Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Trailerröster

Startat av TonyTonka, 21 januari 2019 kl. 15:20:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 september 2025 kl. 19:49:55
https://www.youtube.com/watch?v=yW-mRsw1-MQ

Vilka är rösterna i dessa trailers (utöver speakerrösten)

Jag är rätt säker på att Samuel Fröler är Shrek och Kim Sulocki är Lenny precis som i respektive film.

Myrra Malmberg tror jag är Drottning Lillian och Andreas Nilsson tror jag är Oscar, är inte helt säker dock, men i övrigt är jag osäker.
I Shrek 2-trailern verkar det som att Åsnan som vanligt görs av Jonas Malmsjö, och jag undrar om det inte är Göran Berlander som gör kung Harold. Är dock osäker på om jag instämmer eller ej gällande Lillian, tycker det är för lite att gå på. 

Vad gäller Hajar som hajar är jag betydligt mer osäker överlag, men jag tycker Oscar låter mer som Jakob Stadell än Andreas Nilsson. Kim Sulocki och Allan Svensson hör jag dock tydligt.
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 september 2025 kl. 19:49:55
https://www.youtube.com/watch?v=yW-mRsw1-MQ

Vilka är rösterna i dessa trailers (utöver speakerrösten)

Jag är rätt säker på att Samuel Fröler är Shrek och Kim Sulocki är Lenny precis som i respektive film.

Myrra Malmberg tror jag är Drottning Lillian och Andreas Nilsson tror jag är Oscar, är inte helt säker dock, men i övrigt är jag osäker.
@Oscar Isaksson svarade på det, på Discord igår.
Prince Charming - Niclas Ekholm
Big Bad Wolf - Stefan Berglund
King Harold - Lars Amble
Queen Lillian - Gunilla Orvelius
Puss in Boots - Anders Öjebo

Dock vet jag inte Hajar som Hajar rösterna tyvärr.

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 30 september 2025 kl. 14:01:36I Shrek 2-trailern verkar det som att Åsnan som vanligt görs av Jonas Malmsjö, och jag undrar om det inte är Göran Berlander som gör kung Harold. Är dock osäker på om jag instämmer eller ej gällande Lillian, tycker det är för lite att gå på.

Vad gäller Hajar som hajar är jag betydligt mer osäker överlag, men jag tycker Oscar låter mer som Jakob Stadell än Andreas Nilsson. Kim Sulocki och Allan Svensson hör jag dock tydligt.
Jag brukar känna igen Allan Svenssons röst vanligen, men den här gången måste han nog ha förställt rösten lite extra, å andra sidan så var nog detta innan dubbningen hade blivit klar.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 september 2025 kl. 16:06:13@Oscar Isaksson svarade på det, på Discord igår.
Prince Charming - Niclas Ekholm
Big Bad Wolf - Stefan Berglund
King Harold - Lars Amble
Queen Lillian - Gunilla Orvelius
Puss in Boots - Anders Öjebo

Dock vet jag inte Hajar som Hajar rösterna tyvärr.
Antar att Lars Amble gjorde ett röstprov för Kung Harold (som Nils Eklund gjorde gör Fa Zhou i Mulan, detsamma gäller nog även Claes Ljungmark som Manny i Ett Småkryps Liv).

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 september 2025 kl. 19:59:18Jag brukar känna igen Allan Svenssons röst vanligen, men den här gången måste han nog ha förställt rösten lite extra, å andra sidan så var nog detta innan dubbningen hade blivit klar.
Antar att Lars Amble gjorde ett röstprov för Kung Harold (som Nils Eklund gjorde gör Fa Zhou i Mulan, detsamma gäller nog även Claes Ljungmark som Manny i Ett Småkryps Liv).
Ja troligen.

Intressant trodde Claes började dubba runt 2005 ish.
Den äldsta dubben jag kan minnas jag hört Claes i är Lilla Kycklingen.
Claes röst känner jag igen ganska lätt väldigt ikonisk och en stor del av min barndom.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 september 2025 kl. 20:49:52Ja troligen.

Claes röst känner jag igen ganska lätt väldigt ikonisk och en stor del av min barndom.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/sok.php?språk=Svenska&sok=Claes+Ljungmark&typ=fritext&avdelning=alla

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 september 2025 kl. 20:49:52Ja troligen.

Claes Ljungmark medverkade i flera dubbningar innan dess, t.ex. Madagaskar 2005, Mulan 2 2004, Shrek 2 2004, Musses Jul i Ankeborg 2004, Rädda Willy 2 1995, Legenden om Tarzan 2002-2003, Kogänget 2004, Kalle och Chokladfabriken 2005, med flera.

Förresten så har han sedan 1980 även varit aktiv som "synlig" skådespelare och även på Dramaten, han var bl.a. med i 1993-års svenska julkalender Tomtemaskinen.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 september 2025 kl. 19:59:18Jag brukar känna igen Allan Svenssons röst vanligen, men den här gången måste han nog ha förställt rösten lite extra, å andra sidan så var nog detta innan dubbningen hade blivit klar.
Jo det är något liknade jag skrev till DingoPictures2005, det är inte otroligt att Lars Amble gjorde röstprov hos KM i början av 2004 för att medverka i Shrek 2 eller någon annan film som dubbades hos dem. Minst tre gånger så många som faktiskt blev godkända klev över tröskel på KM och gjorde röstprov, personer som vi aldrig kommer att få veta om, men det händer som sagt att tidiga trailers och liknade skvallrar om procesen.

Claes Ljungmark dubbade relativt relativt flitigt redan sent 90-tal för Media Dubb international.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 september 2025 kl. 21:30:17Jo det är något liknade jag skrev till DingoPictures2005, det är inte otroligt att Lars Amble gjorde röstprov hos KM i början av 2004 för att medverka i Shrek 2 eller någon annan film som dubbades hos dem. Minst tre gånger så många som faktiskt blev godkända klev över tröskel på KM och gjorde röstprov, personer som vi aldrig kommer att få veta om, men det händer som sagt att tidiga trailers och liknade skvallrar om procesen.

Claes Ljungmark dubbade relativt relativt flitigt redan sent 90-tal för Media Dubb international.
Claes var även med 1995 i Rädda Willy 2 som dubbades av Europa Studios.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 september 2025 kl. 21:30:17Minst tre gånger så många som faktiskt blev godkända klev över tröskel på KM och gjorde röstprov, personer som vi aldrig kommer att få veta om, men det händer som sagt att tidiga trailers och liknade skvallrar om procesen.
Om vi aldrig veta det hur vet du att"  Minst tre gånger så många som faktiskt blev godkända klev över tröskel på KM och gjorde röstprov,"
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 september 2025 kl. 21:30:17Jo det är något liknade jag skrev till DingoPictures2005, det är inte otroligt att Lars Amble gjorde röstprov hos KM i början av 2004 för att medverka i Shrek 2 eller någon annan film som dubbades hos dem. Minst tre gånger så många som faktiskt blev godkända klev över tröskel på KM och gjorde röstprov, personer som vi aldrig kommer att få veta om, men det händer som sagt att tidiga trailers och liknade skvallrar om procesen.

Vi måste ta reda på vilka alla dessa människor som  klev över tröskel på KM och gjorde röstprov men inte  godkända var !

Det m,måste fiinas något sätt att ta reda på !

vi på forumet för väl alla gör ett kollektivet försök att ta reda på alla dessa människor som inte fik roller på KM 

få saker är omöjliga utan sånt som strider mot fysikens lagar 

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 september 2025 kl. 21:33:10Claes var även med 1995 i Rädda Willy 2 som dubbades av Europa Studios.
Exakt, hade glömt den.

Citat från: gstone skrivet 30 september 2025 kl. 21:46:20Om vi aldrig veta det hur vet du att"  Minst tre gånger så många som faktiskt blev godkända klev över tröskel på KM och gjorde röstprov,"
För det är så jag fått det berättat för mig av personer som har haft del i KMs verksamhet.

gstone

Citat från: gstone skrivet 30 september 2025 kl. 21:50:08Vi måste ta reda på vilka alla dessa människor som  klev över tröskel på KM och gjorde röstprov men inte  godkända var !

Det m,måste fiinas något sätt att ta reda på !

vi på forumet för väl alla gör ett kollektivet försök att ta reda på alla dessa människor som inte fik roller på KM

få saker är omöjliga utan sånt som strider mot fysikens lagar
ursäkta mina starka ord .jag är en väldigt passionerad person

brinner för svensk dubb info

Oskar

Citat från: gstone skrivet 30 september 2025 kl. 21:46:20Om vi aldrig veta det hur vet du att"  Minst tre gånger så många som faktiskt blev godkända klev över tröskel på KM och gjorde röstprov,"
tyvärr är Lars Amble är död sedan 10 år bakåt vi kommer inte vet om det om man frågar KM Studio om röst provet till Shrek 2.