Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2024 kl. 02:09:38Absolut, jag kontaktar KM och frågar. :)

Intressant att du medverkat i en dubbning, och personligen skulle jag tro att du kommer stå med - för tydligen verkar KM Studio ha väldigt bra koll, då de tar fram dubbcredits automatiskt ur ett datoriserat system kopplat till deras digitala manus. Alltså borde alla som medverkat komma med bland "Övriga röster".

Jag skulle också gärna vilja ha credits till i The Mighty B! :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 juli 2024 kl. 17:51:57Jag skulle också gärna vilja ha credits till i The Mighty B! :D
Jag mailar KM Studio under helgen, så får vi hoppas på snabbt svar, trots att det är semestertider.  :)

Något annat jag ska passa på att fråga KM om credits till? 

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2024 kl. 21:12:28Något annat jag ska passa på att fråga KM om credits till?
Efter som jag inte vet vad har dubbat är det väldigt svårt att svara på 😅

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2024 kl. 21:12:28Jag mailar KM Studio under helgen, så får vi hoppas på snabbt svar, trots att det är semestertider.  :)

Du kan ju alltid fråga om Fairly Odder och Lugn i stormen: Stressade spioner eftersom dom dubbade Lugn i stormen serien och det KM röstskådespeler med i Fairly Odder, kan det ju hända att dom dubbade dessa.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2024 kl. 21:12:28Jag mailar KM Studio under helgen, så får vi hoppas på snabbt svar, trots att det är semestertider.  :)

Eftersom som dom ofta dubbar för Nickelodeon , kan du ju fråga om det är dom som har dubbat Sten, Sax, Papper och fråga om credits till den 

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2024 kl. 21:12:28Något annat jag ska passa på att fråga KM om credits till?
Eftersom som dom ofta dubbar för Nickelodeon , kan du ju fråga om det är dom som har dubbat  Välkommen till huset Wayne ? Och så fall fråga om dom kan ge credits till den  ;)

gstone

Välkommen till huset Wayne
Sten, Sax, Papper
The Fairly OddParents: Fairly Odder 
och Lugn i stormen: Stressade spioner

Oscar Isaksson

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 26 juli 2024 kl. 01:49:47Du har dubbat? Det var en nyhet, hur kommer det sig? Verkar vara väldigt svårt att komma in i den branschen ju
Ja, jag har dubbat lite till och från, inga stora saker. Det hände sig för jag besökt KM studio med jämna mellanrum.
Jag har inte direkt satsat på det hjärtat. Det är mer att jag kan göra det men är inte jätteroad av det. Så jag är utanför branschen och jobbar mest i garderoben, för att odla andra produktionskvaliteter som inte är framför mikrofonen.

Har även gjort live-dubbning för Stockholms filmfestival Junior. Det är inte riktigt samma sak som att gå in i en studio. Utan liknar mer lektordubbning som man gör direkt i salongen när filmen rullar, och det är en utmaning i sig.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2024 kl. 02:09:38Absolut, jag kontaktar KM och frågar. :)

Intressant att du medverkat i en dubbning, och personligen skulle jag tro att du kommer stå med - för tydligen verkar KM Studio ha väldigt bra koll, då de tar fram dubbcredits automatiskt ur ett datoriserat system kopplat till deras digitala manus. Alltså borde alla som medverkat komma med bland "Övriga röster".
Det är mer än en dubbning jag fått var med i. Men vilka det var är en annan fråga... Nu är detta väldigt längesen. Så det kan ha varit en sån gång då jag inte var inbokad, utan blev inslängd i båset för det behövdes en röst till för att fylla ut helt enkelt. Oftast när jag varit där så har teknikern frågat efter mitt namn och skrivit in det men inte alltid.
Hänt en gång att jag var inbokad och gjort ett röstprov för en karaktär i någon live-action serie. Annars har det varit mest strö.

Men det jag framför allt lärt mig när jag varit i studion. Är hur man kan regissera dubbning, där har teknikerna på KM varit väldigt bjussiga med sina kunskaper, tips och vägledning.

Citat från: gstone skrivet 26 juli 2024 kl. 12:26:09Jag visste inte att du dubbat 😮🤯❗️

jag trodde du bara var en vanlig dödlig
Jag känner mig rätt så dödlig ändå.;)

gstone

Fråga gärna om dubbade seriena

Välkommen till huset Wayne
Sten, Sax, Papper
The Fairly OddParents: Fairly Odder 
och Lugn i stormen: Stressade spioner

gstone

Hoppas du får credits till The Mighty B! snart :)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 30 juli 2024 kl. 22:57:59Hoppas du får credits till The Mighty B! snart :)
Jag har skickat mail, men det är ju semestertider nu så vi kan kanske inte förvänta oss alltför snabba svar - men åtminstone till runt mitten av augusti brukar väl de flesta anställda på företag i Sverige vara tillbaka från semestrarna, även om jag i och för sig inte vet hur just KM Studio/Plint gör. :)

gstone

Jag önskar credits till Knuckles  tv serien när den kommer till Sverige på lörsag !

BPS

Citat från: gstone skrivet 31 juli 2024 kl. 22:34:45Jag önskar credits till Knuckles  tv serien när den kommer till Sverige på lörsag !
Finns det någon källa på att den ska dubbas? Den har ju 15-årsgräns enligt den kommande dvd-utgåvan.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 31 juli 2024 kl. 23:12:45Finns det någon källa på att den ska dubbas? Den har ju 15-årsgräns enligt den kommande dvd-utgåvan.
Det är dock en godtycklig åldersgräns som DVD-distributören har satt (d.v.s. ingen officiell åldersgräns från Statens Medieråd), så det behöver ju inte nödvändigtvis ha något samband med beslut som SkyShowtime tar om serien på streamingtjänsten - men jag håller med att det nog är lika sannolikt att Knuckles bara får textad originalversion i Norden.

Om nu inte @gstone har någon källa på att serien har dubbats till svenska...? På SkyShowtime står det såvitt jag kan se inte ett ord om tillgängliga ljudspår och textspår; bara att alla avsnitt släpps den 3/8.

Citat från: gstone skrivet 31 juli 2024 kl. 22:34:45Jag önskar credits till Knuckles  tv serien när den kommer till Sverige på lörsag !
Om serien nu har dubbats ska jag absolut försöka att få tag i SkyShowtime, men hittills har jag inte fått annat än "goddag yxskaft"-svar därifrån... :(

Vet man om vilken dubbningsstudio som gjort dubben kan det ju gå att få fram dubbcredits därifrån, men jag misstänker att en eventuell dubbning sannolikt gjorts av Iyuno (då det ofta verkar vara de som dubbat åt SkyShowtime); och i så fall lär det ju sannolikt vara kört den vägen.
(Är det en frilansregissör som regisserat brukar det ibland gå den vägen, men det lär ju inte vara så lätt att få fram vem som regisserat för att kunna veta var man ska vända sig - men om man känner igen någon av skådespelarna kanske man kan få tag i honom eller henne och på så sätt få reda på vem som regisserat och hos vilken studio)

gstone

Önskar att du skrev credits till Netflix serien En duktig flickas handbok i mord som kom idag på Netflix och var dubbade.