Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Här kommer creditlistan till Om ingen går i fällan. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/om-ingen-gar-i-fallan/

Återstår att se hur dubbningen är, men jag har tänkt att gå och se filmen nu under lördagseftermiddagen (i och med att jag fått streaminglänk på Nord, och därmed inte behöver bekosta biobiljett på den...).

Erika

Citat från: gstone skrivet  8 november 2025 kl. 09:57:37Helt okända röster..
Kan ändå vara duktiga och bra, dessutom är väl inte t. ex. Johan Carlberg helt okänd...?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 november 2025 kl. 04:51:44Här kommer creditlistan till Om ingen går i fällan. :)

Återstår att se hur dubbningen är, men jag har tänkt att gå och se filmen nu under lördagseftermiddagen (i och med att jag fått streaminglänk på Nord, och därmed inte behöver bekosta biobiljett på den...).
Jättestort tack för creditlistan. :) 

Jo, de göteborgsbaserade dubbningarna (både gamla och nya) har visserligen alltid varierat i kvalitet, men baserat på trailern så tycker jag denna dubbning verkar tillhöra bland de bättre. :)

Oskar

Johan Carlberg brukar göra Voice over i radioreklam/tv reklam och teaterföreställningar till exempel barnteater på nöjesparken med voice over till exempel  Furuviksparken på Pelle Svanslös som elaka måns. han har också gjort voice over på discovery channel tablån från 21 23 på kvällen en period för ett par år sedan

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 november 2025 kl. 04:51:44Här kommer creditlistan till Om ingen går i fällan. :)

dom borde ta med ett kändis/affischnamn åt minstone.

Erika

Citat från: gstone skrivet  8 november 2025 kl. 10:53:02och priset till årtiondets sämsta svenska dubbning går till....  Om ingen går i fällan. ;D ;D ;D ;D ;D

lol
Men hur kan du veta att den är "årtiondets sämsta svenska dubbning" om du inte har sett den...?

Återigen, baserat på trailern så verkar dubbningen vara bra. :) 

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 november 2025 kl. 10:53:02och priset till årtiondets sämsta svenska dubbning går till....  Om ingen går i fällan. ;D ;D ;D ;D ;D

lol
Citat från: Erika skrivet  8 november 2025 kl. 10:30:30Jo, de göteborgsbaserade dubbningarna (både gamla och nya) har visserligen alltid varierat i kvalitet, men baserat på trailern så tycker jag denna dubbning verkar tillhöra bland de bättre. :)
Jag har nu precis kommit hem från bion, och jag tycker att dubbningen är riktigt bra. Dialogen låter naturlig, och alla talar med riktigt bra inlevelse. Sen kan jag förstås inte bedöma likheten med originalrösterna, då originalversionen inte går på bio i Sverige - förhoppningsvis finns originalversionen tillgänglig på streaming eller DVD/Blu-Ray längre fram.

Och allt som kan göras för att minska Stockholmsdominansen i branschen är ju positivt och välbehövligt.  :)

Också en riktigt bra film. Lite tråkigt dock att de inte sjunger Mössens julafton, som filmen trots allt är inspirerad av - det hade väl kunnat passa under eftertexterna...?

De sånger som förekommer är kvar i original, men rör sig uteslutande om befintliga julsånger; de flesta på engelska. Det enda man kan reagera på är att "Härlig är jorden" var kvar på norska, och den psalmen är ju trots allt lika känd i Sverige som i Norge - men den låg väl troligen i M&E-spåret så att den inte kunde dubbas.

Lite svagt dock att bara fem rollfigurer namnges i creditlistan, och resten under "Övriga röster", med tanke på att det bara är nio rollfigurer totalt som medverkar i filmen (en musfamilj på fyra personer, en människofamilj på fyra personer och en skadedjursbekämpare). När man ändå ska namnge alla nio skådespelare, vad sjutton tjänar man på att låta fyra av dem bara stå i grupp...? Det tar ju liksom upp lika mycket plats ändå... :(

Inte okända. Jens Lindvall, Malin Molin, Johan Carlberg och Sven Boräng har alla varit med i ganska många teaterpjäser, främst i Göteborg, Malmö och till viss del Stockholm, och Sven har även medverkat i ganska många svenska filmer och TV-serier:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Bor%C3%A4ng

Dessutom har flera av dem läst in flertalet ljudböcker, och alla fyra har tidigare jobbat som skådespelare på Astrid Lindgrens värld.

Sen är ju också fyra av rollfigurerna som medverkar barn, och man kan väl inte gärna fordra att barnskådespelare ska vara jättekända...?

gstone

Citat från: Erika skrivet  8 november 2025 kl. 11:21:08Men hur kan du veta att den är "årtiondets sämsta svenska dubbning" om du inte har sett den...?

Återigen, baserat på trailern så verkar dubbningen vara bra. :)
tänker ni stänga mig för detta ? :( :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: gstone skrivet  8 november 2025 kl. 18:17:35tänker ni stänga mig för detta ? :( :'(
Varför skulle någon stänga av dig för det? Många på forumet vet ju att du vill ha kändisar i dubbningar och är det din åsikt så får du väl ha den. Själv tycker jag att röstlikheten och spelet ska gå före kändiskapet.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 november 2025 kl. 18:17:35tänker ni stänga mig för detta ? :( :'(
Självklart inte, men jag tycker det är både okänsligt och orimligt att såga en dubbning innan man faktiskt har hört den - men går du på bio och ser filmen och fortfarande håller fast vid att dubbningen är usel, så är du givetvis i din fulla rätt att tycka det. Smaken är som baken, men det förutsätter ju att man faktiskt har hört dubbningen så att man kan bedöma det; inte bara drämmer till med en vild gissning utifrån en rollista. :)

Citat från: BPS skrivet  8 november 2025 kl. 18:35:33Själv tycker jag att röstlikheten och spelet ska gå före kändiskapet.
Det tycker jag också. Men sen är det ju faktiskt inga amatörskådespelare som medverkar här, utan det rör sig ju (bortsett från barnskådespelarna) om professionella erfarna skådespelare; som ändå medverkat i dussintals teaterpjäser, spelat in ljudböcker och i vissa fall även medverkat i flertalet svenska filmer. Då bör man väl ändå betraktas som hyfsat känd, även om det inte rör sig om några superkändisar som man kanske vill skryta över på filmaffischer. :)

(Därav inte sagt att det är något fel på amatörskådespelare - de är säkerligen i en del fall minst lika bra som professionella skådespelare, men jag har ändå viss förståelse för om man hellre vill se erfarna skådespelare som har professionell erfarenhet av yrket)

gstone

Förlåt om jag gjorde någon ledsen  :'( 

Jag vill inte vara elak

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 november 2025 kl. 01:40:37Självklart inte, men jag tycker det är både okänsligt och orimligt att såga en dubbning innan man faktiskt har hört den - men går du på bio och ser filmen och fortfarande håller fast vid att dubbningen är usel, så är du givetvis i din fulla rätt att tycka det. Smaken är som baken, men det förutsätter ju att man faktiskt har hört dubbningen så att man kan bedöma det; inte bara drämmer till med en vild gissning utifrån en rollista. :)
Det tycker jag också. Men sen är det ju faktiskt inga amatörskådespelare som medverkar här, utan det rör sig ju (bortsett från barnskådespelarna) om professionella erfarna skådespelare; som ändå medverkat i dussintals teaterpjäser, spelat in ljudböcker och i vissa fall även medverkat i flertalet svenska filmer. Då bör man väl ändå betraktas som hyfsat känd, även om det inte rör sig om några superkändisar som man kanske vill skryta över på filmaffischer. :)

(Därav inte sagt att det är något fel på amatörskådespelare - de är säkerligen i en del fall minst lika bra som professionella skådespelare, men jag har ändå viss förståelse för om man hellre vill se erfarna skådespelare som har professionell erfarenhet av yrket)
Jag är ledsen om jag sårad någon  :'( :'(

gstone

Jag tänker ta bort mina kommentarer för jag vill inte vara en elak kille  :'(

Disneyfantasten

Jag skulle vilja se credits till Sofia Den Första, det är faktiskt på tiden.

Varje avsnitt har visserligen credits på @Alexander  Lundahls blogg, men bara från de två första säsongerna, och när serien gick på SVT så identifierade jag röster i diverse avsnitt från de två senare säsongerna (identifierade även röster på DVD-volymerna som jag har), med reservation för att felaktigheter kan förekomma, det bästa vore förstås om credits alltid var utförliga så att man slapp undra så länge, för Disney+ har tyvärr väldigt bristfälliga credits på TV-serierna.

Elena Från Avalor skulle behöva uppdateras, jag identifierade röster utifrån de avsnitt som finns på DVD-volymerna men vill som sagt gärna ha utförliga uppgifter.

Jag vill även att både Timon och Pumbaa och Lejonvakten publiceras på Disney+, det är faktiskt på tiden.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 november 2025 kl. 18:16:19J
Elena Från Avalor skulle behöva uppdateras, jag identifierade röster utifrån de avsnitt som finns på DVD-volymerna men vill som sagt gärna ha utförliga uppgifter.

Säsong 2 och 3 har väldigt utförliga credits på Disney Plus

Nästan alla karaktärer som medverkar i varje avsnitt står med , alla avsnitt från säsong 2 och 3 hav Elema från Avalon har individuella credits på Disney Plus

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 november 2025 kl. 18:16:19Jag skulle vilja se credits till Sofia Den Första, det är faktiskt på tiden.

Varje avsnitt har visserligen credits på @Alexander  Lundahls blogg, men bara från de två första säsongerna, och när serien gick på SVT så identifierade jag röster i diverse avsnitt från de två senare säsongerna (identifierade även röster på DVD-volymerna som jag har), med reservation för att felaktigheter kan förekomma, det bästa vore förstås om credits alltid var utförliga så att man slapp undra så länge, för Disney+ har tyvärr väldigt bristfälliga credits på TV-serierna.

Elena Från Avalor skulle behöva uppdateras, jag identifierade röster utifrån de avsnitt som finns på DVD-volymerna men vill som sagt gärna ha utförliga uppgifter.

Jag vill även att både Timon och Pumbaa och Lejonvakten publiceras på Disney+, det är faktiskt på tiden.
Hur hade du tänkt arr Daniel skulle få dessa credits

Det är ju inte bara att fråga Disney ?

vem tänker du ska bidra med dessa ?