Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Karaktärer som vi INTE gillar

Startat av moviefan, 20 februari 2019 kl. 18:46:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 februari 2023 kl. 18:51:28En till karaktär som jag inte gillar är Goliath's mamma i kortfilmen Goliath från 1960, hon måste vara den värsta mamman i en tecknad Disney-produktion.
Lustigt att en så pass okänd kortfilm skulle komma på tal, för Goliath II har både jag och @Ovanliga dubbningar med svenskt tal - men då jag ju är lite försiktig när det gäller Disney, så kommer jag av juridiska skäl förmodligen att överlåta uppladdning till Archive.org till Ovanliga dubbningar.

Den svenska dubbningen gjordes 1961, så det borde med all säkerhet innebära att Martin Söderhjelm regisserade och översatte. På 16 mm-rullen fanns tyvärr inga utsatta dubbcredits alls, men jag är ganska säker på att Ragna Nyblom är berättarröst i den svenska dubbningen - i så fall måste det med stor sannolikhet vara hennes dubbningsdebut, under en tid då hon bara hade gjort någon enstaka roll i svenska filmer. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 februari 2023 kl. 00:41:56Lustigt att en så pass okänd kortfilm skulle komma på tal, för Goliath II har både jag och @Ovanliga dubbningar med svenskt tal - men då jag ju är lite försiktig när det gäller Disney, så kommer jag av juridiska skäl förmodligen att överlåta uppladdning till Archive.org till Ovanliga dubbningar.

Den svenska dubbningen gjordes 1961, så det borde med all säkerhet innebära att Martin Söderhjelm regisserade och översatte. På 16 mm-rullen fanns tyvärr inga utsatta dubbcredits alls, men jag är ganska säker på att Ragna Nyblom är berättarröst i den svenska dubbningen - i så fall måste det med stor sannolikhet vara hennes dubbningsdebut, under en tid då hon bara hade gjort någon enstaka roll i svenska filmer. :)

Röstskådespeleriet är iallafall bra, har hittills bara hört den på engelska.

Disneyfantasten

Antagonister är ju inte meningen att man ska "gilla", men en del antagonister är mest bara förargande och störiga och i vägen och är således "övergränsfall", exempel på detta i mina ögon är;

>Smitty/Skinny ur Dumbo

>Kung Mamood ur Aladdin TV-serien

>Monti i Trassel Serien

>de två männen (vad de nu heter) i Prinsessan och Grodan

>Mertle Edmonds, Elena, Teresa och Yuki ur Lilo och Stitch

>Fru Sköldpadda ur Musses Verkstad och Hos Musse

>Sköldis ur Musses Verkstad och Hos Musse

>Rufus ur Dumbo (2019)

>Jon Arbackle ur Katten Gustaf

>Nermal ur Katten Gustaf

>Mama Stygging ur Katten Gustaf (fast han är ju egentligen en man)

>Nathan ur Katten Gustaf

>Krösus Sork ur Bamse

>Shanias Mormor ur Annedroider

>Randolph ur Familjen Valentin

>Anita ur Familjen Valentin

>Rektor Marika ur Familjen Valentin

>Fröken Rottenmeier ur Heidi (2015)

>Fru Keller ur Heidi (2015)

>Fru Becker ur Heidi (2015)

>Magister Backer ur Heidi (2015)

>Karl, Teresa och William ur Heidi (2015)

>Pilen ur Rudolf Med Den Röda Mulen Filmen (1998)

>Domaren ur Rudolf Med Den Röda Mulen (1998)

>Hertiginnan Augustina ur Kronprinsen som Försvann

(kommer kanske på fler senare...)

Sedan finns det antagonister som man ogillar av helt andra skäl, och dessa karaktärer ogillar jag inte för att de är "onda", utan istället ogillar jag dem för att de är "väldigt lama antagonister";

>Tant Rik, Hilton, Ferdinand, Dr Äppelkind, hans kollegor, Kapten Kurre och Gojan ur Tom och Jerry Gör Stan Osäker

>Madame Mousey ur Resan Till Amerika 4 Mysteriet med Midnattsmonstret

>Martin ur Brisby och NIMHs Hemlighet 2

>Sarousch ur Ringaren i Notre Dame 2

>Erik Hellström, Ashtin Carnaby, Edgar Volgud och Krakken ur Atlantis 2 Milos Återkomst

>Räven ur Fantastiska Wilbur 2

>Lollo Listig, Goosey Loosey, m.fl. ur Lilla Kycklingen

>Kazar och de andra gnuerna ur Vilddjuren

>Smiler ur Emoji Filmen

>Kung Stefan ur Maleficent

>Hertigen ur Berättelsen om Askungen

>Shere Khan ur Djungelboken (2016)

>Kaa ur Djungelboken (2016)

>Kung Louie ur Djungelboken (2016)

>Tiden ur Alice i Spegellandet (2016)

>Gaston ur Skönheten och Odjuret (2017)

>Jafar ur Aladdin (2019)

>Scar ur Lejonkungen (2019)

>Shenzi, Kamari & Azizi ur Lejonkungen (2019)

>Tant Sara ur Lady och Lufsen (2019)

>Devon & Rex ur Lady och Lufsen (2019)

>Elliot ur Lady och Lufsen (2019)

>Bori Khan ur Mulan (2020)

>Stromboli ur Pinocchio (2022)

>John & Gideon ur Pinocchio (2022)

>Kusken ur Pinocchio (2022)

>Monstro ur Pinocchio (2022)

>Kapten Krok och Herr Smee ur Peter Pan & Lena

>Ursula (+ Kroken & Snoken ) ur Den Lilla Sjöjungfrun (2023)

>Drottningen ur Snövit (2025)

MOA

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2023 kl. 11:32:03Antagonister är ju inte meningen att man ska "gilla", men en del antagonister är mest bara förargande och störiga och i vägen och är således "övergränsfall", exempel på detta i mina ögon är;

>Rufus ur Dumbo (2019)

>Nermal ur Katten Gustaf

>Krösus Sork ur Bamse

>Fröken Rottenmeier ur Heidi

>Fru Keller ur Heidi

>Fru Becker ur Heidi

>Karl, Teresa och William ur Heidi

Sedan finns det antagonister som man ogillar av helt andra skäl, och dessa karaktärer ogillar jag inte för att de är "onda", utan istället ogillar jag dem för att de är "väldigt lama antagonister";

>Tant Rik, Hilton, Ferdinand, Dr Äppelkind, hans kollegor, Kapten Kurre och Gojan ur Tom och Jerry Gör Stan Osäker

>Erik Hellström, Ashtin Carnaby, Edgar Volgud och Krakken ur Atlantis 2 Milos Återkomst

>Smiler ur Emoji Filmen

>Jafar ur Aladdin (2019)

Inte visste jag att Jon Arbuckle var en skurk. På vilket sätt tycker du att han är det ens? ???

Skokaka

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 27 februari 2023 kl. 16:01:37Inte visste jag att Jon Arbuckle var en skurk. På vilket sätt tycker du att han är det ens? ???

Okej, kanske inte "skurk", han bryr sig utan tvekan om sina husdjur (katten Gustaf och hunden Odie), men ibland tycker jag att han är elak mot Gustaf, då han t.ex. straffar honom med att han inte får äta, ibland gör han det t.o.m. när Gustaf inte ens har gjort någonting, han brukar också ofta hota Gustaf med sådana saker.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2023 kl. 17:46:04Okej, kanske inte "skurk", han bryr sig utan tvekan om sina husdjur (katten Gustaf och hunden Odie), men ibland tycker jag att han är elak mot Gustaf, då han t.ex. straffar honom med att han inte får äta, ibland gör han det t.o.m. när Gustaf inte ens har gjort någonting, han brukar också ofta hota Gustaf med sådana saker.
Sparkade han int ut Gustaf också?

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 27 februari 2023 kl. 17:50:43Sparkade han int ut Gustaf också?
Ja, jag kommer ihåg när han sparkade ut Gustaf och Ådi i King Nermal (Vilket många ser som seriens sämsta avsnitt, inklusive mig) och låser ut dom, vilket är djurplågeri. Åtminstone så är han inte lika elak som Clint Clobber, i hela fall...

Senare i slutet så har de två just brutit alla sina ben och kan inte äta på dagar, och han äter lasagne mitt framför dom och retas. Vad i helvete, Jon?...

Jon är dock också lite bättre i serietidningarna och den äldre serien...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 27 februari 2023 kl. 21:11:05Ja, jag kommer ihåg när han sparkade ut Gustaf och Ådi i King Nermal (Vilket många ser som seriens sämsta avsnitt, inklusive mig) och låser ut dom, vilket är djurplågeri. Åtminstone så är han inte lika elak som Clint Clobber, i hela fall...

Senare i slutet så har de två just brutit alla sina ben och kan inte äta på dagar, och han äter lasagne mitt framför dom och retas. Vad i helvete, Jon?...

Jon är dock också lite bättre i serietidningarna och den äldre serien...

Men var Clint Clobber nu igen?

Jo, jag hatar också det avsnittet, vet inte om jag sett alla avsnitt men jag har definitivt sett många och detta är absolut ett av de sämsta, utan tvekan!

Och det värsta är att Nermal bara låtsas allt det där, han både låtsas att han ska vara med dem medan hans "ägare" (om han nu hade haft någon) är på semester och när Gustaf kastar ut honom så låtsas han bara att han brutit sitt ben, allt detta bara för att skämmas bort.

Och det är just det som är problemet med Nermal i serien, att han bara bryr sig om sitt utseende och att se söt och gullig ut och att ta till sig ära och vara berömd och allt detta bara för att irritera Gustaf, man kan förstå varför Gustaf ständigt försöker posta honom till Abu Dhabi.

Men du har rätt i att Jon åtminstone är lite snällare i den äldre serien. (skulle även säga detsamma med de två spelfilmerna)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2023 kl. 11:32:03Antagonister är ju inte meningen att man ska "gilla", men en del antagonister är mest bara förargande och störiga och i vägen och är således "övergränsfall", exempel på detta i mina ögon är;

>Rufus ur Dumbo (2019)

>Nermal ur Katten Gustaf

>Krösus Sork ur Bamse

>Fröken Rottenmeier ur Heidi

>Fru Keller ur Heidi

>Fru Becker ur Heidi

>Karl, Teresa och William ur Heidi

>Smiler ur Emoji Filmen

>Jafar ur Aladdin (2019)

Jag håller absolut förresten med dig om Mertle Edmonds och hennes vänner, Fru Sköldpadda och Sköldis, Nermal (I serietidningarna och den äldre serien så ä' han bara irriterande, men i The Garfield Show så är han hemsk! Speciellt i avsnitten som jag nämnde förut, och det är bara första säsongen och avsnitt nummer 11!), och Lollo Listig, Goosey Loosey och många av invånarna från Lilla Kycklingen...

Och jag tycker också att Saraouch, Erik Hellström och Smiler ä' usla skurkar från dåliga filmer. De två första är usla uppföljare, medan den tredje är en helt kass film.

Förresten, räven från Fantastiska Wilbur 2 heter Farley.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2023 kl. 21:21:27Men var Clint Clobber nu igen?

Jo, jag hatar också det avsnittet, vet inte om jag sett alla avsnitt men jag har definitivt sett många och detta är absolut ett av de sämsta, utan tvekan!

Och det värsta är att Nermal bara låtsas allt det där, han både låtsas att han ska vara med dem medan hans "ägare" (om han nu hade haft någon) är på semester och när Gustaf kastar ut honom så låtsas han bara att han brutit sitt ben, allt detta bara för att skämmas bort.

Och det är just det som är problemet med Nermal i serien, att han bara bryr sig om sitt utseende och att se söt och gullig ut och att ta till sig ära och vara berömd och allt detta bara för att irritera Gustaf, man kan förstå varför Gustaf ständigt försöker posta honom till Abu Dhabi.

Men du har rätt i att Jon åtminstone är lite snällare i den äldre serien. (skulle även säga detsamma med de två spelfilmerna)
Clint Clobber är den dära djurplågaren från Gene Deitchs version av Tom och Jerry, som MOA har dock nämnt förut.

Och detta är därför jag avskyr Nermal mest i den här serien. Tror att han kallade Gustaf för "ful" i ett avsnitt, där Gustaf har tappat minnet och Nermal ljuger om att han var hemlös eller något. Det som är positivt i detta avsnitten, till skillnad från King Nermal, är att Nermal fick sitt straff i slutet.

Jo, i spelfilmerna är Jon mera positiv, också. Även Nermal var inte så störig i den första filmen. (Han är inte med i uppföljaren.)

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 27 februari 2023 kl. 21:27:03Clint Clobber är den dära djurplågaren från Gene Deitchs version av Tom och Jerry, som MOA har dock nämnt förut.

Och detta är därför jag avskyr Nermal mest i den här serien. Tror att han kallade Gustaf för "ful" i ett avsnitt, där Gustaf har tappat minnet och Nermal ljuger om att han var hemlös eller något. Det som är positivt i detta avsnitten, till skillnad från King Nermal, är att Nermal fick sitt straff i slutet.

Jo, i spelfilmerna är Jon mera positiv, också. Även Nermal var inte så störig i den första filmen. (Han är inte med i uppföljaren.)

Vilket avsnitt är det nu igen? Det måste jag kolla upp!

Du har rätt i det där med Nermal i spelfilmen, där är han inte en grå randig katt som i den tecknade förresten, utan en siameskatt.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2023 kl. 21:31:37Vilket avsnitt är det nu igen? Det måste jag kolla upp!

Du har rätt i det där med Nermal i spelfilmen, där är han inte en grå randig katt som i den tecknade förresten, utan en siameskatt.
Jag kollade upp det och hittade avsnittet direkt. Avsnittet heter Garfield Astray.