Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

My Little Pony (TV-serierna)

Startat av clash, 31 augusti 2005 kl. 17:15:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ssimon

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 augusti 2024 kl. 20:43:35Och den serien har bara en enda dubbning i Sverige, som använts vid samtliga sammanhang under årens lopp (VHS, DVD och TV-sändningar), så där kan man inte tal fel på dubbningsversion. :)

Det är betydligt värre ställt med den första serien My Little Pony 'n Friends, där det är en ren djungel med alla dubbningar som finns...
Tack för infon! Någon release du rekommenderar? Händer att vhs eller tv är bättre än dvd ibland.

Daniel Hofverberg

Citat från: ssimon skrivet  4 september 2024 kl. 09:42:08Tack för infon! Någon release du rekommenderar? Händer att vhs eller tv är bättre än dvd ibland.
Om du syftar på My Little Pony Tales tror jag att det bara finns en enda DVD-utgåva i Sverige/Finland (plus en separat utgåva för Norge/Danmark) - åtminstone ett av omslagen har gjorts om vid något skede (*), men såvitt jag vet är alla skivor identiska och orörda.

Serien har både släppts som DVD-box och som 6 separata DVD-utgåvor. Men boxen innehåller exakt samma fodral, omslag och skivor som de separata utgåvorna, bara med ett extra papphölje runt om alla sex fodralen. Det framgår inte med tydlighet att det är rätt serie, men titlarna på de aktuella DVD-utgåvorna är:
My Little Pony - Pyjamasparty
My Little Pony - Rock 'n Roll
My Little Pony - Maskerad
My Little Pony - Prinsessan som försvann
My Little Pony - Upp i det blå
My Little Pony - Paradisön!

Det är i praktiken samtliga DVD-utgåvor med My Little Pony som Film Factory har distribuerat - övriga serier är det andra distributörer som släppt.

Det finns bara en dubbning av serien, så för 25 av de 26 avsnitten av serien är nog DVD-utgåvorna att rekommendera. Problemet är att ett ynka avsnitt saknas på DVD, som fanns med på VHS-utgåvan med samma titel men som av okänd anledning tagits bort när serien skulle släppas på DVD. Det gäller avsnittet Who's Responsible, så för det avsnittet vill man försöka få tag i VHS-utgåvan My Little Pony - Paradisön!; inte helt enkelt då utgåvan förstås varit utgången i många år.

Alla DVD-utgåvorna med serien har samma titlar som de äldre VHS-utgåvorna, men DVD-utgåvan av Paradisön! saknar alltså just det avsnittet. Det finns alltså VHS-utgåvor med samma sex titlar som ovan, men förutom Paradisön! är VHS-utgåvorna innehållsmässigt likvärdiga som DVD-utgåvorna med samma namn.

(*): Vissa upplagor av DVD-utgåvan av Paradisön! gör gällande att även avsnittet Gribet saknas, som inte omnämns på baksidestexten till dessa upplagor utan där omslaget uppger att bara tre avsnitt finns med - men det stämmer inte, utan det avsnittet finns faktiskt med oavsett om det omnämns eller inte. Men det finns alltså upplagor som nämner avsnittet, så mest troligt har omslaget tryckts om vid ett senare skede för att korrigera att de missat att nämna det avsnittet.

moviefan

När visades My little pony n friends på tv ? 

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 15 juli 2025 kl. 16:54:43När visades My little pony n friends på tv ?
Det är inte helt enkelt att svara på, då både TV4 och Kanal 5 sänt både My Little Pony 'n Friends och My Little Pony Tales under samma titel - My Little Pony på Kanal 5 och Min lilla ponny på TV4. Därför blir man inte alltid så mycket klokare av tablåerna.

Men när jag söker i Svensk Mediedatabas hittar jag ingen tidigare sändning på TV4 än 1997-01-12, då som del av Lattjo Lajban. De flesta sändningar på TV4 mellan 1993 och 1995 anger originaltiteln My Little Pony Tales, så det borde röra sig om den serien. Serien verkar bara ha sänts på TV4 fram till december 1997. Jag tycker att My Little Pony 'n Friends borde ha sänts tidigare än 1997, men hittar inget som tyder på det i Svensk Mediedatabas... ???

På Kanal 5 blir det ännu svårare att avgöra, för samtliga sändningar på den kanalen anger i beskrivningen rollfigurer som tyder på att det skulle röra sig om My Little Pony Tales - men trots det har även Kanal 5 sänt My Little Pony 'n Friends också, det är jag helt säker på. Det står inga originaltitlar eller annat, och samtliga tablåtexter är helt identiska, så det går alltså inte att dra någon slutsats utifrån SMDb. Men Kanal 5 sände någon av de två serierna mellan 1998-03-30 och 1999-12-03, så mest troligt alternerade de mellan dessa båda serier. Jag har ett vagt minne av att Kanal 5 började med att sända My Little Pony Tales, så att My Little Pony 'n Friends nog sändes senare under perioden, men se det inte som någon form av fakta; det är lätt att minnas fel när det gått så många år...

Man skulle alltså behöva beställa studiekopior från Kungliga Biblioteket för att kunna dra mer säkra slutsatser om när Kanal 5 egentligen sände just My Little Pony 'n Friends.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 16 juli 2025 kl. 07:09:49Det kommer en live action My Lille Pony film  ;D

https://variety.com/2025/film/news/my-little-pony-movie-live-action-amazon-mgm-hasbro-1236461858/
Ska de lansera en ny MLP-generation så känns inte det riktigt som det mest logiska valet.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 16 juli 2025 kl. 12:35:32Ska de lansera en ny MLP-generation så känns inte det riktigt som det mest logiska valet.
Och hur ska det egentligen fungera i praktiken...? Ska ponnyhästarna fortfarande vara animerade, eller ska de hitta åt riktiga färgglada hästar...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2025 kl. 21:53:36Och hur ska det egentligen fungera i praktiken...? Ska ponnyhästarna fortfarande vara animerade, eller ska de hitta åt riktiga färgglada hästar...?
Som dessa filmer antar jag och dom flesta av mina mutuals
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"