Författare Ämne: Önska creditlistor  (läst 252298 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 5 874
  • Jag har Aspergers och älskar film !
    • Visa profil
SV: Önska creditlistor
« Svar #1530 skrivet: 24 februari 2020 kl. 20:17:07 »
Vika dom svenska rösterna i  den spanska animerade filmen Bland älvor och troll fån 2005 ?

På omlagtet står att tre röster Mikael Roupe Oli Markenros och Hanna Landing. Så det kan ju vara en Sun Studio dubbning då. Om inte Roupe redan hade start sitt eget bolag vid den tiden förstås ?

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #1531 skrivet: 25 februari 2020 kl. 10:09:04 »
Daniel, När Trolls:Världturné kommer ut tror du att du kan ta reda på dom svenska rösterna till Skurken Barb, Tharsh Rockrollens kung ,Enssence Drottningen av Funktrollen och Kung Trollex, Kungen över Techno Trollen ?

När filmen släpps i April kan du göra dittbästa för få veta vilka dom svenska rösterna till dessa fyra roller ?

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 9 044
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #1532 skrivet: 25 februari 2020 kl. 11:18:46 »
Daniel, När Trolls:Världturné kommer ut tror du att du kan ta reda på dom svenska rösterna till Skurken Barb, Tharsh Rockrollens kung ,Enssence Drottningen av Funktrollen och Kung Trollex, Kungen över Techno Trollen ?

När filmen släpps i April kan du göra dittbästa för få veta vilka dom svenska rösterna till dessa fyra roller ?
Jag kan förstås inte påverka exakt vilka rollfigurer som står med på creditlistan, men när premiären närmar sig (några dagar eller max en vecka före premiären) kommer jag givetvis kontakta distributören UIP och fråga efter en komplett creditlista. :)

Utloggad Simon Axelsson

• Filmfan
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 036
  • Mannen på bilden är uppenbarligen inte jag.
    • Visa profil
« Svar #1533 skrivet: 25 februari 2020 kl. 12:00:59 »

Barb står ju garanterat med på creditslistan då hon är antagonisten, skulle inte förvåna mig om Thrash står med han också. De andra två beror nog på hur stor roll de spelar i filmen, i dagsläget känns det som att de kommer stå med under övriga röster

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #1534 skrivet: 28 februari 2020 kl. 09:59:40 »
Hoppas du får Credits till Framåt på Fredag !!!! :D :D :D :D

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #1535 skrivet: 28 februari 2020 kl. 10:15:05 »
Hoppas du får Credits till Framåt på Fredag !!!! :D :D :D :D
Såvitt jag vet har väl filmen premiär på fredag, vilket innebär att jag tidigast kan få tag i credits måndagen veckan därpå (9 mars); i och med att Disney inte lämnar ut uppgifter förrän efter premiären (märk väl alltså inte samma dag som premiären). :(

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #1536 skrivet: 28 februari 2020 kl. 15:03:36 »
Såvitt jag vet har väl filmen premiär på fredag, vilket innebär att jag tidigast kan få tag i credits måndagen veckan därpå (9 mars); i och med att Disney inte lämnar ut uppgifter förrän efter premiären (märk väl alltså inte samma dag som premiären). :(

Okej trist. Men kanske några tidnings recessionerna online har svenska rösterna till alla dom större rollerna utsatta ?
Om jag har tur  :D

MAN KAN JU ALLTID HOPPAS ! ;)
« Senast ändrad: 29 februari 2020 kl. 10:52:16 av gstone »

Utloggad Erik Dahlberg

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 387
    • Visa profil
« Svar #1537 skrivet: 29 februari 2020 kl. 10:12:46 »
Såg på SF Studios Instagram att barnprogrammet SamSam har fått en egen långfilm som har premiär 20 mars.

Ska du fixa credits till SamSam - Filmen

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #1538 skrivet: 29 februari 2020 kl. 11:30:37 »
Såg på SF Studios Instagram att barnprogrammet SamSam har fått en egen långfilm som har premiär 20 mars.

Ska du fixa credits till SamSam - Filmen
Den filmen känner jag faktiskt inte till, och det har helt gått mig förbi. Men nu när jag vet om den ska jag givetvis försöka få tag i dubbcredits till den - dessbättre brukar SF Studios vara mycket hjälpsamma. :)

Min ambition är som sagt att försöka få tag i creditlistor till alla svenskdubbade filmer på bio - det är inte alltid jag lyckas, men det kommer alltid vara min ambition. :) Det förutsätter ju dock att jag faktiskt känner till filmerna, och särskilt från mindre distributörer och filmer som inte går upp i norra Sverige händer det i undantagsfall att jag helt missar att filmer får premiär. Men i det här fallet skulle jag väl ändå tro att det bör bli någon form av marknadsföring när det börjar närma sig, så att inte hela premiären hade gått mig förbi, i och med att SF Studios/Svensk Filmindustri inte direkt är någon pytteliten distributör.

Anledningen till att jag just skriver bio är för att det som regel är enklare än creditlistor till filmer som släpps direkt på DVD/Blu-Ray och/eller streamingtjänster, där det ofta är svårare att veta var man ska vända sig och det oftast inte finns pressavdelningar på samma sätt som för filmbolagens bioavdelningar. Självklart försöker jag få tag i creditlistor även till andra releaser, men det lyckas inte alls lika ofta som för just biofilmer - förutom vid Disney, där de inte gör någon skillnad på bio, VHS/DVD/Blu-Ray eller streamingtjänster, då alla releaser och dubbningar behandlas lika och går via samma avdelning.

Utloggad Sabelöga / Raltseye

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 806
    • Visa profil
« Svar #1539 skrivet: 29 februari 2020 kl. 13:53:11 »
Min ambition är som sagt att försöka få tag i creditlistor till alla svenskdubbade filmer på bio - det är inte alltid jag lyckas, men det kommer alltid vara min ambition. :) Det förutsätter ju dock att jag faktiskt känner till filmerna, och särskilt från mindre distributörer och filmer som inte går upp i norra Sverige händer det i undantagsfall att jag helt missar att filmer får premiär. Men i det här fallet skulle jag väl ändå tro att det bör bli någon form av marknadsföring när det börjar närma sig, så att inte hela premiären hade gått mig förbi, i och med att SF Studios/Svensk Filmindustri inte direkt är någon pytteliten distributör.
Vi kommer påminna dej om inte annat ;)
Är du osäker på hur du kan göra fel?

Låt bli och gör rätt! Skriv dom istället!

Utloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 5 580
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
« Svar #1540 skrivet: 1 mars 2020 kl. 08:44:47 »
Omdubbningen är gjord med väldigt kort varsel då det inte var meningen från början att Disney ville göra en ny version men blev tvungna.

Kan det ha varit samma situation med Peter Pan? (som också gjordes en månad innan premiären)

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #1541 skrivet: 1 mars 2020 kl. 09:38:15 »
Vi kommer påminna dej om inte annat ;)
Jag har märkt det... ;)

Men egentligen finns det ingen anledning att fråga om creditlistor till biofilmer från stora filmbolag (Disney, 20th Century Fox eller UIP) som står med på Filmstadens kommandelista - dessa lär jag knappast missa, utan försöker alltid få fram credits till allt eftersom.

Då är det viktigare med påminnelser vad gäller mindre/smalare biofilmer, som inte får samma slags marknadsföring och som det finns en risk att jag kan missa att de går upp på bio - och framförallt sådana från mindre distributörer (Njutafilms/Studio S, TriArt, Noble Entertainment, Folkets Bio, Sandrew Metronome, m.fl.). Ännu viktigare är det med filmer som inte visas på "vanliga" biografer, utan bara på Folkets Bio (eller dylikt), i och med att vi inte har någon sådan biograf i Skellefteå varför jag sannolikt kommer att missa en del sådana filmer. Då är det väldigt värdefullt om jag får veta om dessa, så att jag vet vilka filmer jag ska försöka jaga rätt på dubbcredits till. :)

Utloggad Sabelöga / Raltseye

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 806
    • Visa profil
« Svar #1542 skrivet: 1 mars 2020 kl. 12:43:21 »
Jag har märkt det... ;)

Men egentligen finns det ingen anledning att fråga om creditlistor till biofilmer från stora filmbolag (Disney, 20th Century Fox eller UIP) som står med på Filmstadens kommandelista - dessa lär jag knappast missa, utan försöker alltid få fram credits till allt eftersom.

Då är det viktigare med påminnelser vad gäller mindre/smalare biofilmer, som inte får samma slags marknadsföring och som det finns en risk att jag kan missa att de går upp på bio - och framförallt sådana från mindre distributörer (Njutafilms/Studio S, TriArt, Noble Entertainment, Folkets Bio, Sandrew Metronome, m.fl.). Ännu viktigare är det med filmer som inte visas på "vanliga" biografer, utan bara på Folkets Bio (eller dylikt), i och med att vi inte har någon sådan biograf i Skellefteå varför jag sannolikt kommer att missa en del sådana filmer. Då är det väldigt värdefullt om jag får veta om dessa, så att jag vet vilka filmer jag ska försöka jaga rätt på dubbcredits till. :)
Det min vän har du helt rätt i  :)
Är du osäker på hur du kan göra fel?

Låt bli och gör rätt! Skriv dom istället!

Utloggad Erik Dahlberg

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 387
    • Visa profil
« Svar #1543 skrivet: 1 mars 2020 kl. 13:45:41 »
Då är det viktigare med påminnelser vad gäller mindre/smalare biofilmer, som inte får samma slags marknadsföring och som det finns en risk att jag kan missa att de går upp på bio - och framförallt sådana från mindre distributörer (Njutafilms/Studio S, TriArt, Noble Entertainment, Folkets Bio, Sandrew Metronome, m.fl.)
Är Ella Bella Bingo - Filmen en sådan biofilm, den är också baserat på ett barnprogram med samma namn
https://www.moviezine.se/movies/ella-bella-bingo

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #1544 skrivet: 3 mars 2020 kl. 21:16:49 »
Jag önskar VÄLDIGT MYCKET credits till Pixars Framåt  GÄRNA INNAN jag ser filmen !

Och  med credits menar jag bara alla röster inte annat folk som jobbar på dubbning sådant är INTE NÖDVÄNDIGT.