Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

gstone

Jag skulle vilja ha credits till Monster High serien.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  6 maj 2023 kl. 18:25:14Apropå Aladdin, Är det vanligt att Disney brukar ta credits direkt från dubbningshemsidan?
Nej, det är verkligen inte vanligt - det är nog enda fallet.

Fast jag vet fortfarande inte om det är Disney som skrivit av Dubbningshemsidan vad gäller Aladdin, eller om Disney frågade Eurotroll och de valde att skriva av Dubbningshemsidans lista istället för att leta i sina gamla pappersarkiv - det sistnämnda är nog lika troligt; de lär ju ha vetat att de hade skickat uppgifter till mig en gång i tiden så att de därmed visste att de kunnat lita på vad som stod.

En gång har dock sändningschefen på Disney i Europa/Mellanöstern frågat mig om svenska dubbcredits till Totally Spies, då serien precis skulle börja sändas på Disney Channel och hon förklarade att de enligt brittisk lag är skyldiga att sätta ut dubbcredits - och fram tills dess hade serien bara sänts på Fox Kids/Jetix, som inte sände från Storbritannien och därmed inte var skyldiga att sätta ut dubbcredits (och därför heller inte hade gjort det). Jag skickade uppgifter till de första säsongerna (som Pangstudios dubbade), medan jag för resterande säsonger hänvisade till SDI Media som hade gjort dubben - men trots det och trots att det alltså är lag i Storbritannien på att det måste stå utsatt dubbcredits, så dök det aldrig upp några credits i sändning till Totally Spies... ???

gstone

Kan man få credits till Monster High och askungen(2021) ?

gstone

Hur går det med alla credits ?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 maj 2023 kl. 18:18:42Det vore uppskattat, tack. :)
Jag har varit på SMDB idag och tyvärr kan jag inte hitta några credits till Aladdin när den sändes i TV genom åren.
Har kollat mina gamla anteckningar som kommer från en av VHS-filmerna och det ser halvt lovande ut att kunna bygga vidare på:

Ondskans lustgård (Garden of Evil)

Övriga roller:
Ung Sultan
Arbutus
NILS EKLUND
JOHAN WAHLSTRÖM
Översättare:STEFAN SMEDIUS

Kärleken övervinner allt (Eye of the Beholder)

Övriga roller:
Hägris
Fasir
Bov 1
Bov 2
Bov 3
ANNICA SMEDIUS
LENNART FRICK
LENNART FRICK
STEVE KRATZ
ANDERS ÖJEBO
Översättare:STEFAN SMEDIUS

Elementär, min kära Jasmin (Elemental, My Dear Jasmine)

Övriga roller:
Saleen
Försäljare
Ande 1
Ande 2
Fiskhandlare
ANNELIE BERG
ANDREAS NILSSON
ANDREAS NILSSON
NICLAS WAHLGREN
NICLAS WAHLGREN
Översättare:SMEDIUS/SANDBORGH

gstone

Tro ni Christian Hedlund kan bidra med Credits till Askungen(2021)?

Han hat ju en rätt stor roll så han kanske vet vilka andra som är med ;)

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet  8 maj 2023 kl. 20:56:28Tro ni Christian Hedlund kan bidra med Credits till Askungen(2021)?

Han hat ju en rätt stor roll så han kanske vet vilka andra som är med ;)
Eller åtminstone vilken studio som stått för dubbningen. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Erika

Tack Oscar, jag har länge undrat vem som gör rösten till Fasir. Undrar också om denne Lennart Frick är identisk med författaren (bl. a.) Lennart Frick?

Oscar Isaksson

Citat från: Erika skrivet  8 maj 2023 kl. 21:04:18Tack Oscar, jag har länge undrat vem som gör rösten till Fasir. Undrar också om denne Lennart Frick är identisk med författaren (bl. a.) Lennart Frick?
Ja, han är helt okänd för mig oxå. Känner samtidigt att jag kanske måste dubbelkolla vid tillfälle att jag verkligen skrivit av rätt, så det inte står Prick.

Erika

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  8 maj 2023 kl. 21:10:42Ja, han är helt okänd för mig oxå. Känner samtidigt att jag kanske måste dubbelkolla vid tillfälle att jag verkligen skrivit av rätt, så det inte står Prick.
Å andra sidan är det inte alls omöjligt att det kan vara just den Lennart Frick, upptäckte precis nu (via Wikipedia) att han är styvfar till Peter Kvint som (på den tiden) var inblandad i flertalet dubbningar (oftast som översättare).

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  8 maj 2023 kl. 20:54:03Jag har varit på SMDB idag och tyvärr kan jag inte hitta några credits till Aladdin när den sändes i TV genom åren.
Inte...? Jag hade kunnat svära på att det på SVT fanns utsatt dubbcredits gemensamt under eftertexterna till hela Disneydags i slutet... Det borde i så fall ha varit 1996.

När TV4 sände Disneytimmen vill jag minnas att de hade liknande eftertexter till blocket, men att det då var tomt helt utan texter under outrot.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 maj 2023 kl. 21:29:48Inte...? Jag hade kunnat svära på att det på SVT fanns utsatt dubbcredits gemensamt under eftertexterna till hela Disneydags i slutet... Det borde i så fall ha varit 1996.

När TV4 sände Disneytimmen vill jag minnas att de hade liknande eftertexter till blocket, men att det då var tomt helt utan texter under outrot.
Hm jag får helt enkelt gå dit imorgon och kolla för i så fall har jag verkligen missat helt den sändningsomgången. Då kanske bara den är sökbar som Disneydags och ger inga utslag på Aladdin.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  8 maj 2023 kl. 21:36:48Hm jag får helt enkelt gå dit imorgon och kolla för i så fall har jag verkligen missat helt den sändningsomgången. Då kanske bara den är sökbar som Disneydags och ger inga utslag på Aladdin.
Bor du i Stockholmstrakten då, gissar jag? För när jag beställer från SMDb brukar jag få vänta minst två veckor från det att jag beställt; ibland så mycket som en månad...

Men gör gärna det.