Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 november 2025 kl. 18:16:19Jag skulle vilja se credits till Sofia Den Första, det är faktiskt på tiden.

Varje avsnitt har visserligen credits på @Alexander  Lundahls blogg, men bara från de två första säsongerna, och när serien gick på SVT så identifierade jag röster i diverse avsnitt från de två senare säsongerna (identifierade även röster på DVD-volymerna som jag har), med reservation för att felaktigheter kan förekomma, det bästa vore förstås om credits alltid var utförliga så att man slapp undra så länge, för Disney+ har tyvärr väldigt bristfälliga credits på TV-serierna.

Elena Från Avalor skulle behöva uppdateras, jag identifierade röster utifrån de avsnitt som finns på DVD-volymerna men vill som sagt gärna ha utförliga uppgifter.

Jag vill även att både Timon och Pumbaa och Lejonvakten publiceras på credit-sidan, det är faktiskt på tiden.
Samt Trassel Serien, flera karaktärer i den serien görs av mer än en skådespelare.

gstone

Snälla Daniel, kan du lägga upp credits till Musse och Mimmis jul sånger som just kom på Disney Plus på hemsidan ❤️🎅🏻🎄🙏

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 december 2025 kl. 13:02:06Snälla Daniel, kan du lägga upp credits till Musse och Mimmis jul sånger som just kom på Disney Plus på hemsidan ❤️🎅🏻🎄🙏
Självklart, det ordnar jag. :)

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

@Daniel Hofverberg Tror du om det går att få fram kompletterande uppgifter om Snöfall 2 från YLE? Överlag är den officiella creditlistan ganska täckande, men t. ex. saknas sångaren (kan visserligen vara en av skådespelarna i creditlistan) och ljudtekniker.

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet  3 december 2025 kl. 13:02:06Snälla Daniel, kan du lägga upp credits till Musse och Mimmis jul sånger som just kom på Disney Plus på hemsidan ❤️🎅🏻🎄🙏
Mycket konstiga översättningar av jullåtarna speciellt We wish you a Merry Christmas

BPS

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 december 2025 kl. 17:17:16Mycket konstiga översättningar av jullåtarna speciellt We wish you a Merry Christmas
The 12 Days of Christmas är nog värre där de sjunger att man ska få saker i retur. Men värst är Bjällerklang där ingen etablerade översättning används och man har översatt Jingle Bells till julmusik.

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet  4 december 2025 kl. 18:13:48The 12 Days of Christmas är nog värre där de sjunger att man ska få saker i retur. Men värst är Bjällerklang där ingen etablerade översättning används och man har översatt Jingle Bells till julmusik.
Exakt, man undrar om Robin Rönnbäck fick direktiv att översätta långt ifrån existerande texter men på engelska är det ju originaltexterna

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  4 december 2025 kl. 15:08:48@Daniel Hofverberg Tror du om det går att få fram kompletterande uppgifter om Snöfall 2 från YLE? Överlag är den officiella creditlistan ganska täckande, men t. ex. saknas sångaren (kan visserligen vara en av skådespelarna i creditlistan) och ljudtekniker.
Jag har väldigt begränsad erfarenhet av att få fram uppgifter från YLE, men det är absolut värt ett försök. Annars går det kanske att få tag i regissören, som förhoppningsvis vet mer. :)

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 december 2025 kl. 22:47:59Jag har väldigt begränsad erfarenhet av att få fram uppgifter från YLE, men det är absolut värt ett försök. Annars går det kanske att få tag i regissören, som förhoppningsvis vet mer. :)
Hoppas det går att tag i regissören Edith Holmström, och kanske även Riko Eklundh (som gör rösten till Julius) vet något. Vill minnas du har haft en viss kontakt med honom. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  5 december 2025 kl. 19:18:17Hoppas det går att tag i regissören Edith Holmström, och kanske även Riko Eklundh (som gör rösten till Julius) vet något. Vill minnas du har haft en viss kontakt med honom. :)
Precis, han är värt ett försök att höra med - han vet ju dock knappast något om sångare, men borde veta vem som åtminstone spelade in hans repliker.

Regissören bör ju vara det säkraste kortet, som borde veta allt - om hon nu inte är anställd av Iyuno och därmed kanske inte får lämna ut uppgifter (men hennes LinkedIn-profil uppger i alla fall inget om det)...