Antagligen inte om två år, men kanske om tio!
Om två år har jag antagligen precis börjat på gymnasiet, så då dubbar jag knappast!
Apropå gymnasiet; vilket program är lämpligast att välja om man vill syssla med radio? Jag tänker bli komiker i P3, och, tja, finns det nå't program där man kan förbereda sig för radio och så'na grejor?
Som representant för den kommersiella, reklamfinansierade radion så föreslår jag att du inte söker dig mot P3 och public service, utna till vår värld. Där har du större chans att utvecklas. Den radio vi sysslar med kommer att se helt annourlunda ut då, när du är färdig och P3 som det ser ut är på väg mot döden.
För det första så krävs det en hel del av dig om du ska bli komiker. Det är dock en annan historia. Men man blir inte komiker på P3, man blir medarbetare och du ska kunna en hel del annat. För att komma in på P3 om du nu vill det så måste du ha en journalistisk utbildnig och kanske gått radioskolan (eftergymnasial) i Piteå eller Kalix.Gymnasiet, ja där spealar det nog ingen roll, du måste bara kunna skriva bra, ha bra ordförråd och kämpa häcken av dig. Jag gick media på gymnasiet med en tung inriktning på ljudet som media. Där lärde jag mig en hel del teknik som är värdefull.
Vill du till den kommesiella radion, vilket jag skulle föreslå om du vill vara "rolig", då ska du gå RadioMedia i Båstad. Det r Sveriges, kanske Europas, främsta radioskola. Här lär du dig allt det som P3 och hela SR skulle behöva lära sig.
Det bästa tipset jag kan ge är att du lär dig läsa mycket hela tiden, lär dig skriva hela tiden och lär dig att vässa arbågarna, samtidigt som du hittar dig själv och skiljer på en humor du har privat och den du har i yrket. Det är svårare än då tror.
Mvh
Christian