anledning att börja avlägsna serier som tittare faktiskt ser på. Det är snarare balans det handlar om, och som är problemet idag.

Själv tycker jag att de allra flesta live-actionserier på Disney Channel är bra. Det är inte alla jag har tid och ork att se på, men de allra flesta är åtminstone helt okej. Den enda serien jag inte kan finna något som helst existensberättigande för är Kirby Buckets, som jag tycker är helt vedervärdig; men jag förmodar att det finns folk som ser på den också. Den sänds i alla fall (dessbättre) inte just nu.
« Senast ändrad: 14 januari 2019 kl. 09:52:32 av Daniel Hofverberg »

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2019 kl. 10:26:31 »
Varför ska du behöva gå så långt för...? Enligt det resonemanget kan man lika gärna säga att äldre tecknade serier inte borde existera överhuvudtaget. Det finns ingen som helst anledning att börja avlägsna serier som tittare faktiskt ser på. Det är snarare balans det handlar om, och som är problemet idag.

Själv tycker jag att de allra flesta live-actionserier på Disney Channel är bra. Det är inte alla jag har tid och ork att se på, men de allra flesta är åtminstone helt okej. Den enda serien jag inte kan finna något som helst existensberättigande för är Kirby Buckets, som jag tycker är helt vedervärdig; men jag förmodar att det finns folk som ser på den också. Den sänds i alla fall (dessbättre) inte just nu.

Jag menar inget illa, jag vill bara - som en äkta stor Disneyfantast - framföra och markera mina åsikter med tydlighet, och jag tycker att många sådana serier som Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, Highschool Musical, Doug, Rasten, Kim Possible, En Jycke i Klassen, Brandi och Herr Morris, Phineas och Ferb, Ersättarna, 7D, Jake och Piraterna i Landet Ingenstans, Händige Manny, Små Einsteins, Bikupan, Dr McStuffins, Djungelhjul, Specialagent Oso, Higglystans Hjältar, Stanley, JoJos Cirkus, Kaninbyn, Firma Fantasiflytt, Pepper Ann, Llyod i Rymden, Pyjamashjältarna, Miles från Morgondagen, Sheriff Callie i Vilda Västern, Vampyrina, Valpvänner, Henry Krammonster, Zou, m.fl. är riktigt katastrofala och bär inte minsta anknytning till Disney-aktighet! Faktum är att jag - liksom de flesta - riktigt avskyr dessa serier! De är mera som Cartoon Network och Nickelodeon-skräp! (jag är inte heller vidare förtjust i många av Cartoon Network och Nickelodeon-serierna)

PS: Ja, jag vet att Highschool Musical inte är en TV-serie, utan ett gäng långfilmer, men de har iallafall jättemånga likheter med serier som Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, m.m. DS

Men en del av de "nyare" serierna tycker jag är riktigt bra som t.ex. Sofia Den Första, Elena från Avalor, o.s.v.

När jag talar om Disney, så fokuserar jag - liksom de flesta stora sanna Disneyfantaster - främst på Disneyklassikerna och Pixar-filmerna!

(jag tycker inte att varesig Marvel eller Star Wars hör hemma hos Disney och Star Wars är till på köpet extremt överskattat!)