Admin

Författare Ämne: Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner  (läst 4202 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 3 802
  • Kön: Man
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
SV: Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner
« Svar #90 skrivet: 24 november 2019 kl. 10:54:17 »
Vad finns det för koppling mellan Disney och Nalle har ett stort blått hus?^^

Personligen räknar jag Sesam, Fragglarna och Nalle Har Ett Stort Blått Hus bara för att dessa serier är så relaterade till Mupparna!  :)

Utloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #91 skrivet: 1 december 2019 kl. 21:54:38 »
Jag har en uppdatering för Joakim Von Ankas röster;

Per-Erik Hallin gör rollen i en musiksaga och han använder sin Kalle-röst i rollen, vilket inte är att ses som lyckat…

Såhär blir alltså min lista;
1.   John Harryson
2.   Göran Engman
3.   Jonas Bergström
4.   Guy De La Berg
5.   Johannes Brost
6.   Peter Wanngren
7.   Per-Erik Hallin

Utloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #92 skrivet: 13 februari 2020 kl. 17:55:42 »
Sjungande Harpan;

Nästa person är Sjungande Harpan…

Gaby Stenberg;

Först ut är Gaby Stenberg, som gjorde rollen i 1950-års originaldubbning av Pank och Fågelfri, jag har tyvärr ej hört denna insats och kan därför inte bedöma den rättvist… (om någon råkar ha ljudklipp med denna insats är det bara att hojta till!)

Åsa Jonsson Bergfalk;

Nästa person är Åsa Jonsson (numera Bergfalk) som gjorde rollen i 2004-års omdubbning av Pank och Fågelfri, jag har tyvärr ej hört denna insats och kan därför inte ge den en rättvis bedömning, men då dubbningen finns tillgänglig på DVD är det relativt lätt att höra den om man har DVD-filmen till sin ägo, vilket jag inte har ännu, men när jag väl köper den så kan jag ta mig en titt på insatsen när helst jag vill…

Personligen tycker jag att Sanna Nielsen hade varit det bästa valet för karaktären och hon kan sjunga…

Jätten Ville;

Nästa person är Jätten Ville…

Bertil Berglund;

Först ut är Bertil Berglund, som gjorde rollen i 1950-års originaldubbning av Pank och Fågelfri, jag har tyvärr ej hört denna insats och kan därför inte bedöma den…

Stephan Karlsén;

Nästa svenska röst är Stephan Karlsén, som gjort rollen i såväl båda dubbningarna av Musse Piggs Julsaga som i ett avsnitt ur Musses Klubbhus

Stephan Karlsén är min personliga favorit i rollen, eftersom han gjort rollen i båda dubbningarna av ovannämnda kortfilm, nu har jag inte stenkoll på hur originalrösten låter i någon av de produkter där karaktären medverkar, men jag tycker iallafall att rösten passar bra…

Anders Öjebo;

Nästa svenska röst är Anders Öjebo, som gjort rollen i såväl VHS-filmen Kul med Engelska: Familj och Mat som TV-serierna Hos Musse och ett flertal avsnitt av Musses Klubbhus

Nu är inte Anders Öjebo den jag skulle tänka på som Jätten Ville, men han gör iallafall en helt okej insats, mer än så finns inte att säga…

Fredrik Hiller;

Nästa svenska röst är Fredrik Hiller, som gjort rollen i 2004-års omdubbning av Pank och Fågelfri, dock har jag ännu ej hört denna dubbning och kan därför inte bedöma den, men när jag köper DVD-filmen ska jag så småningom bedöma insatsen…

1. Stephan Karlsén
2. Anders Öjebo

I måndags så upptäckte jag en musiksaga på YouTube med Kerstin Andeby som Sjungande Harpan och hon var helt okej… (har dock fortfarande ingenting att jämföra med då jag ännu ej har hört varesig Gaby Stenberg eller Åsa Jonsson-Bergfalk/Jenny Wåhlander (som var talrösten i omdubbningen))

Jätten Ville var visserligen inte crediterad, men han hade dialog i musiksagan och såvitt jag kunde avgöra tillhörde rösten Peter Wanngren som dock tyvärr inte var så lyckad…

1. Stephan Karlsén
2. Anders Öjebo
3. Peter Wanngren